آمار جانباختگان اعتراضات آبان نود و هشت ۲۳۰ نفر است | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 14:50

آمار جانباختگان اعتراضات آبان نود و هشت ۲۳۰ نفر است

شماره: 13066
Aa Aa

ذوالفقاری می گوید اعتراضات آبان نود و هشت تلخ‌ترین حادثه امنیتی بود که امیدوارم روایت صحیح آن روزی در جای خود بیان شود که چه بود و چه شد.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور ایران؛
آمار جانباختگان اعتراضات آبان نود و هشت ۲۳۰ نفر است

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور ایران با بیان اینکه تامین امنیت کشور شبانه‌روزی است و روز تعطیل و غیرتعطیل ندارد گفت:

اگر ۱۰۰ گروه تروریستی قصد عملیات تروریستی داخل کشور را داشته باشند و ۹۹ درصد آن خنثی شود، قابل گزارش دهی نیست اما اگر یک مورد رخ دهد، مبنای اظهارنظر قرار می‌گیرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، ذوالفقاری ادامه داد:

ایران به لحاظ ژئوپولیتیکی و بسیاری از معیارهایی که وجود دارد، یک سری تهدیدات مضاعف دارد و بنابراین در امن‌ترین ایام هم نمی‌توان تصور کرد تهدیدی متوجه کشور نشود چون تهدیدات بالقوه همیشه وجود دارد و اگر غفلت شود به فعلیت درمی‌آید. در واقع در شرایط آرام حتما باید بیشتر دقت کرد در غیر این صورت ممکن است برای امنیت کشور مشکلاتی به وجود بیاید. در این حوزه هم تامین امنیت عمومی مردم و همچنین جلوگیری از اقدامات تروریستی و تامین امنیت مرزها را داریم که مجموعه آنها معدل امنیت کشور را تعیین می‌کند.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور افزود:

حوادث دی ماه دلایل متعددی داشت که مسئولان و مقامات در جریان هستند. اگر بخواهم پاسخ صریحی درباره سخت‌ترین سال از حیث امنیتی بدهم شاید تلخ‌ترین حادثه امنیتی یا اجتماعی- امنیتی حادثه آبان ۹۸ بود که امیدوارم روایت صحیح آن روزی در جای خود بیان شود که چه بود و چه شد البته در آنجا هم ما شاهد فضاسازی‌ها و دامن زدن‌ها بودیم مثلاً برخی مسئولان اخیراً تعداد جانباختگان را ۴۰۰ نفر اعلام کردند که بسیار تعجب کردم در حالی که این گزارش خلاف واقع و کذب بود. آمار جانباختگان همان ۲۳۰ نفر است که رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد اما رسانه‌های معاند تعداد جان باختگان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کردند که اصلاً چنین نبود.

معاون امنیتی وزارت کشور افزود:

این داستان به لحاظ نوع حوادث رخ داده، نوع خسارت وارد شده و نوع خشونت‌هایی که برخی از صحنه اغتشاش داشتند، تلخ‌ترین حادثه ای بود که اتفاق افتاد. خسارت زیادی به اموال مردم و اموال نیروهای تامین‌کننده امنیت وارد شد و اتفاقاتی که رخ داد کاملاً متفاوت بود. سال ۹۹ با وجود تجمعات گسترده و مختلف از جمله تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی در چند شهر و استان و اعتراض آنان، هیچ خشونتی بین پلیس و این اعتراضات وجود نداشت. اگر منظور در آبان ۹۸ اعتراض به سهمیه بندی سوخت بود، اعتراض روش دارد. اعلام اینکه این قیمت روی تورم تاثیر می‌گذارد، جای خود را دارد اما عده‌ای از اعتراض عادی مردم با نیات و اهداف دیگری سوء استفاده کردند و دست به خشونت زدند و با نیروهای تامین کننده امنیت در داخل شهرها درگیر شدند و این اتفاقات تلخ رخ داد.

وی با اشاره به تدوین دستورالعمل تامین امنیت انتخابات برای استان‌های سراسر کشور و دستگاه‌های عضو در این ستاد اضافه کرد:

علاوه بر این اطلس امنیت کشور با توجه به تغییرانی که وجود دارد در حال به‌روز رسانی و تقریبا در حال نهایی شدن است که برای پیش‌بینی و تدبیر ابلاغ خواهد شد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان