کارگران ایرانی از حداقل‌ها نیز محروم شده اند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 13:38

کارگران ایرانی از حداقل‌ها نیز محروم شده اند

شماره: 6938
Aa Aa

نمایندگانی که در مجلس پیگیر مطالبات کارگری باشند به تعداد انگشتان دو دست هم نمی رسند| باید بیش از یک میلیون تومان به دستمزد کارگران افزوده شود.

یک نماینده مجلس ایران مطرح کرد؛
کارگران ایرانی از حداقل‌ها نیز محروم شده اند

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایلنا، محمدرضا منصوری، نماینده حوزه انتخابیه ساوه و زرندیه در مجلس، پیرامون وضعیت معیشتی کارگران و رویکرد نمایندگان مجلس به این موضوع گفت: افزایش شدید قیمت‌ها و تورم بی‌سابقه موجب شده کارگران از حداقل‌ها نیز محروم شوند و در شرایط سختی زندگی کنند. در چنین شرایطی نمایندگان مجلس می‌توانند به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی –با توجه به نقش مهمی که دارد- توصیه‌هایی کارساز ارائه دهند.

وی با خاطرنشان ساختن این نکته که حقوق یک کارگر در ایران به زیر ۱۰۰ دلار رسیده اظهار داشت: یک‌زمانی دستمزد کارگر شاید معادل ۶۰۰-۷۰۰ دلار بود اما طی زمان، دستمزدها به بیش از یک‌پنجم همان حداقل‌ها تقلیل یافته است.

منصوری با انتقاد از این استدلال که اگر دستمزدها افزایش یابد بیکاری و در نتیجه فشار بیشتری بر کارگران وارد می‌شود گفت: این استدلال درستی نیست. ما با مسائل موجود در جامعه باید منطقی برخورد کنیم. من خودم سی سال در مجموعه‌های کارگری بوده‌ام. می‌دانم قطع شدن دست و سایر آسیب‌های بدنی چیست اما در مقابل تمام این سختی‌ها، دستمزد آنها از همه پایین‌تر است. در کشوری مثل فرانسه یک کارگر –حتی مهاجر- تامین مسکن می‌شود و دستمزدی در حدود ۲۸۰۰ یورو دریافت می‌کند. طبقه کارگر در آنجا با توجه به ریسک‌های بدنی‌ای که با آنها مواجه است دستمزد مناسب‌تری را دریافت می‌کند اما اینجا حداقل‌ها برای کارگران لحاظ نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اراده قوی‌ای نیاز است تا علاوه بر ارتقای بهره‌وری همچون گذشته کارگران آنقدر بسته‌های حمایتی برای اقلام اساسی‌شان در صنایع محل کارشان دریافت ‌کنند که بی‌نیاز از خرید مایحتاج روزانه‌شان شوند تصریح کرد: اکنون اگر کارگران در سخت‌ترین شرایط هستند این مساله به‌ بهره‌وری پایین صنایع بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: اینکه مثلا، تنها من برخوردار از تلفن همراه باشم به چه دردی خواهد خورد؟ تنها زمانی این دستگاه می‌تواند نقش مفیدی ایفا کند که دیگران هم بهره‌مند شوند. این موضوع شامل بهره‌مندی از رفاه و امکانات در زندگی هم می‌شود. در واقع زندگی خوب باید برای همه باشد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه تاکید کرد: بهره‌وری باید افزایش یابد. جلوی فسادهای مالی گرفته شود. دولت همچون گذشته اقلام خوراکی و مواد غذایی را با نرخ‌های ارزان‌ عرضه کند و بن‌ها را به معنای واقعی تحویل دهد که کارگران مجبور نباشند بخشی از حقوقشان را صرف مواد غذایی کنند.

منصوری خاطرنشان ساخت: نمایندگانی که مثل ما پیگیر مطالبات کارگری باشند به تعداد انگشتان دست هستند. به‌رغم تمام دوندگی‌هایی که ما برای کارگران داریم در انتها نیز نمی‌توانیم حقی که از آنها ضایع می‌شود را بازگردانیم. معتقدم جامعه کارگری بیش از این تعداد باید در مجلس نماینده داشته باشد تا بتوانند در تصمیمات کلان تاثیرگذار باشند و قوانینی را به تصویب برسانند که یاری‌رسان به کارگران باشند.

وی پیرامون طرح اصلاحات پارامتریک قانون تامین اجتماعی که از سوی عده‌ای از نمایندگان مجلس ارائه شده گفت: سازمان تامین اجتماعی این روزها تحت فشار است اما به جای آنکه طلب‌هایش را از دولت وصول کند به کارگران فشار می‌آورد. این طرح، اقدام درستی نیست و ظلمی است بزرگ به جامعه کارگری. امیدواریم این موضوع به نحو احسن حل شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان داشت: کارگر با دستمزدی که دریافت می‌کند نمی‌تواند لوازم خانگی را که قیمت آنها بسیار افزایش یافته خریداری کند و یا مجبور است بخش بزرگی از حقوقش را برای این کار بگذارد. تعاونی‌ها در این زمینه می‌توانند راهگشا باشند به این صورت که به واسطه کوپن سهمیه‌هایی را به کارگران اختصاص دهند. در غیر این صورت باید دستمزد کارگران به شکلی واقعی افزایش پیدا کند.

وی اظهار داشت: ما خواستار همسان‌سازی حقوق کارکنان دولت هستیم. در مورد دستمزد کارگران نیز فکر می‌کنم بیش از یک میلیون تومان به دستمزد آنها باید افزوده شود گرچه با چنین مبالغی مشکلات معیشتی کارگران رفع و رجوع نخواهد شد. حقوق کارگران باید به اندازه دستمزد کارکنان دولت باشد و کمتر از آنها نباشد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان