افراد و تمام مراجع در ایران حق اظهار نظر دارند | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 16 ارديبهشت 1403 - 3:10

افراد و تمام مراجع در ایران حق اظهار نظر دارند

شماره: 11399
Aa Aa

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران می گوید این از افتخارات ایران است که یک جامعه پویا در آن وجود دارد؛ جامعه ایران تک صدایی نیست.

سیاست خارجی نباید گروگان سیاست داخلی شود؛
افراد و تمام مراجع در ایران حق اظهار نظر دارند

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت:

ما تاکید بر این داریم که هر چه زودتر درگیری های نظامی آذربایجان و ارمنستان خاتمه پیدا کند و گفت وگوهای سیاسی زمان‌دار بین دو طرف آغاز شود.

وی با بیان اینکه ما بر حفظ تمامیت ارضی آذربایجان، خروج نیروها از شهرهای اشغال شده و آغاز گفت‌وگوهای سیاسی بین دو طرف و توقف درگیری‌های نظامی تاکید داریم گفت:

در چارچوب موارد ذکر شده ایران طرحی را برای حل این بحران آماده کرده است و با مشورت دو کشور درگیر و همچنین دیگر دولت‌های منطقه و همسایگان تلاش دارد این موضوع را به پیش ببرد.

به گزارش اسپادانا خبر، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات وزیر جنگ رژیم اسرائیل مبنی بر اینکه ما به دنبال این هستیم که با کشورهایی که به تازگی با این رژیم صلح کرده اند جبهه واحدی علیه ایران شکل دهیم گفت: صهیونیست‌ها بهتر است که نگران مرزهای خودشان باشند. هر کسی که به جنوب لبنان رفته باشد و آن منطقه را دیده باشد می داند که من از چه سخن می گویم. رژیم صهیونیستی با بحران اقتصادی، سیاسی، هویتی و اجتماعی دامنه داری روبرو شده و در حال غرق شدن است. این اظهار نظرها ارزش پاسخ دادن ندارد و ما معتقدیم که هر کس در منطقه ما خود را به این خانه سست بیاویزد فقط خودش دچار مشکل می شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از رسانه ها گزارش دادند که از سوی ایران وسایل نظامی به ارمنستان منتقل شده است گفت: ما گزارش هایی که در ترکیه در این زمینه پخش شده است را دیده ایم. قویا آن را رد می کنیم و چنین مسائلی صحت ندارد.

وی گفت: ما تاکید بر این داریم که سیاست خارجی کشور نباید گروگان سیاست داخلی شود و هر وقتی چنین اتفاقی بیفتد منافع کشور به درستی تامین نمی شود. وزارت خارجه نیمی از حاکمیت است که در حوزه های خارجی فعالیت می کند. ما می گوییم سیاست داخلی را به سیاسیون بسپاریم و سیاست خارجی را به دیپلمات های کارکشته جمهوری اسلامی ایران که به دنبال منافع مردم و کشور هستند و همواره سعی داشته اند که نمایندگان شایسته ای برای ایران سربلند در عرصه های بین المللی باشند و در همین راستا باز هم تاکید می‌کنیم که سیاست خارجی را نباید گروگان سیاست داخلی کنیم. ایران کشوری است که در آن گفت وگو و پویایی وجود دارد. ما یک جامعه تک صدایی نیستیم و افراد نظرات و دیدگاه های خود را مطرح می کنند و این از افتخارات ایران است که یک جامعه پویا در آن وجود دارد و افراد و تمام مراجع در ایران حق اظهار نظر دارند و این یک امر شناخته شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با سند راهبردی 25 ساله بین ایران و چین گفت:

روند تدوین سند از امروز آغاز نشده بلکه از سال 94 و سفر رئیس جمهور چین به تهران در دستور کار دو کشور قرار گرفته است. این سند بارها بین ایران و چین رد و بدل شده و دو کشور تلاش دارند که آن را نهایی کنند. ما اینگونه سندها و قراردادها را منعقد نمی کنیم که اقتصاد کشورمان را به کشور دیگری وابسته کنیم و تاب آوری اقتصادی مان را پایین بیاوریم. ایران کشوری است که دارای پتانسیل های بالایی است و تصمیم سازان در کشور از این پتانسیل ها و ظرفیت ها آگاه هستند. من نوید خوبی را به مردم می‌دهم. بر حسب مسئولیتم در جاهای مختلف حضور پیدا می‌کنم. ان‌شاءالله اتفاقات بزرگ و میمونی برای کشور رخ می دهد. گرچه عده‌ای می خواهند این اتفاقات را کسی نبیند و نشنود. ما نواقص خود را می‌بینیم. شرمنده مردم ایران هستیم ولی قول می دهیم که با تمام قوا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون زا حرکت کنیم و اسناد جامع مثل سند مورد اشاره در راستای ظرفیت بخشی بیشتر به توانمندی ها و پتانسیل هایی است که در کشور وجود دارد.

وی با رد اظهارات مقامات اماراتی در ارتباط با جزایر سه گانه ایران خاطرنشان کرد:

ایران از کسی اجازه نمی گیرد که در مرزهای سرزمینی خود چه اقداماتی را انجام دهد. این جزایر سه گانه به صورت قطعی و بدون شک متعلق به ایران هستند. رژیم صهیونیستی در وضعیت حضیض خود به سر می برد و سعی می کند که دیگران را نیز با خود به زیر بکشد. امیدواریم که امارات با این رژیم زیر آب کشیده نشود و سعی کند که خود را از این مسیر نجات دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد ادعاهای مقامات سعودی مبنی بر این که ایران به تعهدات برحامی خود عمل نکرده است خاطرنشان کرد:

عربستان سعودی و رژیم اشغالگر قدس آخرین کشورهایی هستند که حق دارند در خصوص توافق هسته ای ایران صحبت کنند. عربستان در چارچوب ان پی تی موظف است به تعهداتش پایبند باشد. به ریاض تذکر می‌دهیم که به تعهدات بین‌المللی‌اش توجه داشته باشد و پایبند باشد و اجازه بدهد مسیر بین المللی و حقوقی در خصوص فعالیت‌های بعضاً  پنهانی و غیرآشکارش با دقت پیگیری شود ما  این موضوع را  به مجامع و نهادهای بین‌المللی نیز گفته‌ایم، آنها نیز در مسیر درست قرار دارند تا عربستان را به تعهدات خود پاسخگو کنند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان