ایران از مبادله شهروند این کشور با یک زندانی آلمان خبر داد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 30 فروردين 1403 - 21:46

ایران از مبادله شهروند این کشور با یک زندانی آلمان خبر داد

شماره: 9289
Aa Aa

اسماعیلی گفته تبعه زندانی آلمان از تسهیلات قانون مجازات اسلامی ایران برخوردار شده و تبعه ایران به جای آمریکا به ایران بازگردانده شده است.

با اعلام سخنگوی قوه قضاییه ایران؛
ایران از مبادله شهروند این کشور با یک زندانی آلمان خبر داد

سخنگوی قوه قضاییه ایران در بیستمین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر تشریح اقدامات قوه قضاییه در همکاری با وزارت امور خارجه برای بازگرداندن یک شهروند ایرانی به کشور که به بهانه نقض تحریم‌ها و درخواست دادستانی آمریکا بازداشت شده بود گفت:
ما خیلی متاسف بودیم از این که یکی از شهروندان ایرانی ما که فعالیت‌های تجاری انجام می‌داد ابتدائا برای او در آمریکا تحت عنوان دور زدن تحریم‌ها پرونده‌ای تشکیل شد و بر خلاف ضوابط و مقررات بین‌المللی تحت تعقیب دولت آمریکا و سیستم قضایی آمریکا قرار گرفت. علیرغم اینکه این فرد در آمریکا نبود و کاری به آمریکا و آمریکایی‌ها نداشت.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از میزان، وی ادامه داد: به لحاظ حضور این شهروند در آلمان و با درخواست دولت آمریکا این فرد توسط دستگاه قضایی آلمان بازداشت شده بود و مدت مدیدی بود که در بازداشت به سر می‌برد، آمریکایی‌ها اصرار داشتند که این فرد را از آلمان به آمریکا منتقل کنند و در آنجا محاکمه شود.

اسماعیلی افزود: تلاش و پیگیری‌های وزارت امور خارجه و قوه قضاییه بر این بود که این شهروند بایستی به ایران برگردد؛ زمینه‌ای برای این منظور فراهم شد معمولاً در این قبیل موارد تبادل مجرمین انجام می‌شود؛ یک تبعه آلمان که مدت‌های قبل در ایران دستگیر شده بود به لحاظ اینکه از یک سری از مناطق ممنوعه و غیرمجاز عکسبرداری و فیلمبرداری می‌کرد تحت تعقیب قرار گرفت و بازداشت شده بود.
وی افزود: مدت مدیدی از بازداشت این تبعه آلمان می‌گذشت. پرونده در دادسرا کیفرخواست خورده و به دادگاه رفته بود و در دادگاه به تحمل سه سال حبس محکوم شده بود که در یک فرایند قضایی ما اعلام کردیم که حاضریم این تبعه آلمان از تسهیلاتی که قانون مجازات اسلامی برای محکومان در نظر گرفته است برخوردار شود، مشروط بر این که آن‌ها تبعه ما را به آمریکا نفرستند و به ایران برگردانند که چون اصرار داشتیم اول تبعه ایرانی بیاید ابتدا تبعه ایرانی از آلمان وارد ایران شد و سپس با استفاده از ظرفیت‌های قانونی تبعه آلمانی را آزاد کردیم و به کشور خود بازگشت.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقامات فرانسوی اخیراً آزادی دو شهروند فرانسوی را در ایران خواستار شده اند گفت:
اولاً اعلام می‌کنم از این دو نفر، یک نفرشان شهروند فرانسوی است و دیگری شهروند خود ما و ایرانی است. اینکه گفته می‌شود دو تابعیتی است؛ قانون ما تابعیت دوم را به رسمیت نمی‌شناسد؛ بنابراین ما آن‌ها را دوتابعیتی نمی‌دانیم و تبعه کشور جمهوری اسلامی می‌دانیم؛ کیفرخواست این پرونده صادر شده و متهمان در زندان هستند و در ۱۳ اسفند ماه جلسه دادگاه آن‌ها با حضور وکلا برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: به هیچ عنوان مداخله هیچ کشور بیگانه را به ویژه کشور‌هایی که با نظام جمهوری اسلامی ایران به نوعی اقدامات خصمانه انجام می‌دهند مطلقا در امور داخلی و خصوصا در امور قضایی کشور نمی‌پذیریم و یادآوری می‌کنیم که کشور فرانسه بود که از یکی از متهمان بزرگ امنیتی کشور ما روح الله زم که این روز‌ها محاکمه می‌شود و آسیب‌های فراوانی به کشور ما زد و اقدامات فراوانی علیه کشور ما انجام داد، حمایت کرد.
اسماعیلی تصریح کرد: فرانسه از این متهم ایرانی اقدام علیه امنیت و جنایتکار که به تعبیر خود این متهم در حد شخص دوم مملکت فرانسه برایش گارد حفاظتی گذاشته بودند حمایت می‌کرد که این ادعا‌ها با عملکرد‌ها کاملاً مغایر است. ما خواهان این هستیم که همه دولت‌ها بر اساس ضوابط و مقررات و موازین قضایی عمل کنند و ما اجازه مداخله دیگران در امور داخلی کشورمان را به هیچ عنوان نخواهیم داد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان