امروز همه مسائل ایران به سیاست خارجی گره خورده است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 13:13

امروز همه مسائل ایران به سیاست خارجی گره خورده است

شماره: 17768
Aa Aa

او گفته تفاوت حاکم وابسته و غیر وابسته در این است که حاکم وابسته مصالح خودش را می بیند و حاکم ملی مصالح مردم را. 

 سید حسن خمینی عنوان کرد؛
امروز همه مسائل ایران به سیاست خارجی گره خورده است

 سید حسن خمینی در دیدار با جمعی از معاونین سابق وزارت خارجه و سفرای ادوار گوناگون جمهوری اسلامی ایران در حسینیه جماران گفت:

قدرت یک دیپلمات و دستگاه دیپلماسی این است که هنگام مواجه شدن با بن‌بست در یک مسیر بتواند در کمتر از 24 ساعت راه جدیدی را باز کند. 

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از جماران، او با بیان این که «هدف وسیله را توجیه نمی کند» افزود:

معنای این عبارت آن است که اگر هدف شما هرقدر هم مقدس باشد حق ندارید از هر راهی برای رسیدن به آن هدف استفاده کنید. اما سخن من این است که هیچ وقت نباید راه جای هدف قرار بگیرد. مسیر، هیچ تقدسی ندارد و اگر مسیری بسته شد راه دیگری باید انتخاب کرد و اینکه ما به خود مسیر تقدس ببخشیم گم کردن هدف است. سیاست خارجی و کار دیپلماسی صرفا مسیر وصول به اهداف است و فی نفسه تقدسی ندارد. هدف فراتر از این مسیر است. اگر مسیری را رفتید و به نتیجه نرسید باید سریعا آن مسیر را عوض کنید و مسیرهای دیگری را بروید ولو اینکه آن راه حل با مسیر به ظاهر 180 درجه مخالف اما در واقع در راستای هدف باشد.

سید حسن خمینی گفت:

مگر حاکمان آلمان - مثلا- مصالح خودشان را نمی بینند یا مگر دولت چین به ایران نگفته بود وقتی ما با آمریکایی ها چند صد میلیارد دلار تجارت داریم نمی توانیم به خاطر چند میلیارد دلار از آن چشم بپوشیم؟ ممکن است به ذهن بیاید که حتما اینها(حاکمان چین) وابسته هستند ولی واقعیت این است که حاکم حتما باید مصالح را ببیند اما تفاوت حاکم وابسته و غیر وابسته در این است که حاکم وابسته مصالح خودش را می بیند و حاکم ملی مصالح مردم را. هنگام تصمیم گیری و اتخاذ سیاست صحیح در قبال یک موضوع، ابتدا باید فکت ها را به درستی بشناسیم و سپس بتوانیم به طور عقلایی اتفاقات بعدی را پیش بینی کنیم. در سیاستگذاری ها حتما باید مصالح کلان دنیای اسلام و ملت ایران لحاظ شود البته فقط دیکته ی نانوشته غلط ندارد. هرکسی آستین بالا می زند و وارد کاری می شود، حتما اشتباه هم می کند اما پیروزی نسبی مهم است چرا که جریان مقابل هم دارای عقل است. کدام کشتی گیری است که همیشه پیروز شده و یا کدام تیم فوتبال هیچ گلی نخورده است؟ مهم این است که عقلایی حرکت کنیم. هیچ کس نمی تواند بگوید در همه حوزه ها کارشناس است و از همین رو، طبیعتا خرد جمعی باید کار را به پیش ببرد. پتانسیل درونی و قدرت کارشناسی جمهوری اسلامی بسیار قوی است و واقعا ناشکری است که از توانایی مجموعه مدیریتی این چهار دهه استفاده نکنیم. این مجموعه قدرت و توان حل مشکلات در حوزه اقتصادی و سیاست خارجی را دارد. امروز همه مسائل کشور به حوزه سیاست خارجی گره خورده و باید گره این حوزه را باز کرد و توان مدیریتی و خرد جمعی جمهوری اسلامی ایران که طی این چهل و سه سال با آزمون و خطا ساخته شده، می تواند این کار را انجام بدهد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان