یک نماینده مجلس ایران خواستار محاکمه جهانگیری شد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 17:10

یک نماینده مجلس ایران خواستار محاکمه جهانگیری شد

شماره: 7186
Aa Aa

محسن کوهکن گفته: رویکرد جهانگیری درباره دلار 4200 تومانی در خور محاکمه است| هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی دست‌پاکترین رؤسای جمهور دنیا هستند.

از رئیس جمهور تا وزیر خارجه درباره برجام اشتباه کردند؛
یک نماینده مجلس ایران خواستار محاکمه جهانگیری شد

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از خانه ملت، محسن کوهکن نماینده مردم لنجان و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره خروج خودروسازان فرانسوی در ایران پس از برجام آن هم بدون پرداخت خسارت گفت: در زمان وزیر پیشین صنعت در کمیسیون صنایع گفتیم قراردادی که برای مشارکت با رنو بسته اید را ببینیم اما به ما نشان ندادند و گفتند محرمانه است و اگر رو شود رقبا سوءاسفتاده می کنند که ما نیز پذیرفتیم. بعد از آن آمریکا از برجام خارج شد و به دنبال آن شرکت های مختلفی همچون توتال، پژو، رنو، ایرباس و بوئینگ از ایران رفتند در حالی که ما با آنها قرارداد داشتیم. نکته اینجاست که در تمامی قراردادها تعهداتی برای طرفین وجود دارد که اگر فروشنده یا خریدار به تعهدات خود عمل نکرده و یا در جایی منصرف شدند خسارت بدهند اما بعد از خروج آمریکا از برجام همه سکوت کردند و من سوال کردم برای نقض عهد طرفین در این قراردادها چه بندهایی وجود دارد؟ ظاهرا چیزی وجود نداشت.

وی در ادامه افزود: ایتالیا مرکز مطالعات خودروی دنیا است. آنها به ما نشان دادند در معاملات با ما بهتر از فرانسوی ها عمل می کنند. ما سفری در زمان بوش پسر به ایتالیا داشتیم که رئیس اتاق بازرگانی با صراحت در حضور رسانه ها اعلام کرد که تحریم ها علیه ایران احمقانه است و فقط به ما ضرر می زند و قطعا باید جلساتی گذاشته و راه های دور زدن این تحریم ها را بررسی کنیم. برای همین هنوز نمی دانیم چرا کارگزاران پژو و رنو را در کشور رها نمی کنند. ضمن اینکه چرا فقط رنو و پژو سهم بازار خودروسازی ایران را دارند و چرا مثلا تویوتا هیچ سهمی ندارد؟ 

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پاسخ به سوالی درباره ضرر دلار ۴۲۰۰ تومانی موسوم به دلار جهانگیری اظهار داشت: استدلال دولت را در این مورد قبول ندارم و الان خطابم به آقای جهانگیری است؛ آیا ایشان از میزان ذخایر ارزی اطلاع نداشت؟ آیا از سوابقی که در گذشته بعد از انقلاب داشتیم و هر از گاهی  هجمه نقدینگی به سمت دلار، ارز، طلا، خانه یا خودرو می رفت بی اطلاع بود؟ آیا اینکه تقاضا نسبت به ارز تابعی از میزان نقدینگی است، معادله چهار مجهولی است که دولت از آن بی اطلاع باشد؟ موضوع این است که نظارت صورت نمی گیرد که عده ای می توانند به راحتی کالاهای غیرضروری  که نیاز دهم کشور هم نیست را با دلار 4200 تومانی وارد کنند و نظارتی هم نشود.

وی در ادامه همین موضوع گفت: کاری که جهانگیری درباره دلار 4200 تومانی صورت داد در خور بررسی و حتی محاکمه ایشان است. خیلی تعلل می کنیم. اگر وزیری این کار را می کرد او را استیضاح و برکنار می کردیم اما معاون اول رئیس جمهور کارهای خود را به نمایندگی از رئیس جمهور انجام می دهد. می گویند علت مشکلات نقدینگی است در حالی که قطعا از نقدینگی مطلع بوده اند. کمیسیون اقتصادی هم در همان زمان اعلام کرد که این کار غلط است که در نهایت نیز صرفا یک رانت چند 10 هزار میلیاردی برای عده ای ایجاد شد که دستگاه قضایی باید کلی زمان بگذارد تا بخشی از این پول بازگردد.

نماینده مردم لنجان در مجلس در پاسخ به سوالی درباره برخوردهای جناحی دولت‌ها با مقوله مقابله با فساد تصریح کرد: همه دولت‌ها بعد از مدتی مقابل دستگاه قضایی، سازمان بازرسی و دستگاه‌های نظارتی گارد گرفتند البته دستگاه قضایی معصوم نیست اما کوبیدن این دستگاه‌ها نیز به نفع دولت و مبارزه با فساد نیست. البته رؤسای جمهور آلوده نبودند و با صراحت می‌گویم آیت الله هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی دست‌پاکترین رؤسای جمهور دنیا هستند و این افراد برای شخص خود کاری نکردند اما مهم این است که قاطعانه با مفسدان برخورد نشد و بیش از حد به اطرافیان اعتماد کردند. اعتمادی که هیچ نظارتی پشت آن نبود.

وی در پاسخ به این سوال که برخی اوقات مردم احساسی رای می‌دهند و این رفتار خسارت زاست گفت: زمان انتخابات ریاست جمهوری کاندیداهای ما به نوعی حرف می‌زنند که مردم این برداشت را دارند که او می تواند تمام مشکلات را حل کند. کاندیداها واقعیات را نمی گویند و اگر کسی هم پیدا شود که بگوید حوزه اقتصاد را به اقتصاددانان می دهم و ممکن است برای حل مشکلات اقتصادی اندکی سختی بکشیم اما قول می دهم طی سال‌های آتی این موضوعات حل شود، دیگر کسی به او رأی نمی دهد. این چنین است که معمولا خوش استقبال و بد بدرقه هستیم و تمام رؤسای جمهور در ایران به این شکل کار می کنند.

این نماینده مجلس دهم در پاسخ به این سوال که چرا موضوعاتی همچون CFT و پالرمو به سطح جامعه کشیده شده و موجب دستاویز و کشمکش‌های سیاست داخلی شده است اظهار داشت:  این اشتباه وزارت امور خارجه ما است. وزارت های خارجه در تمام دنیا باید از هر شرایطی برای افزایش قدرت چانه زنی استفاده کنند از این رو به نظر من وزیر خارجه باید نسبت به انتقادات در فضای داخلی سکوت کرده و در مذاکرات خارجی از اینها به عنوان بالا بردن اهرم فشار و افزایش قدرت چانه زنی استفاده کند.

وی در ادامه گفت: درباره برجام از رئیس جمهور تا وزیر خارجه اشتباه کردند. کم حوصلگی بسیاری شد، زود قضاوت کرده و مسیر را به سرعت طی کردند. به مخالفان نیز حمله کردند. خروج آمریکا از برجام اقدامی نبود که به وزارت خارجه شوک وارد کند بلکه تحلیل و تفسیر خودشان باعث شد که به کمای سیاسی بروند و تا آمدند به خود بیایند و وضعیت ارز، خودرو و بانک مرکزی را کنترل کنند طول کشید و زمان برد. ضمن اینکه من اگر جای رئیس جمهور بودم در صحبت های عمومی خود می گفتم زمان بررسی برجام بیش از حد خوشبین بودیم و به مخالفان بسیار پریدیم پس از مردم عذرخواهی می‌کنیم که این اقدام قطعا جایگاه رئیس جمهور را بالا می برد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان