آزادسازی منابع ارزی ایران ربطی به آمریکا ندارد | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 0:08

آزادسازی منابع ارزی ایران ربطی به آمریکا ندارد

شماره: 17476
Aa Aa

او می گوید تا زمانی درباره همه چیز توافق نشود درباره هیچ چیز توافق نمی‌شود. امروز هم توافقی در دسترس نداریم که درباره توافق صحبت کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
آزادسازی منابع ارزی ایران ربطی به آمریکا ندارد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با بیان این که قرار نیست در برجام تغییری ایجاد شود گفت:

همواره گفتیم تا زمانی درباره همه چیز توافق نشود درباره هیچ چیز توافق نمی‌شود. امروز هم توافقی در دسترس نداریم که درباره توافق صحبت کنیم. موضوعاتی باقیمانده که به محض اینکه تمام شود می‌توانیم بگوییم توافق در دسترس است.

به گزارش اسپادانا خبر، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره علت توقف مذاکرات و این‌که آیا بحث ماندن سپاه در فهرست تروریستی عامل این توقف است اظهار داشت:

توقف مذاکرات موضوعات باقیمانده بین ایران و آمریکا بیش از یک موضوع است. تأکید می‌کنم پیام‌هایی که از طریق مورا طی چند هفته گذشته قبل وبعد از سفرش به تهران انجام شده با راه‌حل‌های حداقلی که باید اتفاق افتد که توافقی را اعلام کرد فاصله دارد و واشینگتن مسؤول عقب افتادن است. تمامی عناصر و اجزای فشار حداکثری باید از بین برود. آمریکا نمی‌تواند تمام انرژی و وقت ما را صرف این کند که بخشی از اجزای فشار حداکثری و میراث ترامپ را حفظ کند. اجزای این فشار حداکثری باید کلا از بین برود. نکته دوم این است که زنجیره انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام باید به صورت کامل دیده شود. آنچه بین ما و آمریکا باقیمانده است در هر دو این قسمت‌ها دچار نقص است. جو وین منفی نیست چون ایران و ۱+۴ همه کارهای خود را انجام دادند و منتظر پاسخ مناسب و پاسخی که آمریکا بتواند نگرانی‌ها را در دو حوزه‌ای که گفتم مرتفع کند. هماهنگ کننده برجام وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد. ایران در مقاطعی که سختی در مذاکرات پیش امده بیشترین ابتکار را داشته و الان با ابتکارات مختلف تلاش کردیم اطمینان لازم را برای بازگشت صادقانه آمریکا و اجرای تعدات توسط آنها باشد. به نظر می‌آید واشینگتن سیاست تاخیر را در پیش گرفته و هر زمان آمریکا درباره چند موضوع باقیمانده پاسخ دهد به وین برمی‌گردیم. جو وین همچنان آماده توافق است. ایران نقشه دوم و سومش را از روز اول داشته و اقتصاد خودش را منوط و مشروط به گفت‌وگوها در وین نکرده است. روشن است رفع تحریم موضوع مهمی است و وزارت خارجه برای رفع تحریم با تمام جدیت وارد شده است و خنثی سازی تحریم‌ها از جمله وظایف دولت و وزارت خارجه است. وزارت خارجه موضوع خنثی سازی تحریم‌ها و اقتصاد تاب آور نسبت به تحریم‌ها را به عنوان مفهوم مقوم در سیاست خارجی خود دنبال کرده است. این تاب آوری را در حوزه‌های مختلف دیدید. منتظر نه آمریکا و نه گفت‌وگوهای وین نبودیم. ایران و ۱+۴ در چارچوب گفت وگوهای قبلی روابط خود را ادامه می‌دهند و ایران هم هیچکدام از اقدامات هسته‌ای خود را متوقف نکرده است. برجام سال‌هاست که برای ما کار نمی‌کند و منافع اقتصادی ملت ایران نادیده گرفته شده و ادامه دادن این وضعیت سؤال اساسی درباره این‌که انتفاع اقتصادی مردم ایران از برجام چیست را بیشتر می‌کند. به جهت این‌که کشور مسؤولی هستیم و آنچه امضا می‌کنیم محترم میمشماریم و مادامی که طرف‌های مقابل محترم بشمرند در برجام ماندیم. حداقل بخشی از ۱+۴ پایبندی خود را به بخش‌هایی از برجام را داشتند و ما هم متناسب با آن پایبندی را به برجام داشتیم.

او درباره اظهارات ند پرایس در خصوص آزادسازی منابع مسدود شده ایران گفت:

آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌هایی که از صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای دیگر انجام شده ربطی به هیچ کشور ثالثی ندارد و اینکه آمریکا تلاش می‌کند درباره هر موضوع مربوط به ایران مداخله کند نشان می‌دهد تا چه حد با ادعاهای آمریکا و دولت بایدن فاصله دارد. آنچه ما انجام می دهیم در چارچوب منافع قطعی مردم ایران است. سفری انجام و هیأتی آمد و درباره آزادسازی بخشی از منابع ایران توافقاتی انجام شد و نه به آمریکا مرتبط است و نه اجازه می‌دهیم آمریکا به جزئیات آن ورود کند.

او ادامه داد:

امروز نفت ایران با فرض ادامه همین شرایط در ایران و گفت‌وگوها در وین وضع اقتصاد ما از نظر ذخایر ارزی نسبت به این نقطه در سال گذشته بسیار بهتر است. نفت فروش می‌رود و به میزانی که وزارت نفت تولید می‌کند در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. درباره روابط ما با دیگر کشورها اجرای سند جامع همکاری ۲۵ ساله با چین را آغاز کردیم. با بلوک‌های اقتصادی و سیاسی منطقه‌ای روابط خود را برقرار کردیم. سال گذشته در حوزه سلامت با بحران مواجه بودیم و دیپلماسی سلامت یکی از دستاوردهای وزارت خارجه است و نه در حوزه واکسن در حوزه تولید واکسن و خدمات در همه این‌ها در کنار ملت بوده است و هر کجا نیازی بوده وزارت خارجه حاضر بوده است. وزارت امور خارجه تلاش می‌کند وظایف خودش را با همین دیپلما‌ت‌ها و جوانان انجام دهد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره جام جهانی فوتبال در قطر نیز بیان کرد:

کارگروهی زیر نظر معاون اول رئیس جمهور شکل گرفته و وزارت خارجه عضو آن است و سعی می‌کنیم در راستای دیپلماسی وزرشی هر کاری لازم است انجام دهد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان