ایران استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو را آغاز کرد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 20:08

ایران استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو را آغاز کرد

شماره: 15926
Aa Aa

فرایند تزریق گاز UF6 غنی‌شده به ایزوتوپ ۲۳۵ اورانیوم با غنای ۵ درصد به زنجیره‌ای متشکل از ۱۶۶ سانتریفیوژ IR-6 آغاز شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی شد؛
ایران استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو را آغاز کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی شده ایران استفاده از زنجیره‌ای از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 به منظور غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در سایت فردو را آغاز کرده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، یک سخنگوی آژانس اتمی ادعا کرده است:

«ایران فرایند تزریق گاز UF6 غنی‌شده به ایزوتوپ ۲۳۵ اورانیوم با غنای ۵ درصد به زنجیره‌ای متشکل از ۱۶۶ سانتریفیوژ IR-6 به منظور تولید UF6 غنی‌شده به اورانیوم ۲۳۵ بیست درصدی را آغاز کرده است.»

این سخنگوی آژانس ادعا کرد:

ایران کماکان از ۱۰۴۴ سانتریفیوژ IR-1 در ۶ آبشار به هم پیوسته در فردو به منظور غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی استفاده می‌کند و ۹۴ سانتریفیوژ نسل اول در آبشار جداگانه‌ای که هنوز عملیاتی نیستند نصب شده‌اند.

  •  

محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی ایران در آژانس گفت:

گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های هسته ای ایران یک گزارش فنی معمول به روز رسانی در خصوص اقدامات انجام شده ای است که ایران بر اساس رویه معمول به اطلاع آژانس رسانده و ضمن انجام راستی آزمایی منظم خود به اعضای خود اطلاع رسانی کرده است. بر اساس این گزارش ایران گازدهی به سانتریفیوژهای IR-۶ را در فردو برای تولید هگزافلورید اورانیوم با غنی ۲۰ درصد را آغاز کرده است و ایران به آژانس اجازه داده است تا راستی آزمایی خود در این سایت را افزایش دهد.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان