ایران از موضع روسیه و چین در شورای امنیت قدردانی کرد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 16:41

ایران از موضع روسیه و چین در شورای امنیت قدردانی کرد

شماره: 10683
Aa Aa

محمدجواد ظریف گفته گرچه عربستان علاقه‌مند نیست اما آمادگی داریم با عربستان و امارات براساس حسن تفاهم رابطه داشته باشیم.

در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف؛
ایران از موضع روسیه و چین در شورای امنیت قدردانی کرد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف، همتای روس خود گفت:

برای سی‌امین از زمان مسئولیتم به روسیه سفر کردم. سپاسگزاری می‌کنم از مهمان‌نوازی دوست قدیمی‌ام آقای لاوروف و مردم و دولت روسیه. فرصتی پیدا کردم که پیام روحانی به پوتین را خدمت ایشان در یک گفت‌وگوی مفصل ارائه دهم و از نظرات ایشان استقبال کردم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران عنوان کرد: گفت‌وگوی بسیار خوبی داشتیم و درباره عهدنامه‌ روابط دوجانبه ایران و روسیه در آینده نزدیک به ۲۰ سالگی می‌رسد و برای پنج سال آینده تمدید خواهد شد و توافق کردیم همزمان تلاش کنیم توافق به روزی را برای درازمدت بین دو کشور تنظیم کنیم که قبل از آنکه دوران توافق به پایان برسد توافق جدیدی را آماده کرده باشیم و بین دو کشور به امضا و به مجالس ارائه دهیم.

ظریف گفت: درباره همکاری‌ةای دوجانبه و همکاری‌های بین‌المللی دو کشور در منطقه که بسیار مثمرثمر بوده گفتگو کردیم. در سوریه روند آستانه با همکاری ایران، روسیه و ترکیه به نتیجه رسیده است. گفتگوهایی درباره وضعیت در یمن و چگونگی پایان دادن به رنج‌های مردم بیگناه یمن گفتگو کردیم. در خصوص همکاری ایران و روسیه برای انجام گفت‌وگوهای صلح در افغانستان گفت‌و‌گو کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: از موضع محکم روسیه و چین در آژانس و شورای امنیت بسیار قدردانی می‌کنیم و این موضع را در جهت حفظ برجام و ثبات و امنیت می‌‌دانیم. برجام در 14 ژوئیه پنج ساله شد و یک توافق بین‌المللی بود و اقدامات آمریکا در نقض برجام و تحمیل یکجانبه علیه ملت ایران حتی در زمان کرونا نشانگر فاصله جدی آمریکا از حقوق بین‌الملل و به بی اعتباری دولت آمریکا می‌انجامد.

وی گفت: درباره همکاری در آژانس و شورای امنیت گفت‌وگوی بسیار خوب و سازنده‌ای داشتیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی همواره خواهان روابط خوب با همسایگان است. امروز ما بهترین روابط را در طول دهه‌های گذشته با روسیه داریم. روابط بسیار نزدیکی با عراق داریم. متاسفانه دولت عربستان علاقه‌مند نبوده و آمادگی داریم همان روابطی که با سایر همسایگان داشتیم با عربستان و امارات داشته باشیم و براساس حسن تفاهم.

وی با اشاره به پیشنهاد روسیه برای منطقه خلیج فارس خاطرنشان کرد: روسیه یکی از پیشنهادات را داده است و ما از پیشنهادات روسیه استقبال کردیم و رئیس جمهور ما نیز طرح صلح هرمز را در مجمع عمومی ارائه کرد و روسیه از این پیشنهاد استقبال و آن را همسو با پیشنهاد روسیه دانست. در سفر به عراق دوستان عراقی ابراز علاقه‌مندی کردند در امنیت منطقه نقش فعالی داشته باشند

ظریف با ابراز خرسندی از اینکه بسیاری از کشورهای منطقه به نقش عراق واقف شده‌اند بیان کرد: البته ۱۳ سال برای برخی کشورهای منطقه طول کشید که دولت عراق را بشناسند. عراق می‌تواند نقش بسیار مهمی در امنیت منطقه ایفا کند و ما از نقش همسایگان برای گسترش گفتگو و همکاری و ایجاد اعتماد بیشتر بین کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم و از هر نقشی که دوستان برای نزدیک کردن دیدگاه‌های عربستان و کشورهای منطقه ایفا کنند، استقبال می‌کنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان