اروپایی‌ها از مداخله در امور ایران پرهیز کنند | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 4 ارديبهشت 1403 - 14:11

اروپایی‌ها از مداخله در امور ایران پرهیز کنند

شماره: 19838
Aa Aa

دولت ایران هم به نگاه شهروندان احترام می‌گذارد و هم به امنیت شهروندان توجه دارد. در صورت انتخاب رفتارهای مداخله گرایانه ایران واکنش نشان خواهد داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی؛
اروپایی‌ها از مداخله در امور ایران پرهیز کنند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود درباره اظهارات مقامات فرانسه در مورد ایران گفت:

ما قبلا در ادبیات اروپا و هم در حوزه عملکرد و رفتار کشورهای اروپایی شاهد تقسیم بندی تروریسم به خوب و بد بودیم. حالا نیز شاهد تقسیم اغتشاش به خوب و بد هستیم.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

اگر این اغتشاش در ایران صورت بگیرد خوب است و نباید با آن برخورد کرد اما در اروپا حق دارند با اغتشاشات برخورد کنند. اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا واکنش‌های زیادی داشته و به اندازه کافی پاسخ شنیده شده است و در اروپا اظهاراتش تعجب بسیاری را برانگیخته است اما در خصوص مسائل مربوط به ایران اشاره می‌کنم به مواضع دیگر کشورهای غربی که عجیب است. ایران دولت مسئولیت پذیری است. دولتی که هم به نگاه شهروندان احترام می‌گذارد و هم به امنیت شهروندان توجه دارد. در کوران حوادث منطقه که کشورهایی دچار آشوب شدند و امنیتشان درهم شکست ایران در منطقه لنگرگاه ثبات بود و این توانایی را اثبات کرد که در اوج بحران در منطقه در قبال امنیت شهروندان مسئول است. همچنین در قبال امنیت کشورهای منطقه هم کمک شده و مسئولیت پذیر بودیم. حال کشورهایی علیه ما مدعی هستند که خود ناقض حقوق بشر هستند. این کشورها صلاحیت اخلاقی برای موعظه دیگران ندارند. اغلب این کشورهایی که در پیشانی حمله به ایران هستند در موضوع حقوق بشر مرتکب جرائم عدیده‌ای علیه ایران شدند. کشورهایی هستند که میزبان گروه‌های تروریستی شدند و مرتکب جنایات عدیده شدند. این افدام کاملا منافقانه است. ما کشورهای مدعی را دعوت به عقلانیت می‌کنیم. اینکه در داخل شرایط خود را ببینند و بعد توصیه اخلاقی کنند.

کنعانی درباره تلاش اروپایی‌ها برای تحریم ایران گفت:

ما در ارتباط با مواضع اروپا دیدگاه خود را صراحتا بیان کردیم. ما طرف‌های اروپایی را به عقلانیت دعوت می‌کنیم. آن‌ها در ارتباط با ایران دارند صحبت می‌کنند، کشوری که مسئولیت پذیر و شریک ثبات است. کشوری که رفتار مسئولانه در قبال مسائل منطقه داشته است. ما آن‌ها را از رفتار مداخله جویانه پرهیز می‌دهیم چنانچه طرف اروپایی آماده تعامل باشد ایران نیز آماده است اما در صورت انتخاب رفتارهای گزینشی و مداخله گرایانه ایران نیز واکنش نشان خواهد داد. ایران متناسب با اقدام آنان اقدام خواهد کرد.

وی در خصوص حمله به اماکن دیپلماتیک ایران گفت:

در ارتباط با اماکن دیپلماتیک مسئولیت کشورهای پذیرنده این است که امنیت مکان‌ها و کارکنان دیپلماتیک را فراهم کنند. در این ارتباط متأسفانه به رغم مسئولیت‌های پذیرنده و اروپایی شاخص مسئولیت قانونی خودشان را انجام ندادند. همچنین به برخی از اماکن مراکز اسلامی نیز حمله شده همچنین در کشور آلمان به یک مدرسه ایرانی حمله شده و دانش آموزان کارکنان جمهوری اسلامی ایران نیمه شب مورد حمله آشوبگرانه قرار گرفته و مدرسه به آتش کشیده شده است. آن‌هایی که در آنسوی مرز تجمع می‌کنند در رفتارهای خشونت طلبانه افراد داخل کشور هماهنگ هستند. این مسئولیت کشورهاست که تامین امنیت کنند و با آشوبگران برخورد قانونی کنند. ما در این زمینه یادداشت قانونی دادیم.

کنعانی درباره رفتار انگلیس علیه ایران نیز گفت:

رفت و آمدهای دیپلماتیک میان کشورها همواره بر مبنای نیازهای متقابل است. بدیهی است منافع و مصالح ملی برای ایران هم از حوزه اقتدار و هم بر اصول سه‌گانه عزت، حکمت و مصلحت تعیین می‌شود. ما با انگلیس رابطه دوجانبه داریم و در خصوص مواضع آنان واکنش جدی نشان دادیم و مواضع مداخله جویانه آنان را محکوم کردیم و تذکر جدی هم دادیم. همچنین در پی تحریم‌های اعمال شده محکوم کردیم و در زمان مناسب واکنش متناسب خواهیم داد.

وی درباره روند مذاکرات برجام هم گفت:

جمهوری اسلامی ایران موضوع مذاکره از دستور کارش خارج نشده است. تمام فعالیت‌های هماهنگ کننده اروپایی و هم طرف واسطه بین ایران و آمریکا نشان می‌دهد طرف‌های مقابل هم نسبت به ادامه احیای برجام پایبند هستند. در این ارتباط دولت آمریکا هم چیزی از انصراف از احیای برجام اعلام نکردند. چیزی که وجود دارد تناقض رفتار و گفتاری آنان است. از سویی اراده خود را برای توافق اعلام می‌کنند و از سویی اقدامات خصمانه را انجام می‌دهند. آن چیزی که اتفاق افتاده تمام ظرفیت‌های تکنیکی برای احیای برجام وجود دارد. الان این موضوع وابسته به تصمیم سیاسی دولت آمریکا است و ایران نیز معطل توافق نخواهد بود و سیاست خودش را با همه شرکای خودش دنبال خواهد کرد.

او دراباره ارسال سلاح به اوکراین گفت:

متأسفانه اخباری منتشر می‌شود که مبتنی بر مسائل سیاسی است. ایران بارها اعلام کرده که یک طرف جنگ میان روسیه و اوکراین نیست و هیچ سلاحی را برای هیچ کدام از طرفین ارسال نکرده است. ایران همانطور که مخالف جنگ در سوریه و عراق و… بود در خصوص اوکراین نیز مخالف جنگ است. ما تلاش‌های خود را برای پایان دادن به رویکرد نظامی انجام دادیم. این طنز تلخ است که کشورهایی که صادر کننده میلیون‌ها دلار اسلحه به یک طرف جنگ هستند جنگ تبلیغی علیه ایران راه انداختند. اگر طرفدار صلح هستند این میزان ارسال سلاح چه معنا دارد؟ ایران دنبال راهکار سیاسی است و در این مسیر تلاش کرده و خواهیم کرد.

وی در خصوص سلامت افراد خارجی در زندان اوین گفت:

در خصوص اتفاق رخ داده در اوین متأسفانه همان رویکردی که دولت‌های غربی داشتند در رخداد زندان اوین هم شاهد بودیم. رفتار عجولانه و مداخله‌گرانه محکوم است. اینگونه رفتار عجولانه و پیش داورانه غیرقابل قبول است. ایران کشور مسئولی است و امنیت شهروندان خودش و اتباع خارجی را تامین خواهد کرد. قضاوت‌های سیاسی در ارتباط با رخدادهای طبیعی نمی‌تواند کمک کننده باشد.

او درباره تحریم‌های کانادا علیه مقامات و رسانه‌های ایرانی اظهار کرد:

اقدام‌های ضدانسانی کانادا علیه ایران موضوع جدیدی نیست. جالب است که حتی بر خلاف ادعاهای این کشور در خصوص رسانه‌ها نیز رفتار غیردموکراتیک دارد که متضاد با شعارهای این کشور است. متأسفانه تحریم‌هایی علیه رسانه‌های مستقل ایران صورت گرفته است و این اقدامات در راستای دیگر اقدامات ضد انسانی این کشور است. متأسفانه گورهای دسته جمعی در این کشور پیدا شده و اقداماتی که علیه مهاجران و بومی‌های این کشور صورت می‌گیرد غیرقابل قبول مربوط و محکوم است. تحریم‌های جدید بی ارزش است و ناشی از رفتار سیاسی غیرسازنده این کشور علیه ایران است.

کنعانی در خصوص عدم آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت:

مذاکرات هم دیپلماتیک است و هم فنی. موجودی مالی ایران در کره هیچ ارتباطی با پرونده‌های دیگر ندارد اما متأسفانه دلایل سیاسی و فشارهای خارجی باعث اخلال در روند شد. در هر حال روند مذاکرات در هر دو حوزه ادامه دارد و خوشبین هستیم که ان شالله به زودی آزادی پول‌های بلوکه شده اتفاق بیافتد.

کنعانی درباره قانون جامع حمایت از ایرانیان گفت:

ما معتقدیم که شهروندان ایرانی در هر کشوری که حضور دارند شهروند ما هستند و دستگاه سیاست خارجی به عنوان دستگاهی که مسئولیت دارد در تلاش است تا حقوق این افراد را فراهم کند و در صورت تمایل برای سفر به ایران وظایف خودش را انجام دهد. هیچ محدودیتی در بازگشت شهروندان به ایران نیست. خوشبختانه پیش نویس قانون حمایت از اتباع در دستور کار است و مقدماتی را طی کرده است. در این ارتباط هیئت دولت نظر خودش را طی کرده و انشاالله در صورت تصویب مجلس وارد فاز اجرا خواهد شد. در چهارچوب قانون جامع حمایت ایران زمینه برای حمایت از آنان وجود دارد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان