آمریکا 76 شهروند عربستان را تحریم کرد | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 1:02

آمریکا 76 شهروند عربستان را تحریم کرد

شماره: 12784
Aa Aa

در گزارش دفتر اطلاعات ملی آمریکا آمده ترور خاشقچی با دستور مستقیم ولیعهد عربستان انجام و او مجوز دستگیری یا قتل منتقد سعودی را صادر کرده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا عنوان شد؛
آمریکا 76 شهروند عربستان را تحریم کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که 76 شهروند عربستان سعودی که مخالفان این کشور از جمله جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد این کشور را تهدید کرده‌اند تحریم کرده است.

به گزارش اسپادانا خبر، بلینکن با اشاره به اینکه دولت آمریکا گزارش مربوط به قتل جمال خاشقچی را به کنگره این کشور ارائه کرده توضیح داد:

«طی برنامه‌ای که آن را به عنوان «ممنوعیت خاشقچی» نامگذاری کرده‌اند در صدور روادید برای کسانی که به نام کشورشان مخالفان در خارج از کشور را تهدید می‌کنند، محدودیت اعمال خواهد شد. این محدودیت شامل هرگونه فعالیت از جمله تهدید، آزار، تعقیب و فشار علیه مخالفان در خارج از کشور خواهد بود. برای ارائه گزارش درباره کسانی که به نام کشورهای خود فعالیت می‌کنند، به این وزارت‌خانه دستور دادیم. به عربستان سعودی ابلاغ کردیم تا به تهدید مخالفان در خارج از کشور پایان دهد».

مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته‌اند ولیعهد عربستان سعودی علی‌رغم صدور دستور قتل جمال خاشقچی مشمول تحریم‌های جدید نخواهد شد.

در گزارشی که دفتر اطلاعات ملی آمریکا درباره قتل جمال خاشقچی، منتقد سعودی منتشر کرده نشان می‌دهد این ترور با دستور مستقیم «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی انجام شده و او مجوز عملیاتی برای «دستگیری» یا «قتل» جمال خاشقچی را صادر کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است:

«ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مجوز انجام عملیاتی در استانبول ترکیه برای دستگیری یا قتل روزنامه‌نگار سعودی، جمال خاشقچی را صادر کرد. ارزیابی ما بر این اساس قرار دارد که ولیعهد سعودی از سال ۲۰۱۷ کنترل تصمیم‌گیری‌ها در پادشاهی عربستان سعودی را به دست گرفته است.»

گزارش آمریکا تصریح دارد «ولیعهد سعودی، خاشقچی را تهدیدی مستقیم برای پادشاهی عربستان می‌دید و از اقدامات خشن برای ساکت کردن او حمایت می‌کرد.»

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌ پست دوم ماه اکتبر 2018 به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شد و از آن خارج نشد.

دولت ریاض در 20 اکتبر همان سال قتل خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان سعودی را تایید کرد. دادستان این کشور مدعی شد که خاشقجی بعد از "درگیری" با چند نفر در داخل کنسولگری "فوت" کرده و 18 شهروند این کشور نیز در این رابطه بازداشت شده‌اند.

دادستان کل عربستان سعودی اعلام کرد که 5 تن از متهمان پرونده قتل خاشقجی به اعدام و سه مظنون نیز مجموعا به 25 سال حبس محکوم شده‌اند.

سعود القحطانی، از نزدیکان و مشاور محمد بن سلمان، احمد العسیری، معاون سابق رئیس سازمان اطلاعات و محمد العتیبی، سرکنسول عربستان سعودی در استانبول که احتمال نقش آنان در این جنایت وجود دارد، توسط دادگاه مذکور تبرئه شده‌اند.

دادستانی کل استانبول 31 اکتبر سال 2019 طی بیانیه‌ای اعلام کرد که جمال خاشقجی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در این شهر، طبق نقشه‌ قبلی خفه و کشته شده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان