ایران می گوید آلمان و بریتانیا در ترور سردار سلیمانی نقش داشته اند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 2:54

ایران می گوید آلمان و بریتانیا در ترور سردار سلیمانی نقش داشته اند

شماره: 12285
Aa Aa

عوامل شرکت انگلیسی جی فور اِس اطلاعات را در اختیار تروریست‌ها قرار داده و پایگاه هوایی آمریکا در آلمان هدایت پهبادی ترور را بر عهده داشته است.

علی القاصی مهر، دادستان تهران عنوان کرد؛
ایران می گوید آلمان و بریتانیا در ترور سردار سلیمانی نقش داشته اند

علی القاصی مهر، دادستان تهران در جلسه پیگیری حقوقی و قضایی پرونده ترور سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس با اشاره به تعیین یک بازپرس ویژه برای این پرونده در دادسرای ویژه بین الملل تهران به منظور تحقق و جمع آوری دلایل و مستندات از ۵۰۰ فقره مکاتبه با نهاد‌های امنیتی و دیپلماتیک به منظور انجام تحقیقات و همچنین نظرخواهی برای صدور قرار نهایی و کیفرخواست بر اساس حقوق بین الملل خبر داد و گفت:

برای پیگیری موضوع به ۶ کشور نیابت قضایی اعطا شد.

به گزارش اسپادانا خبر و به تقل از ایسنا، دادستان تهران از عراق، سوریه، لبنان، قطر، اردن و کویت به عنوان کشور‌هایی یاد کرد که برای آن‌ها نیابت قضایی صادر شده است.

القاصی مهر از تنظیم نیابت ها، شناسایی و صدور حکم جلب بین المللی ۴۵ متهم آمریکایی که در ترور شهید سلیمانی نقش داشتند به عنوان برخی نتایج این نشست‌ها یاد کرد و گفت:

کمیته‌ای به منظور ردیایی محل تردد و اقامت متهمان آمریکایی ترور در خارج از خاک آمریکا برای دستگیری و استرداد آن‌ها تشکیل شده است.

دادستان تهران از مشارکت و معاونت در قتل عمد، اقدام تروریسی مطابق با قانون تأمین منابع مالی تروریسم و اقدام علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان اتهامات آمران و عاملان ترور شهید سلیمانی یاد کرد که علاوه بر جرایم عمومی آن‌ها در اعلان جلب این افراد به پلیس بین الملل مطرح شده است.

القاصی مهر افزود:

یکی از موضوعات مهم و قابل توجه در این پرونده، نقش شرکت انگلیسی «جی فور اِس» در ترور فرمانده سپاه قدس است که مسئولیت تأمین امنیت پرواز فرودگاه بغداد را بر عهده داشته و عوامل این شرکت به محض ورود سردار سلیمانی و همرزمانش به فرودگاه، اطلاعات آن‌ها را در اختیار تروریست‌ها قرار داده اند که صدور نیابت لازم برای شناسایی آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی به نقش کشور آلمان در فرایند این ترور اشاره کرد و توضیح داد:

پایگاه هوایی آمریکا مستقر در آلمان گزارشات هدایت پهبادی ترور را بر عهده داشته و اطلاعات و داده‌های پرواز پهباد‌ها را در اختیار نیرو‌های آمریکایی گذاشته که شناسایی این افراد نیز در دستور کار قرار گرفته و دستگاه قضایی ایران برای این کار نیابت قضایی گرفته است. بیش از ۲ هزار برگ سند بین المللی برای ارائه به مجامع حقوقی و پیگیری پرونده جمع آوری شده که با توجه به آن‌ها در اسرع وقت کیفرخواست عوامل این جنایت به دادگاه‌های بین المللی ارائه می‌شود و یکی از مهم‌ترین این اسناد، محکومیت اقدام تروریستی آمریکا از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل است که این جنایت را نقض حقوق بین الملل و نقض منشور ملل متحد دانست و آن را محکوم کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان