یک مرکز نظامی اصفهان هدف حمله ریزپرنده ها قرار گرفت | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 10:46

یک مرکز نظامی اصفهان هدف حمله ریزپرنده ها قرار گرفت

شماره: 21086
Aa Aa

وزارت دفاع جمهوری اسلامی گفته تهاجم ناموفق به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع تلفات جانی نداشته و آسیب جزئی به سقف کارگاه وارد کرده است.

دو ریزپزنده در تله‌های پدافندی گرفتار و یکی هدف قرار گرفت؛
یک مرکز نظامی اصفهان هدف حمله ریزپرنده ها قرار گرفت

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از حمله ناموفق به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در استان اصفهان خبر داد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از وزارت دفاع، شامگاه هشتم بهمن ۱۴۰۱ حوالی ساعت ۲۳:۳۰ حمله ناموفق با استفاده از ریزپرنده به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع صورت گرفت و خوشبختانه با پیش‌بینی‌ها و تمهیدات پدافندی صورت‌گرفته یکی از آنها مورد اصابت پدافند هوایی مجتمع و دو فروند دیگر آنها در تله‌های پدافندی گرفتار و منفجر شدند.

خوشبختانه این تهاجم ناموفق تلفات جانی نداشت و آسیب جزئی به سقف کارگاه وارد کرده که به فضل الهی خللی در تجهیزات و ماموریت‌های مجموعه ایجاد نکرده است.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به ملت شریف ایران اسلامی اطمینان می‌دهد اقدام برای تولید قدرت، اقتدار و امنیت را با شتاب و جدیت ادامه خواهد داد و این اقدامات کورکورانه تاثیری در تداوم مسیر پیشرفت کشور نخواهد داشت. ان‌شاء‌الله

  •  

ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه شامگاه هشتم بهمن‌ برخی منابع محلی در استان اصفهان از شنیده‌شدن صدای انفجار در محدوده خیابان «خانه اصفهان» خبر دادند و محل دقیق وقوع این انفجار را در یکی از مراکز نظامی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کردند.

با انتشار این خبر در رسانه‌های محلی و بازنشر آن در شبکه‌های اجتماعی، محمدرضا جان‌نثاری معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان در گفت‌وگویی با شبکه خبر سیما علت وقوع این انفجار را حمله‌ای به مرکز نظامی وابسته به وزارت دفاع اعلام کرد و افزود: خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته است اما خسارات وارده در دست بررسی و علت و عوامل آن در حال شناسایی است.

در برخی کانال‌‎های خبری نیز تصویری با شرح «عکس ماهواره‌ای از محلی که مورد حمله ناموفق پهپادی قرار گرفت» منتشر شده است.

  •  

معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان گفته است:

صدای انفجار ناشی از صدایی بود که پدافند، آن ریزپرنده را مورد اصابت قرار داد. tقط به سقف یکی از سوله‌ها خسارت جزئی وارد شده است.

  •  

العربیه به نقل از منابع آمریکایی ادعا کرد که حمله پهپادی در استان اصفهان با مشارکت نیروی هوایی آمریکا و یک کشور دیگر انجام شده است.

به ادعای این منابع در این حملات،مخازن نگهداری از موشک‌های بالستیک هدف قرار گرفته‌اند.

این منابع ادعا کردند که هدف از این حمله ارسال این پیام به ایران بود که اجازه تولید موشک‌های بالستیک به ایران داده نمی‌شود.

پیش‌تر، روزنامه جروزالم‌پست نیز به نقل از منابع اطلاعاتی غربی ادعا کرده بود که علیرغم اظهارات منابع ایرانی حمله اصفهان موفقیت آمیز بوده است.

  •  

حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه ایران جمهوری اسلامی ایران در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه قطر در پاسخ به سوالی در مورد اتفاق شب گذشته در یکی از مجتمع‌های وزارت دفاع در اصفهان و مسائل مطرح در ارتباط با آن از جمله تاثیر آن بر مذاکرات احیای برجام گفت:

در راستای انجام برخی از اقدامات برای ناامن سازی ایران این اقدام بزدلانه دیروز انجام شد. دستگاه‌های امنیتی ما در راستای تامین امنیت حداکثری کشور تلاش و فعالیت می‌کنند. چنین اقداماتی نمی‌تواند در نیت و اراده متخصصان ما برای پیشرفت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشور تاثیری بگذارد.

  •  

ایرنا، خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی ایران جزئیاتی از حمله به یکی از کارگاه‌های وزارت دفاع در اصفهان را منتشر کرد.

ساعت ۲۳:۳۰ شب گذشته (شنبه ۸ بهمن) سه فروند ریزپرنده از نوع کوادکوپتر به قصد انجام حمله بر فراز یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در استان اصفهان به پرواز درآمدند که نهایتا با واکنش به موقع سامانه‌های پدافندی مستقر در مجموعه این حمله ناموفق و بدون تلفات جانی بود و تنها آسیب جزئی به سقف یکی از کارگاه‌ها وارد شد. در این حمله از سه فروند ریزپرنده از نوع کوادکوپتر پیشرفته مجهز به بمبلت استفاده شده است و عوامل حفاظت پیرامونی مجموعه پس از شنیدن صدای کوادکوپترها با تجهیزات در اختیار از جمله سلاح و سامانه‌های جنگ الکترونیک اقدام به مقابله با این پرنده‌ها می‌کنند که موفق به ساقط کردن یک فروند از آنها می‌شوند. یک فروند از این کوادکوپترها حین مقابله لینک ارتباط GPS خود را در اثر جمینگ از دست می‌دهد و همین موضوع منجر به سقوط آن و برخوردش با سقف سوله می‌شود که فیلم منتشر شده در فضای مجازی از لحظه اصابت هم مربوط به این کوادکوپتر است که پس از اخلال در ارتباط آن و سقوطش به سقف سوله برخورد می‌کند. این مجموعه پیش‌تر نیز تجربه موردی مشابه را داشته و تمهیدات در نظر گرفته شده پس از آن حادثه منجر به این می‌شود که خسارت قابل توجهی در این حمله به کارگاه‌ها و سوله‌های آن وارد نشود. یک فروند دیگر از این کوادکوپترها که در حین عملیات مقابله آسیب کمتری دیده در اختیار نیروهای حفاظتی مستقر در مجموعه قرار گرفته است.

  •  

وال استريت ژورنال در در خبری اختصاصی به نقل از مقامهای آمريكايی نوشت:

 اسرائیل با یک حمله پهپادی یک مجتمع نظامی در اصفهان در ایران را هدف حمله مخفیانه قرار داد. حمله به اصفهان اولین عملیات اسرائیل در داخل ایران در دوره جدید نتانیاهو است.

  •  

مشاور زلنسکی مدعی ارتباط انفجار اصفهان با جنگ اوکراین شد

«میخایلو پودولیاک» مشاور رئیس جمهوری اوکراین در صفحه توئیتر خود مدعی شد:

«منطق جنگ بی رحم و کشنده است. عاملان و همدستان را به شدت مؤاخذه می‌کند. وحشت در فدراسیون روسیه، بسیج بی پایان، دفاع موشکی در مسکو، سنگربندی در فاصله 1000 کیلومتری، آماده‌سازی پناهگاه‌ها. شب انفجاری در ایران در تاسیسات تولید پهپاد ،موشک و پالایشگاه های نفت به شما هشدار داد.

در واکنش به این اظهار نظر کاردار سفارت اوکراین توسط رییس اداره سیاسی در حوزه اورآسیا به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد.

مسئول ایرانی ضمن تسلیم یادداشت رسمی به کاردار سفارت اوکراین خواستار توضیح رسمی و فوری از سوی دولت اوکراین در این رابطه شد.

وزارت خارجه اوکراین: درباره علل انفجار در یکی از تأسیسات وزارت دفاع ایران اطلاعی نداریم

اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین گفت:

وزارت امور خارجه اوکراین درباره علل انفجار در یکی از تأسیسات وزارت دفاع ایران در اصفهان اطلاعی ندارد.

  •  

تصاویر ماهواره‌ای از تاسیسات اصفهان هیچ آسیبی را نشان نمی دهد

پایگاه خبری دفاعی دیفنس اکسپرس بر اساس تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده گزارش داد که در حمله به مجتمع های کارگاهی وزارت دفاع ایران در اصفهان هیچ آسیبی دیده نمی‌شود.

 

25

تصاویر ماهواره‌ای از تاسیسات اصفهان

 

  •  

هیچ نیروی نظامی آمریکا در حملات به ایران شرکت نکرده است

پاتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد که هیچ نیروی نظامی آمریکایی در حملات به ایران شرکت نکرده است.

  •  

تحقیقات اولیه از بلند شدن پهپادها از داخل خاك ايران حکایت دارد

یک مقام ایرانی در گفت‌وگو با الجزیره اظهار  داشت:

عملیات پهپادی شنبه شب در استان اصفهان ناموفق بوده است و اظهارات منابع اسرائیلی در موفقیت‌آمیز بودن این عملیات صرفا تبلیغات برای پنهان کردن شکست‌شان است. نشانه‌های اولیه از دخالت اسرائیل در این حمله حکایت دارد و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. تحقیقات اولیه از بلند شدن این پهپادها از داخل خاک ایران و در نزدیکی مکانی که هدف قرار گرفتند حکایت دارد.

  •  

هیچ نشانه ای از تروریستی بودن حادثه رخ داده در سفارت آذربایجان به دست نیاورده ایم

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در هفدهمین نشست کنفرانس اتحادیه از بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی بیان کرد:

ما از حادثه اخیری که برای سفارت جمهوری آذربایجان در تهران پیش آمده عمیقا متاسف بوده و در حال پیگیری دقیق و همه‌جانبه آن هستیم. مسئولان محترم کشور آذربایجان کاملا در جریان جزئیات این پیگیری ها هستند و تعامل دوجانبه نزدیکی در این زمینه در جریان است. ما هیچ نشانه ای از تروریستی بودن این موضوع به دست نیاورده ایم. با این حال، لازم می‌دانم تاکید کنم تصمیم های احساسی درباره روابط دو کشور خواسته دشمنان مشترک و بدخواهان جهان اسلام خصوصا رژیم صهیونیستی است و باید درباره هرگونه تصمیم که می تواند تبعات بلند مدت نیز داشته باشد هشیار و دقیق بود.

  •  

واکنش سازمان ملل متحد به حادثه اصفهان

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت:

ما با نگرانی گزارش‌های مربوط به حوادث ایران از جمله حمله ریزپرنده‌های ادعایی به مجتمع نظامی در اصفهان را دنبال و در مواجهه با تشدید تنش‌های منطقه‌ای همگان را به آرامش دعوت می‌کنیم.

  •  

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در بخشی از گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت:

اسراییل اقداماتی علیه برخی تولیدات تسلیحاتی در ایران انجام داده است.

او از تایید این که آیا رژیم اسراییل در حمله پهپادی اخیر به یکی از تاسیسات نظامی در اصفهان نقش داشته است یا نه خودداری کرد و گفت:

من هیچ‌گاه درباره عملیات‌های ویژه صحبت نمی‌کنم. هر موقع انفجاری در خاورمیانه رخ می‌دهد، اسراییل مقصر یا مسئول آن دانسته می‌شود؛ گاهی ما [مسئول] آن هستیم، گاهی هم نه.

  •  

نور نیوز، رسانه وابسته به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در خبری اختصاصی نوشته است:

تجهیزاتی که در اقدام خرابکارانه چند روز پیش در اصفهان استفاده شد به همراه مواد انفجاری به سفارش یک سرویس امنیتی بیگانه و با مشارکت و هدایت گروه‌های ضدانقلاب کُردی مستقر در اقلیم کردستان_عراق وارد ایران شده است. ضرورت برخورد با این گروه‌ها بارها به بغداد گوشزد شده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان