اروپایی ها رهبر مخالفان دولت مستقر ونزوئلا را به رسمیت شناختند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 17:40

اروپایی ها رهبر مخالفان دولت مستقر ونزوئلا را به رسمیت شناختند

شماره: 6658
Aa Aa

گوایدو گفته که برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا یک ائتلاف بین‌المللی تشکیل می‌دهد اما مادورو او را به کودتا با کمک خارجی ها متهم می کند.

با گذشت ضرب‌الاجل هشت روزه کشورهای اروپایی؛
اروپایی ها رهبر مخالفان دولت مستقر ونزوئلا را به رسمیت شناختند

به گزارش اسپادانا خبر، فرانسه، بریتانیا، آلمان و اسپانیا اعلام کردند که با گذشت مهلتی که برای نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا تعیین کرده بودند، خوان گایدو، رهبر مخالفان دولت را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.

فرانسه گفته است که برای آقای گایدو این حق را قائل است که انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در ونزوئلا برگزار کند.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، در توییترش نوشت که با گذشت ضرب‌الاجل هشت روزه کشورهای اروپایی به نیکلاس مادورو برای اعلام انتخابات زودهنگام، "بریتانیا در کنار متحدان اروپایی خود اکنون خوان گایدو را به عنوان رئیس جمهور قانونی موقت به رسمیت می‌شناسد."

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا هم با اعلام شناسایی آقای گایدو به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا خواهان برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در ونزوئلا شد.

دولت‌های دانمارک، سوئد و اتریش هم خوان گایدو را به رسمیت شناخته‌اند.

پیش تر، تعدادی از کشورهای اروپایی از آقای مادورو خواسته بودند که تا پایان روز یکشنبه سوم فوریه اعلام کند که در ونزوئلا انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام برگزار می‌کند.

مادورو به ترامپ گفته: بیا به یکدیگر احترام بگذاریم یا این که می‌خواهی یک ویتنام دیگر در آمریکای لاتین تکرار کنی؟

گوایدو گفت که برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا یک ائتلاف بین‌المللی تشکیل می‌دهد اما مادورو او را به برنامه‌ریزی برای کودتا علیه خود با کمک دولت‌های خارجی متهم کرده است.

نیکلاس مادورو در مصاحبه تلویزیونی خود گفت "همه چیز بستگی به سطح حماقت و خصومت امپراتوری شمالی (آمریکا) و متحدان غربی‌اش دارد."

پیشتر دونالد ترامپ دخالت نظامی و فرستادن نیرو به ونزوئلا را یکی از گزینه‌های موجود علیه دولت ونزوئلا عنوان کرده بود اما مادورو هشدار داد که رئیس جمهور آمریکا با چنین دخالتی کشورش را درگیر جنگی مانند ویتنام خواهد کرد.

او گفت: "دونالد ترامپ! تمامش کن. داری اشتباهی می‌کنی که دستانت را به خون آغشته خواهد کرد و ریاست جمهوری را با دستنی خون‌آلود ترک خواهی کرد... بیا به یکدیگر احترام بگذاریم، یا این که می‌خواهی یک ویتنام دیگر در آمریکای لاتین تکرار کنی؟"

مادورو حمایت ارتش ونزوئلا را حفظ کرده اما یکی از ژنرال‌های نیروهای هوایی ونزوئلا به خوان گایدو اعلام وفاداری کرد.

گایدو می‌گوید برای جلب حمایت ارتش در حال ملاقات‌های شخصی با فرماندهان نظامی است. او گفته به سراغ دولت چین هم رفته که مهم‌ترین حامی خارجی آقای مادورو محسوب می‌شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان