ایران دونالد ترامپ را غافلگیر خواهد کرد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 9:21

ایران دونالد ترامپ را غافلگیر خواهد کرد

شماره: 6849
Aa Aa

ظریف می گوید: ماندن ایران در برجام به خواست مردم بستگی دارد؛ بیشتر مردم ایران سیاست خارجی ایران در منطقه را برای امنیت ملی حیاتی می دانند.

ترامپ از غافلگیری خوشش می‌آید؛
ایران دونالد ترامپ را غافلگیر خواهد کرد

وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با یک روزنامه سوئیسی گفت: ترامپ از غافلگیری خوشش می‌آید و به همین دلیل ما هم با وی همینطور رفتار خواهیم کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با روزنامه سوئیسی «بازلرتسایتونگ» بر لزوم پای بندی دیگر اعضای برجام به تعهدات خود تاکید کرد.

به گفته وزیر امور خارجه ایران، سازوکار مالی ایران و اتحادیه اروپا موسوم به اینستکس هنوز اجرایی نشده است.

محمدجواد ظریف همچنین تاکید کرد: اجرای کامل اینستکس ۹ ماه به طول می‌انجامد و باید پول در آن جریان داشته باشد و تبادل مالی فقط زمانی رخ می‌دهد که تجارت، مبادله نفت و سرمایه گذاری رخ دهد و این موضوعی ضروری است.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به اینکه ایران تا چه زمانی در توافق هسته‌ای باقی خواهد ماند هم گفت: این به خواست مردم بستگی دارد. اقلیت بسیار قدرتمندی در کشور ما مخالف برجام بودند ولی اگر مردم بیشتر خشمگین شوند این گروه ممکن است به زودی به اکثریت تبدیل شوند. یک نظر سنجی نشان می‌دهد که همچنان ۵۱ درصد مردم از باقیماندن در برجام حمایت می کنند اما ما نمی توانیم در جهت خلاف خواست مردم عمل کنیم.

ظریف در ادامه افزود: اگر همگی مشتریان (نفت) ایران تصمیم بگیرند که در برابر تهدیدهای آمریکا سر فرود آورند در این صورت ایران هم ابزار دیگری خواهد داشت. من در این مورد چیزی نمی گویم. ترامپ از غافلگیری خوشش می‌آید و به همین دلیل ما هم با وی همینطور رفتار خواهیم کرد. هم‌اکنون تمامی بازار ما خارج از اروپاست و اروپا در حال حاضر از ما نفت نمی‌خرد و با احتیاط به تحریم‌ها توجه دارد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در این گفتگو تاکید کرد: براساس یک نظرسنجی که دانشگاه مریلند آن را تهیه کرده بیشتر مردم ما معتقدند که سیاست خارجی ایران در سوریه و منطقه برای امنیت ملی ما حیاتی است.

ظریف همچنین تنها دلیل حضور ایران در سوریه را مبارزه با تروریسم و به دعوت دولت سوریه عنوان کرد و با اشاره به اینکه متاسفانه مبارزه با تروریسم پایان نیافته است هم گفت: بخش اعظمی از شهر ادلب در اختیار جبهه‌النصره است در اطراف دیر الزور هم همچنان تروریست‌های داعشی وجود دارند و در عراق هم همینطور است. تروریست ها چهره متفاوتی به خود گرفته اند. آنها به خانه رفته اند و منتظرند تا در فرصتی مناسب دوباره به صحنه بیایند. ما باید مراقب باشیم. اگر دیگر به ما نیازی نباشد این پایان حضور ما خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران در ارتباط با نشست اخیر در سوچی و آینده ادلب هم اعلام کرد: ما در این جهت حرکت می‌کنیم و نمی‌خواهیم که اقدام نظامی در منطقه رخ دهد به همین دلیل سخت بر روی این مسئله کار کردیم تا از چنین چیزی جلوگیری کنیم. چرا که می‌دانیم هر اقدام نظامی در ادلب به فاجعه منتهی خواهد شد. اما دیگر رویکردها شکست خورده‌اند و امروزه جبهه‌النصره بخش های زیادی از ادلب راکنترل می‌کند.

در این گفتگو همچنین به درگیری‌هایی میان نیروهای رژیم صهیونیستی و ایران اشاره شد و وزیر امور خارجه ایران با رد نکردن امکان تقابل نظامی با اسرائیل هم بیان کرد: ما از نیروهای خود حفاظت خواهیم کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان