اگر بخواهند همین امروز می‌توانیم تحریم را تمام کنیم | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 4:35

اگر بخواهند همین امروز می‌توانیم تحریم را تمام کنیم

شماره: 13844
Aa Aa

حسن روحانی با بیان این که مرداد هم خواهیم دید که همه دولت از جناح خاصی نیستند گفته برجام چه نیشی به برخی زده که نمی‌توانند آن را تحمل کنند؟

یک نفر به دولت خسته نباشید نگفت؛
اگر بخواهند همین امروز می‌توانیم تحریم را تمام کنیم

حسن روحانی، ریس جمهور ایران در جلسه هیات دولت گفت:

می‌خواهم جوانان ما تاریخ سیاسی امام هشتم را بخوانند. اینکه می‌گوییم انقلابی هستیم یعنی تابع امام هشتم هستیم و مصالح دنیای اسلام را رعایت می‌کنیم. انقلابی بودن یعنی گاهی با حاکم شرع حرف زدن یا با حاکم وقت همسایه شدن. اینها نکات بسیار مهمی در تاریخ زندگی امام هشتم است. انقلابی بودن یعنی اهداف مهم را از یاد نبردن. در بحث انتخابات هم بحث همین است. نباید اهداف انقلاب را برای انتخابات فدا کنیم.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت: 

اصل انتخابات بسیار مهم است. انتخابات از ارکان نظام است. اگر گفتیم جمهوری اسلامی، جمهوریت بدون انتخابات محقق نخواهد شد. جمهوریت یک پایه بسیار مهم در کنار اسلامیت است. تلاش‌ها و زندان‌ها برای این بود که اسلامیت محفوظ بماند و جمهوریت محفوظ بماند.  در جمهوریت اگر ۵۰ درصد را سهیم کنید حداقلی است. اگر ۷۰ رصد را سهیم کنید، قابل قبول است و اگر به ۹۰ درصد رسیدیم به نقطه به اوج رسیدیم. در جمهوریت و اسلامیت باید فضا را باز کنیم و مردم را در آغوش بگیریم. طرد مردم هنر نیست اینکه بگوییم یک جناح نباشد و ۳۰ درصد مردم را کنار بزنیم هنر نیست و به انسجام و امنیت کشور خدمت نکردیم. اینکه مردم ناراحت شوند خاصیتی به حال ما ندارد. اصل انتخابات بسیار مهم است.

رئیس‌جمهور یادآور شد: یکی از کارهای دولت دوازدهم برگزاری انتخابات امن با توجه به پروتکل‌های بهداشتی بود. اینکه در صندوق کسی نیم ساعتی معطل شود طبیعی است. به خاطر دستمال قیصریه را به آتش نمی‌کشند. عقل کجا رفته است؟ 

روحانی عنوان کرد: یک انتخابات بزرگ در امنیت کامل این کشور برگزار شد و این تو دهنی است به کسانی که می‌گویند در اینجا مردم هیچ‌کاره هستند. این حرف غلطی است. اینکه غصه می‌خوریم چرا مشارکت ۴۸ درصد شد یعنی برای ما مردم مهم هستند اگر مهم نبودند میزان فرقی نمی‌کرد. اگر در دوره‌ای حضور مردم مقداری کم رنگ بوده باید حلش کنیم. این میزان مشارکت فقط باید یکبار در تاریخ باشد. باید دفعات بعد جبران کنیم. برای من روشن است مشکل چه بوده باید مشکل را حل کنیم. محققان بنشینند بررسی کنند اگر فلان مشکل نبود انتخابات این می‌شد. من درآوردی مشکل ایجاد نکنیم. نگوییم وضع مردم بد بود پای صندوق نیامدند اتفاقا در شهرهایی مشارکت کم است که وضع زندگی مردم بهتر است. در خارج از کشور چرا مردم کمتر آمدند؟ در کرونا برخی احتیاط می‌کنند و این طبیعی است اما شیوه و نحوه چیده شدن کاندیداها هم بوده که باید حل شود ولی نباید با نظام و صندوق قهر کنیم. اگر مشکلی هست باید برای انتخابات بعدی حل کنیم راه حل روشنی هم دارد.

روحانی ادامه داد:

می گویند نگاه دولت به آسمان بود. نگاه ما به رحمت خداوند بوده و هست و البته به زمین هم نگاه کرده و تلاش و کوشش می‌کنیم. شما می‌گویید از خدا نخواهیم؛‌ نه، از خدا می‌خواهیم. می‌گویند نگاهشان به برجام بود. برجام چه نیشی به اینها زده است که نمی‌توانند آن را تحمل کنند؟ در ایامی که ترامپ خائن از برجام خارج شد ما دست روی دست گذاشتیم یا آنچه را که لازم بود صادر و وارد کردیم؟ کشور را بدون نفت اداره کردیم اما یک نفر نیامد این را بگوید که دولت خسته نباشید. شما کشور را برای بار اول در طول صد چند سالی که از کشف نفت می‌گذرد بدون نفت اداره کردید. شما دولت های قبلی را نگاه کنید. چرا بی انصافی می‌کنید و واقعیت را نمی‌گویید که دولت کار بزرگی انجام داده است. 

وی با یادآوری اینکه دولت این کشور را در این سه سال و نیم جنگ حفظ کرده و جنگ را با موفقیت به پایان رسانده است تصریح کرد:

به ملت ایران اعلام می‌کنم دولت جنگ را به پایان رساند و در سایه ایثار و فداکاری مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری آمریکا را پای میز مذاکره در وین کشانده است، حرف زده و مسائل مهم را حل و فصل کرده است و اگر بخواهند همین امروز می‌توانیم تحریم را تمام کنیم. همین امروز دوم تیر می‌توانیم تحریم‌ها را برداریم. همین الان اختیارات بدهند با آقای دکتر عراقچی که به وین سفر کند و در چند روز توافق را نهایی کند و آن را اعلام کنند. ما کار خودمان را انجام داده‌ایم.

او گفت:

من خوشحال شدم که دیدم رئیس جمهور منتخب گفته‌اند «در دولت آینده دنبال شایسته سالاری هستم». مرداد هم خواهیم دید که همه دولت از جناح خاصی نیستند. این خیلی عالی و بسیار خوب است و ما کاملاً استقبال می‌کنیم. وقتی رئیس‌جمهور شدم دو یا سه نفر از وزرای دولت از اعضای ستاد رقیب بودند. 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان