ایران و ترکمنستان ۹ سند همکاری امضا کردند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 14:03

ایران و ترکمنستان ۹ سند همکاری امضا کردند

شماره: 18230
Aa Aa

ابراهیم رئیسی گفته روابط ایران با ترکمنستان رابطه برادری و بسیار نزدیک و عمیق است و وجود بیگانگان در این منطقه مانع امنیت و مشکل‌ساز خواهد بود.

نشست رئیس جمهور ایران با همتای ترکمنستانی در سعدآباد؛
ایران و ترکمنستان ۹ سند همکاری امضا کردند

«سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران در نشست مشترک با همتای ترکمنستانی خود در سعدآباد گفت:

حضور رئیس جمهور و هیئت عالی رتبه کشوردوست، برادر و همسایه ترکمنستان می‌تواند نقطه عطفی برای روابط بین دو کشور شود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او ادامه داد:

در این سه دهه روابط خوبی با ترکمنستان داشتیم و سفر چند ماه گذشته من به عشق‌آباد توانست برخی از همکاری‌ها را بین ایران و ترکمنستان فعال‌تر کند به ویژه در حوزه سواپ گازی و ترانزیت حمل و نقل گام‌های خوبی برداشته شد.

وی با اشاره به ظرفیت همکاری بین دو کشور در بیش از سه دهه گفت: 

باید در حوزه اقتصادی، تجاری، آب و انرژی بین دو کشور همکاریها بسیاری صورت گیرد و قراردادها و تفاهم نامه‌ها بین دو کشور امضا شود تا زمینه همکاری ها بین دو کشور ارتقا یابد. روابط ایران با ترکمنستان رابطه همسایگی نیست بلکه رابطه برادری، تمدنی، فرهنگی، خویشاوندی و بسیار نزدیک و عمیق است.

او با بیان اینکه مذاکرات دو کشور نشان دهنده اراده جدی تهران- عشق آباد بر توسعه روابط است گفت:

اجرای تفاهم نامه‌های امروز و از همه مهمتر مصمم بودن ما برای به امضا رساندن سندی مربوط به دو دهه آینده بیانگر اهمیت رابطه با ترکمنستان است.

رئیسی همکاری با کشورهای دریای خزر را یکی از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود:

ما از اجلاس آینده که قرار است با میزبانی ترکمنستان برگزار شود استقبال می‌کنیم و بدون تردید همکاری‌های دو کشور به همکاری منطقه‌ای و بین المللی منتهی خواهد شد.

رئیس جمهور ایران با بیان اینکه در این مذاکرات مشخص شد دیدگاه دو کشور نسبت به افغانستان نزدیک به هم است گفت:

ما معتقد هستیم در افغانستان باید دولتی فراگیر به نمایندگی از تمام احزاب سیاسی وجود داشته باشد و بر مردم آن حکومت کند. در این نشست مشترک به بحث‌های انجام شده در اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان تاکید شد از این رو مشکلات و مسائل موجود در منطقه باید به دست مسئولان منطقه حل شود و هرگونه حضور بیگانگان ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد و اعتقاد ما این است وجود بیگانگان در این منطقه مانع امنیت و مشکل‌ساز خواهد بود.
«محمد بردی‌اف» رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این نشست گفت:

در نشست و دیدار دو جانبه با رئیس جمهور ایران درباره موضوعات مختلف گفت و گو و تبادل نظر کردیم که در این دیدار بر توسعه و گسترش همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی و حجم تبادلات بحث و بررسی شد. همچنین در زمینه همکاری‌ها در حوزه انرژی، حمل و نقل بین تهران و عشق آباد گفت‌وگو و قرار شد تلاش‌های خود را در این زمینه ارائه کنیم. تاکید دو کشور برای گسترش روابط در زمینه های فرهنگی و انسانی در جهت پیوند بین ملت‌ها از دیگر موضوعات مطرح شده است.

وی گفت:

از رئیس جمهور ایران هم به طور رسمی دعوت کردم تا در اجلاس سران حاشیه خزر که به میزبانی عشق آباد برگزار می‌شود حضور یابد.  ایران و ترکمنستان خواهان این هستند تا افغانستان به دولتی شکوفا تبدیل شود و در مشارکت‌های مهم ملی و منطقه‌ای حضور داشته باشد.

بردی اف اظهار داشت:

اکنون مذاکرات میان هیات‌های اجرایی ترکمنستان و ایران با موفقیت انجام شده و گفت‌وگوها در فضای شفاف و احترام متقابل میان دو کشور صورت می‌گیرد از این رو زمینه‌ها و چشم انداز روابط دوجانبه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

  •  

مراسم امضای ۹ سند همکاری بین تهران و عشق آباد در حضور رؤسای جمهور و بین وزیران دو کشور در سعدآباد برگزار شد.

این سند همکاری‌ها در زمینه‌های توسعه حمل و نقل ترانزیتی، مبادلات علمی و فرهنگی، حفاظت محیط زیست، فرهنگی، مبادلات تجاری- اقتصادی و دیگر زمینه‌هاست که بین وزیران ایران و ترکمنستان و در حضور روسای جمهور به امضا طرفین رسید.

 

222

 «تفاهم تجاری – اقتصادی، علمی – فنی و فرهنگی بین استان خراسان شمالی و استان آخال ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم همکاری تجاری – اقتصادی، علمی – فنی و فرهنگی بین استان گلستان و استان بالکان ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم همکاری تجاری – اقتصادی، علمی – فنی و فرهنگی بین استان خراسان رضوی و استان مرو ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم همکاری بین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و کمیته دولتی رادیو و تلویزیون ترکمنستان»، «برنامه مبادلات علمی فرهنگی، هنری و آموزشی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم تشکیل کارگروه مشترک سرمایه‌گذاری»، «تفاهم‌نامه جامع توسعه همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیتی» و«یادداشت تفاهم همکاری در زمینه حفاظت محیط زیست» از اسنادی بود که به امضا مقامات عالی رتبه مربوطه در حضور سران ایران و ترکمنستان رسید.

رئیس جمهور جدید ترکمنستان سه‌شنبه با دعوت رسمی رئیس جمهور ایران در رأس هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شده است.

این نخستین سفر بردی‌ محمداف به تهران در مقام ریاست جمهوری ترکمنستان است و پیش از این در ۱۹ دی ۱۴۰۰ به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهور وقت این کشور به ایران آمده بود.

محمداف که پیش از این معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان بود ۲۸ اسفند سال گذشته به عنوان رئیس جمهور این کشور برگزیده شد.

سفر سردار بردی‌ محمداف به تهران دو روزه است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان