آمریکا ۸۵ نقطه در خاک عراق و سوریه را هدف قرار داد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 23:10

آمریکا ۸۵ نقطه در خاک عراق و سوریه را هدف قرار داد

شماره: 24562
Aa Aa

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ایالات متحده به دنبال درگیری در خاورمیانه یا هیچ جای دیگر نیست اما اگر به یک آمریکایی آسیب بزنید ما پاسخ خواهیم داد.

واکنش به کشته شدن ۳ نظامی در مرز سوریه و اردن؛
آمریکا ۸۵ نقطه در خاک عراق و سوریه را هدف قرار داد

ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنت‌کام) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در واکنش به کشته شدن ۳ نظامی این کشور در حمله به پایگاه «برج-۲۲» در مرز سوریه و اردن حملاتی را به مواضع «گروه‌های تحت حمایت ایران» در عراق و سوریه انجام داده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد ساعت ۱۶ به وقت منطقه زمانی شرقی به بیش از ۸۵ نقطه در خاک عراق و سوریه حمله کرده است.

ارتش آمریکا اعلام کرد در حمله به این مواضع از «هواپیما‌های متعدد از جمله بمب‌افکن‌های دوربرد که از ایالات متحده پرواز کردند» استفاده شده است.

طبق این بیانیه در این حملات ۱۲۵ «جنگ‌افزار دقیق» به کار گرفته شد.

سنت‌کام مدعی شده «مراکز عملیات فرماندهی و کنترل، مراکز اطلاعاتی، راکت‌ها و موشک‌ها، انبار‌های پهپاد و تأسیسات زنجیره‌ای تأمین لجستیک و مهمات» در این حملات مورد اصابت قرار گرفتند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از حملات صورت گرفته در بیانیه‌ای گفت که واکنش نظامی آمریکا «در زمان‌ها و مکان‌هایی که ما انتخاب می‌کنیم ادامه خواهد یافت

 

 

رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد:

«ایالات متحده به دنبال درگیری در خاورمیانه یا هیچ جای دیگر در جهان نیست اما اجازه دهید همه کسانی که ممکن است به دنبال آسیب رساندن به ما باشند این را بدانند: اگر به یک آمریکایی آسیب بزنید، ما پاسخ خواهیم داد

وی در این بیانیه با تکرار برخی ادعاها اعلام کرد:

«یکشنبه گذشته، سه سرباز آمریکایی در اردن با پهپاد پرتاب‌شده توسط گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران کشته شدند. اوایل امروز در مراسم بازگشت عزتمندانه این شجاعان آمریکایی در پایگاه هوایی دوور حضور داشتم و دارم. با خانواده‌های تمامی آنها صحبت کردم . امروز بعدازظهر (به وقت محلی)، به دستور من، نیروهای نظامی ایالات متحده اهدافی را در تأسیساتی در عراق و سوریه که سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان وابسته به آن برای حمله به نیروهای آمریکایی استفاده میکنند، مورد حمله قرار دادند. پاسخ ما از امروز آغاز شد و در زمان‌ها و مکان‌هایی که ما انتخاب می‌کنیم، ادامه خواهد داشت».

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا هم بیانیه‌ای درباره عملیات نظامی آمریکا صادر کرد.

او گفت که در پی کشته شدن سه نظامی آمریکایی در اردن، ارتش آمریکا «حملاتی هوایی به هفت تاسیسات، شامل بیش از ۸۵ هدف، در عراق و سوریه انجام داد

آستین مدعی شد سایت‌های هدف گرفته شده آنهایی بود که از آنها برای حمله به نیروهای آمریکایی استفاده می‌شد.

او هم‌چنین گفت:

«حملات علیه نیروهای آمریکایی را تحمل نمی‌کنیم. همه اقدامات لازم را برای دفاع از ایالات متحده، نیروهایمان و منافع‌مان انجام می‌دهیم

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز با بیان اینکه در روزهای آینده حملات دیگری صورت خواهد گرفت گفته است:

ما به دنبال جنگ با ایران و درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه نیستیم.

در حالی که ارتش آمریکا از حملاتی به مناطقی در سوریه و عراق خبر داد منابع رسمی در این دو کشور اعلام کردند اکثر مراکز بمباران شده به طور کامل تخلیه شده بودند.

به گزارش الجزیره منابع امنیتی عراقی نیز اعلام کردند اهداف بمباران شده توسط هواپیماهای آمریکایی در القائم قبلا تخلیه شده بود.

سخنگوی فرماندهی نیروهای مسلح عراق نیز تصریح کرد:

حملات آمریکا نقض حاکمیت و تضعیف تلاش‌های دولت عراق است و در زمانی انجام شده است که عراق به دنبال تضمین ثبات منطقه است و این حملات تاثیرات مخبری به دنبال خواهد داشت.

حمله به سوریه و عراق خطای راهبردی دولت آمریکا بود

ناصر کنعانی، سخنگوى وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حملات به عراق و سوريه را ناقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و سوریه، حقوق بین‌الملل و نقض صریح منشور ملل متحد دانست.

او گفت:

حمله شب گذشته به سوريه و عراق اقدام ماجراجویانه و خطای راهبردی دیگری توسط دولت آمریکاست که نتیجه‌ای جز تشديد تنش و بی‌ثباتی در منطقه نخواهد داشت.

وی  ضمن هشدار مجدد نسبت به خطر گسترش ابعاد و جغرافیای جنگ و درگیری در منطقه افزود:

ایران مجددا بر مسؤلیت جامعه جهانی و نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد در پیشگیری از حملات غیرقانونی و یکجانبه آمریکا در منطقه و پیشگیری از توسعه دامنه‌های بحران تاکید می‌كند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان