اقدام شارلی ابدو توهین به زنان بود | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 4 ارديبهشت 1403 - 11:17

اقدام شارلی ابدو توهین به زنان بود

شماره: 20837
Aa Aa

اگر مدعیان حقوق بشر به دنبال حمایت از ارزش های انسانی و زندانیان سیاسی هستند چرا از توان خودشان در به کارگیری کفالت سیاسی زندانیان اروپایی و آمریکایی استفاده نمی‌کنند؟

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
اقدام شارلی ابدو توهین به زنان بود

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری‌ با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسه به سوالی پیرامون بازداشت یک فرد ایرانی تبار به ظن تلاش برای انجام یک حمله با انگیزه‌های اسلام گرایانه در آلمان گفت:

هیچ دریافت رسمی از سوی مقامات دولت آلمان دریافت نکردیم و نمی‌توانیم در مورد چنین ادعایی اظهار نظر کنیم.

به گزارش اسپادانا خبر، وی ادامه داد:

دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیگیری‌های لازم را در مورد پرونده این شهروند ایرانی مورد ادعای آلمان انجام می‌دهد.

او در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با رایزنی‌های مستمر مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی در مورد ایران نیز گفت:

متأسفانه بر اساس اسناد و شواهد سیاست خارجی آمریکا در مورد ایران در گروگان صهیونیست‌ها و رژیم صهیونیستی است.

وی با بیان این که تبادل پیام به طرق مختلف بین ایران و آمریکا وجود دارد ادامه داد:

آماده جمع‌بندی مذاکرات مبتنی بر بسته ارائه شده هستیم اما ذره‌ای از خطوط قرمز و حقوق مردم ایران در این زمینه عدول نمی‌کنیم.

کنعانی در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع پرونده هواپیمای اوکراینی و ارائه غرامت به خانواده‌های بازماندگان این هواپیما گفت:

جمهوری اسلامی ایران بر اساس تعهدات بین‌المللی خود و در چارچوب قوانین و مقررات داخلی وظایف خود را انجام داده و در حال انجام است و این موضوع را دنبال می‌کند. ایران در مورد این پرونده بر موضوع شفافیت و اجرای عدالت منطبق به قوانین و مقررات داخلی و تعهدات بین‌المللی خود تاکید دارد و بر همین اساس پس از بررسی‌های صورت گرفته در مورد این سانحه،ستاد کل نیروهای مسلح بیانیه‌ای را منتشر کرد. تحقیقات قضایی و دادستانی نظامی تهران و تحقیقات فنی در مورد این سانحه دلخراش بر اساس کنوانسیون شیکاگو انجام شد. دادگاه ذیصلاح جمهوری اسلامی ایران بر مبنای صلاحیت در این زمینه در حال رسیدگی عادلانه به این پرونده است و متعاقب صدور کیفرخواست در مورد این پرونده تا کنون چند جلسه دادگاه با حضور شاکیان و وکلا برگزار شده است. ایران مبتنی بر حسن نیت و شفافیت از نماینده سفارت اوکراین برای حضور در تمامی جلسات دعوت به عمل آورده است. در یادداشت‌هایی به کشورهایی که اتباع آنها در این حادثه دلخراش حضور داشتند از جمله کانادا، اوکراین، سوئد و افغانستان و همچنین اولیای دم جانباختگان از طرق مختلف اعلام شده که از حقوق حضور در دادگاه برخوردار هستند. در مورد جبران خسارت مالی این اتفاق و دلجویی از بازماندگان مبلغی نیز در حدود عرف بین‌الملل و بیش از تعهدات کشور ذیل کنوانسیون‌های بین‌المللی تصویب و تعیین شده است و ستاد دیه تعیین شده در ارتباط با این موضوع در حال فعالیت است و بخشی از بازماندگان و خانواده‌ها برای دریافت دیه مراجعه و دریافت کرده‌اند. ایران بر انجام تعهدات خود در این زمینه تاکید دارد و پیگیر انجام این تعهدات است.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر برگزاری دادگاه تجدیدنظر حمید نوری شهروند ایرانی در سوئد اظهار کرد:

پرونده آقای نوری به جزو موضوعات مورد پیگیری جدی ایران است و ما در سطوح مختلف و روش‌های مختلف این پرونده را پیگیری می‌کنیم و جزو مطالبات‌مان از دولت سوئد است، متأسفانه همچنان اتفاق خوبی در این زمینه رخ نداده است و ما انتظار داریم که دولت سوئد به مسئولیت قانونی خود در این ارتباط عمل کند و پاسخگوی انتظارات ایران باشد. باید حقوق مسلم کنسولی این شهروند ایرانی که به صورت غیر قانونی در سوئد بازداشت و محاکمه شده با دقت اجرا شود.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد پیگیری‌های وزارت امور خارجه در مورد کاریکاتورهای موهن نشریه فرانسوی شارلی ابدو گفت: 

اقدام نشریه فرانسوی مصداق بارز نفرت پراکنی و توهین به ارزش‌ها و مقدسات دیگر ملت‌ها به ویژه ملت‌های مسلمان و مصداق بارز خشونت طلبی و تحریک به خشونت و توهین به جایگاه زنان و مقام زنان بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد جعل نام خلیج فارس از سوی برخی از مقامات عراقی گفت:

بلافاصله اعتراض خود را به دولت عراق اعلام کردیم. با توجه به این که اتفاق رخ داده در قالب یک اقدام ورزشی بود شاهد اقدام وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال نیز بودیم.

کنعانی در واکنش به خبر اضافه شدن سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا گفت:

آنهایی که خودشان اقدام تروریستی انجام دادند و متهم اصلی حمایت از تروریسم و تروریست‌های چندملیتی هستند حق ندارند قهرمانان مبارزه با تروریسم بین‌المللی را به تروریسم متهم کنند. آنهایی که قهرمان مسلم و شناخته شده با تروریسم بین‌المللی را ناجوانمردانه ترور کردند و کشورهایی که از این اقدام حمایت کردند، حق ندارند درباره قهرمانان مبارزه با تروریسم ما از الفاظ ناروا و الفاظی که شایسته خودشان و ارتش خودشان است استفاده بکنند. چنین الفاظی قطعا برازنده خودشان است.

او همچنین اظهار داشت:

اگر واقعا مدعیان حقوق بشر به دنبال حمایت از ارزش‌های انسانی و زندانیان سیاسی هستند چرا از توان خودشان در به کارگیری کفالت سیاسی در حمایت از زندانیان مظلوم فلسطینی و زندانیان اروپایی و آمریکایی آوارگان مظلوم منطقه استفاده نمی‌کنند؟

کنعانی در واکنش به اظهارات ضدایرانی سناتور فرانسوی نیز گفت:

مقامات غربی باید بدانند با کشوری مقتدر و صاحب نقش در منطقه و در جهان دارند صحبت می‌کنند و باید در محاسبات شان به اقتدار ایران و منافع خودشان توجه داشته باشند.
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان