ایران با نمایش اداره نمی شود| فکر می کنند رعیت هستیم و آن ها امیر | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 28 فروردين 1403 - 9:49

ایران با نمایش اداره نمی شود| فکر می کنند رعیت هستیم و آن ها امیر

شماره: 13698
Aa Aa

یکی از نامزدهای انتخابات گفته چرا گزینه‌های انتخابات را محدود کردند و مه و خورشید و فلک را مامور کردند که یک نفر خاص را رییس جمهور کنند؟

دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری؛
ایران با نمایش اداره نمی شود| فکر می کنند رعیت هستیم و آن ها امیر

دومین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شد.

ابراهیم رئیسی با بیان این که مدرک من معادل نیست؛ یک مدرک حوزوی و یک مدرک دانشگاهی دارم گفت:
« فاصله طبقاتی، محصول بی‌عدالتی و سیاست‌های نادرست اقتصادی است؛ من حقوق‌های نجومی یا طرح‌هایی مانند سلامت که در آن برخی ۱۰۰ میلیون حقوق گرفتند را لغو می‌کنم.»
او گفت:
در زمان تصمیم به دلار ۴۲۰۰ تومانی عضو شورای اقتصادی نبودم.
او ادامه داد:
دانشجوی سال اول هم می‌داند وسط مذاکرات نباید بگوید خزانه دولت خالی است. هر دولتی کار را به دست بگیرد وظیفه اصلی آن رفع تحریم‌های ظالمانه است اما اقتصاد را نباید شرطی کنیم.
رئیسی گفت:
۴۰ درصد ظرفیت تولیدی و ۷۰ درصد ظرفیت اقتصادی ایران خالی است.
او با ذکر این که ما برای مدیران گشت ارشاد خواهیم داشت ادامه داد:
 در طول دوره انقلاب افرادی بوده‌اند که بیشترین بهره را از آزادی برده‌اند و بیشترین حرف‌های ساختار شکنانه را زده‌اند ولی گفته‌اند آزادی نیست.
رئیسی گفت:
فضای مجازی بهترین بستر نظارت است.

محسن رضایی با بیان این که به لر بودنم افتخار می‌کنم گفت:
«مشکلات مردم ایران با حرف مفت حل نمی‌شود؛ امید دیدنی است نه گفتنی و دولت ما امید را به سفره مردم برمی‌گرداند و ولت همه اقوام ایرانی است.
او ادامه داد:
کسانی که نمی‌خواهند تا پایان بمانند باید اعلام کنند؛ من تا پایان انتخابات هستم.
او با بیان این که بعضی از محدودیت‌هایی که برای خانم‌ها ایجاد شده را برمی‌داریم گفت:
اینترنت ارزان را برای خانم‌های سرپرست خانوار فراهم می‌کنم و اختیارات آموزش و پرورش را می‌گیرم تا مدارس امورات را جدی‌تر دنبال کنند. ورود زنان به ورزشگاه ها را آزاد می کنم.و محدودیت های زنان را نیز بر می دارم.
او ادعا کرد که با درخواست از رهبر انقلاب شورای عالی انقلاب فرهنگی را منحل می کند. نهادهای وابسته به رهبری نیز که در خدمت دولت هستند نیاز به اصلاحات دارند.

 

سعید جلیلی گفت:
«با نمایش کشور اداره نمی‌شود. دل می سوزانیم که چرا برای بانوان پیامک حجاب ارسال می شود اما هزاران خانم بودند که در همین روزها دچار مشکلات اقتصادی بودند. اگر از تعامل سازنده با دنیا صحبت می کنیم در دنیا ۲۰۰ کشور وجود دارد.اشکال ما این است که در این هشت سال کشور را معطل چند کشور کردند؛ یک روز به بهانه FATF، یک روز به بهانه برجام و یک روز به بهانه ترامپ.

مهرعلیزاده خطاب به رئیسی که گفته بود آذری‌زبان‌ها با او تماس گرفته و عذرخواهی کرده اند گفت:
ما در ایران آذری‌زبان نداریم؛ بلکه تُرک‌زبان داریم.

او دوباره تاکید کرد که ابراهیم رئیسی در حوزه آکادمیک شش کلاس سواد دارد و ادامه داد:
ایشان در حوزه درس خواندند و بعد هم رفته اند معادل‌سازی کرده‌اند.

محسن مهرعلیزاده با بیان این که پنج‌دقیقه از مستند من هم در صدا و سیما حذف شده گفت:
صدا و سیما دیگر ملی نیست و عشقی شده است. رییسی باید پاسخ دهد چرا شبکه های اجتماعی فیلتر شده؟ چرا به دختران پیامک حجاب می‌رود؟ اگر یک ذره موی دختر خانمی بیرون باشد نباید پیامک وحشت بدهیم. توقع من از آقای رییسی این است که در این زمینه تذکر دهند. نتیجه دستگیری جوانان در هنگام آب بازی در پارک فرار نخبگان است.
او خطاب به مردم گفت:
 اگر رای شما اثر نداشت چرا گزینه‌های انتخابات را محدود کردند و مه و خورشید و فلک را مامور کردند که یک نفر خاص را رییس جمهور کنند و انتخابات حداقلی و نتیجه مطمئن را دنبال می‌کنند. این اقدامات به این دلیل انجام شده که هنوز هم از رای شما نگرانند. رای شما قطعا اثرگذار است. اینها فکر می‌کنند ما رعیت هستیم و اینها امیرند. ندیدید نامزدها را تهدید به ممنوع الخروجی می کنند؟

 

عبدالناصر همتی شیوه برگزاری مناظره‌ها را به مسابقه هفته تشبیه کرد و گفت:
«من صدای بی‌صداها و قدرت بی‌قدرت‌ها هستم. دولت من حامی آسیب‌پذیرترین افراد جامعه خواهد بود. کوله‌برها، سوخت‌برها، بی‌شناسنامه‌ها، بیکاران، افراد دارای معلولیت، بیماران خاص، معتادان، زنان سرپرست، کودکان بی‌سرپرست و... اهداف اصلی من خواهند بود. آقای رئیسی گفتند ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث فاصله طبقاتی بوده است. شما در شورای عالی هماهنگی اقتصادی بودید چرا جلوی آن را نگرفتید؟ من که مخالف بودم اما شما و بقیه اعضای این شورا بانک‌مرکزی را وادار کردید که نقدینگی در بازار ارز بریزیم. بانک مرکزی چه تقصیری دارد؟ اگر من بابت دوسال کار در دولت روحانی باید بابت کل دولت روحانی جواب بدهم پس چرا آقای رئیسی با ۴۰ سال سابقه در قوه قضائیه پاسخ‌گوی اوضاع این قوه نیست؟ آقای جلیلی می گویند نباید کارها را طول داد پس شما چرا fatf را دو سال است در مجمع نگه داشته اید؟ کاسبان تحریم در ستادهای رقیب پول هنگفتی برای تخریب بنده صرف می کنند.»
او گفت:
با بازداشت معتادان مخالف است و در دولت او دغدغه‌های محیطزیستی در برنامه‌های دولت حق وتو خواهند داشت.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد:
 من در برابر جریانی هستم که می خواهند بروند کاخ سفید را حسینیه کنند. تحریم باعث مشکل اقتصادی شده اما دوستان قبول نمی کنند. سالیانه بیست درصد، سود کاسیان تحریم از حجم تجارت خارجی ایران است. این افراد ارتباطات قوی در صادرات و واردات و قاچاق دارند. دوستانی که اینجا نشسته اند تقریبا همین حرف را میزنند و باید مشت این افراد باز شود. چه کسانی به سفارت عربستان حمله میکنند و پشت این افراد چه کسانی هستند؟
او گفت:
ما باید در زندگی اجتماعی و اقتصادی خود تجدید نظر کنیم.
او با بیان این که باید گشت ارشاد را جمع کنید گفت که به او در خصوص طرح موضوع پیامک حجاب به زنان تذکر داده شده است. 60% جوانان ما نمیخواهند رای بدهند. رپ ما هنوز زیرزمینی است. چرا به کلهر و شجریان بی اعتنایی میک نید ولی هنگام انتخابات آهنگهایشان را پخش می کنید؟ الان نصف GDP مالیات نمیدهند و مشغول پولشویی هستند و با تحریم ها کاسبی میکنند. جوانان باید رای بدهند و صحنه را عوض کنند. جوانان ما رفته‌اند دنبال پاپ کره‌ای و ما هنوز موسیقی رپ را ممنوع می‌کنیم. چرا باید هنر و هنرمندان را ممنوع کنیم ولی در تبلیغات خودمان خواننده رپ بیاوریم؟

 

سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی گفت:
«یکی از مشکلاتی نظام اداری، نحوه تقسیم وظایف است مثلا در حوزه فرهنگ، ۳۸ سازمان فعال داریم.

او در واکنش به انتقاد مهرعلیزاده از کارنامه تحصیلی رئیسی و در دفاع از رئیسی گفت:
«ما نزد علمای اسلام دانشمندهای بزرگی در حوزه‌های مختلف داریم.»
او گفت کنکور را حذف می‌کند و با مذاکره با نیروهای مسلح طرح سربازی حرفه‌ای را پیش می‌برد.
او با انتقاد از عملکرد دولت در کنترل کرونا گفت:
خیلی از کشورها هنوز واکسیناسیون را شروع نکردند اما آمار مرگ و میر در آنها کم‌تر است.
او ادامه داد:
نزدیک انتخابات که می شود یاد آزادی جوانان و زنان و کولبرها می شود. حالا که نامزدها مرتب نرخ بیشتر و بیشتری از انتصاب های بانوان را وعده میدهند اصلا من کلا کابینه ام را از زنان تشکیل میدهم تا عقب نیفتم.
او با بیان این که ۱۵۰۰ شرکت دولتی داریم که خانه خلوت جناح‌های سیاسی است ادامه داد:
ما فرصت طلبان را از پای سفره انقلاب بلند می‌کنیم.

علیرضا زاکانی با بیان این که نمی‌شود کشور را کاریکاتوری مدیریت کرد گفت:
«در سال اول دولتم ریشه فقر را از بین می‌برم.»
او ادامه داد:
بیش از سه دهه است عده‌ای بر اقتصاد مملکت خیمه زده‌اند و از کنار تبعیض خود کاخ نشینند و مردم کوخ‌نشین. راه تنفس اشراف و اشرافیت را خواهم بست و با قوی‌ترین و گردن‌کلفت‌ترین افراد در شبکه فساد در جامعه مقابله خواهم کرد.
زاکانی خطاب به همتی گفت:
اگر ما نامزد پوششی هستیم شما نامزد روکشی هستید. آمده‌اید روی ۸ سال فاجعه‌ای که سر مردم آوردید روکش بکشید. به کسانی که یادتان می‌دهند چه حرفایی بزنید بگویید ما مشتشان را باز می‌کنیم.
او  با بیان این که جوانان از فسادها، تبعیض ها و تحقیر شدن‌ها خسته هستند گفت:
بسیار متعجبم کسانی که مسئول وضعیت فعلی هستند اکنون مظلوم نمایی می کنند.
او ادامه داد:
حریم خصوصی خط قرمز ماست و هیچ کس حق ندارد وارد حریم خصوصی کسی شود. بدترین پیامک‌ها "پیامک‌های موجودی شما کافی نیست و عقب‌افتادن قسط وام بانکی" است. مخالف فیلترینگ بوده و به‌دنبال عرضه اینترنت ارزان هستیم.

در دومین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران کلیه نامزدها نسبت به شیوه برگزاری این مناظره ها از صدا و سیما انتقاد کردند.
سعید جلیلی اصول‌گرا با بیان این که مناظره ها شبیه یک مناظره هوش است گفت:
با این سوالات و وضع مباحثه به مشکلات اصلی مردم اشاره نمی‌‌شود و به انتخاب پرشوری منجر نمی‌شود.
قاضی‌زاده هاشمی نیز گفت:  
«این شیوه برگزاری مناظره ها آورده نامزدها را مشخص نمی‌کند.
زاکانی  نیز بیان کرد:
امیدوارم دو به دو مناظره کنیم تا عیار کار بهتر مشخص شود.

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان