ایران هیچ گونه همکاری با «کمیته حقیقت یاب» نخواهد کرد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 4:29

ایران هیچ گونه همکاری با «کمیته حقیقت یاب» نخواهد کرد

شماره: 20313
Aa Aa

او «کمیته حقیقت یاب» شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در خصوص «نقض حقوق بشر توسط ایران» در حوادث اخیر را کمیته ای سیاسی خواند.

کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
ایران هیچ گونه همکاری با «کمیته حقیقت یاب» نخواهد کرد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خویش گفت که این کشور هیچ گونه همکاری با کمیته سیاسی تحت عنوان «کمیته حقیقت یاب» نخواهد داشت.

به گزارش اسپادانا خبر، روز دوم آذرماه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قطعنامه علیه ایران درباره آنچه «وضعیت حقوق بشر در ایران» خوانده شده را به تصویب رساند. تصویب این قطعنامه به معنای موافقت این شورا با ایجاد یک «هیأت حقیقت‌یاب» درباره ادعاها در خصوص «نقض حقوق بشر توسط ایران» در حوادث اخیر است. 
کنعانی گفت:
استفاده عجولانه از ساز و کارهای حقوق بشری و استفاده ابزاری از چنین ساز و کارهایی علیه کشورهای مستقل مردود و محکوم است و هیچ کمکی به پیشبرد حقوق_بشر نخواهد کرد.
 
ناصر کنعانی در این نشست خبری همراه با یک ماسک شیمیایی حضور یافت که بنظر می‌رسد اشاره‌ای به حمایت آلمان در جنگ تحمیلی از صدام و در اختیار قرار دادن سلاح‌های شیمیایی از سوی دولت این کشور به رژیم صدام دارد.
او گفت:
گزارش‌ها نشان می‌دهد آلمان نقش مهمی در تسلیح عراق به سلاح‌های شیمیایی داشته است. بنده در ۱۳-۱۴ سالگی در جبهه‌های دفاع مقدس بودم و این ماسک مخوف از ابزاری بود که همیشه در کنار ما بود حتی در پشت جبهه. شرکت‌های آلمانی با علم دولت آلمان جزو تامین کننده‌های اساسی مواد شیمیایی و تسهیلات شیمیایی دولت عراق علیه ایران بوده‌اند. جنایات دیگر آلمان در زمان مناسب اعلام خواهد شد.
وی همچنین اظهار داشت:
کشوری که خبرنگاران ما را تحریم می‌کند و مدعی حقوق بشر است در همان کشور رسانه‌های معاند به ترویج خشونت و حملات تروریستی و مسلحانه در ایران اقدام می‌کنند.

او در مورد برجام نیز گفت:

اروپا دچار نوعی بی‌عملی در ارتباط با برجام شده است. کشورهای اروپایی نشان دادند دچار بی‌عملی و نوعی عدم استقلال رای در رابطه با برجام هستند. اروپا الان نقش مستقلی در برجام ایفا نمی‌کند و خیلی قابل سرمایه‌گذاری نیست. روند دیپلماتیک، بهترین روندی است که منافع طرفین را در برجام تامین کند. ایران فعال عمل می‌کند و اگر طرف مقابل هم فعال باشد، با واکنش مثبت ما مواجه خواهد شد.

وی در واکنش به اقدام تیم ملی آمریکا نسبت به پرچم ایران نیز گفت:

شخص وزیر خارجه در این ارتباط فعال شد. آمریکا مدعی اخلاق و قانون‌مداری است ولی به پرچم جمهوری اسلامی توهین می‌کند.

او با بیان این که سفیر ایران در قطر موضوع را پیگیری کرد ادامه داد:

طرف آمریکایی به اشتباه خودش اذعان کرد و پرچم را اصلاح و پرچم درست را بارگذاری کرد. طرف آمریکایی مرتکب جرم و نقض قوانین فیفا شده و باید مورد پیگرد قرار بگیرد و پاسخگو باشد.

کنعانی همچنین ادعای حمله ایران به کشتی تاجر اسرائیلی را اتهام‌زنی خواند و گفت:

جمهوری اسلامی این قدر شجاعت دارد که مسئولیت اقدامات خود را بر عهده بگیرد

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدام ایران درصورت رفتن پرونده هسته ای به شورای امنیت گفت:

آزموده را آزمودن خطا است. اگرمدبرانه و حکیمانه عمل کنند قاعدتا نبایدجمهوری اسلامی را با روش‌های غیرسازنده‌ای که قبلا هم آزموده‌اند مورد امتحان قرار بدهند.

او همچنین اظهار داشت:

در حوادث اخیر ایران تعداد قابل توجهی از اتباع خارجی بازداشت شده‌اند و دلایل متقنی درباره نقش آنها در تهییج به اغتشاشات وجود دارد.

پیشتر، مرکز اطلاع رسانی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود که هانس اودو موتسل، سفیر جمهوری فدرال آلمان به علت «پیشگامی آلمان برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر» در مورد اعتراضات سراسری در این کشور و تکرار اظهارات «مداخله جویانه و بی پایه و اساس» مقامات آلمانی، به وزارت امور خارجه احضار و در این ملاقات مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به سفیر آلمان ابلاغ شده است. به سفیر آلمان گفته شده قطعنامه اخیر نشست ویژه شورای حقوق بشر گامی اشتباه بر اساس رویکردی کاملا سیاسی و ابزاری نسبت به حقوق بشر می باشد و از اساس مردود است و جمهوری اسلامی ایران با هر ساز و کاری که بر مبنای آن تعریف شده، همکاری نخواهد کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان