ایران دسترسی بازرسان آژانس به سایت نطنز را محدود کرد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 6:13

ایران دسترسی بازرسان آژانس به سایت نطنز را محدود کرد

شماره: 13934
Aa Aa

ایران پس از اقدام خرابکارانه در نطنز دسترسی بازرسان را به دلایل امنیتی محدود کرده اما آژانس از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است.

رویترز به نقل از چند منبع دیپلماتیک ادعا کرد؛
ایران دسترسی بازرسان آژانس به سایت نطنز را محدود کرد

خبرگزاری رویترز به نقل از چند منبع دیپلماتیک مدعی شده که ایران پس از اقدام خرابکارانه اخیر در سایت هسته‌ای نطنز دسترسی بازرسان آژانس به این مرکز را به دلایل امنیتی محدود کرده است.

به گزارش اسپادانا خبر، بر اساس این گزارش، آژانس بین المللی انرژی اتمی با استناد به سیاست کلی خود مبنی بر عدم اظهار نظر در مورد امور بازرسی از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است.

بنابه گفته دیپلمات‌ها توقف در مذاکرات که هفته‌ها در جریان است قابل حل است اما همزمان با به تعویق افتادن گفتگو‌های غیرمستقیم ایران و آمریکا درباره احیای برجام تنش‌ها با غرب افزایش یافته است.

پیش‌تر، وزارت خارجه فرانسه از ایران خواسته تا همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را از سر بگیرد و بلافاصله اجازه ورود بازرسان آژانس را به سایت‌های هسته‌ای خود بدهد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به سررسیدن توافق بازرسی این مسأله را «نگرانی عمیق» خوانده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است:

بنای توافق با آژانس این بود که دوربین‌ها جمع نشوند ولی اطلاعات آن‌ها در اختیار آژانس قرار نگیرد. سه ماه تمام شد و تصمیم داخلی در داخل ایران گرفته شد که همچنان اطلاعات پاک نشود اما از روز الزام آور شدن قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس داده نشده است. همچنان هیچ تصمیم سلبی یا ایجابی درباره دوربین‌ها و توافق قبلی با آژانس گرفته نشده است؛ نه نگهداشتن و نه پاک کردن و فعلا در وضعیت قبلی به سر می‌بریم.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان