آزادی‌های مشروع باید در کانون توجه قوه قضائیه قرار بگیرد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 15:50

آزادی‌های مشروع باید در کانون توجه قوه قضائیه قرار بگیرد

شماره: 22700
Aa Aa

یکی از مصادیق حقوق عامه «امنیت روانی مردم» است| رسانه قوه قضاییه نمی‌تواند تا قبل از روشن شدن همه ابعاد همه جزئیات را منتشر کند.

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران؛
آزادی‌های مشروع باید در کانون توجه قوه قضائیه قرار بگیرد

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای عالی این قوه اظهار کرد:

«نبوت» و «ولایت» و «قرآن» سه نعمت بسیار بزرگ و هدایتگری هستند که متأسفانه بشریت نتوانسته قدر و منزلت والای آن‌ها را به صورت کامل و جامع درک کند.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

در مقوله تأمین آزادی‌های مشروع هم به لحاظ نظری و هم به لحاظ عملی نیاز به کار و تدقیق بیشتر است.

وی به ضرورت شفاف کردن «مصادیق آزادی‌های مشروع» به اصول و مفادی از قانون اساسی اشاره کرد که با لحاظ قیود و حتی بدون لحاظ قیود به این مقوله پرداخته‌اند و در این راستا نکاتی در باب «بند ششم از اصل دوم»، «اصل سوم» و «فصل سوم» قانون اساسی مطرح کرد.

او با اشاره به مقوله «احیاء و ارتقای حقوق عامه» و مسئولیت‌های عدلیه و دادستان‌های سراسر کشور در این حوزه گفت:

یکی از مصادیق آشکار و روشن حقوق عامه مبحثِ «امنیت روانی مردم» است که باید تأمین و تقویت شود. انتشار یک مطلب کذب از سوی گروه یا دسته‌ای و مضطرب کردن جمعیت کثیری از مردم به همین واسطه از مصادیق روشن و واضح تهدید امنیت روانی مردم است البته همه مصادیقِ ناظر بر مخدوش کردن امنیت روانی مردم به این وضوح نیست.

محسنی اژه‌ای اظهار کرد:

مقوله «رسانه در قوه قضاییه» با مقوله رسانه در کل کشور متفاوت است؛ باید توجه داشت که در کدام موارد قانون اجازه انتشار محتویات و مفاد موضوع را داده است و در کدام موارد منع قانونی وجود دارد؟ گاهی ممکن است گفته شود چرا وقتی فلان فرد، دستگیر شده، تصویر و اتهامات و جزئیات پرونده او منتشر نمی‌شود؟ به هر حال در یک مواردی محدودیت‌های قانونی وجود دارد یا در همین زمینه باید اشاره کنیم که گفته می‌شود چرا قوه قضاییه پیرامون فلان موضوع، خبر اول را منتشر نکرد؟ ممکن است برخی رسانه‌ها بر پایه شنیده‌ها مطالبی را منتشر کنند. طبیعتاً رسانه قوه قضاییه نمی‌تواند اینگونه باشد و تا قبل از روشن شدن همه ابعاد و اطراف قطعی موضوع نمی‌تواند همه جزئیات را منتشر کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان