این گونه نمی توان جمهوری اسلامی را اداره کرد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 12:45

این گونه نمی توان جمهوری اسلامی را اداره کرد

شماره: 13661
Aa Aa

 انصاری گفته برخی به دنبال جایگزینی حکومت با جمهوریت و بیعت با رای آزاد هستند؛ این نظام بدون انتخابات آزاد روی دیگر سکه نظام شاهنشاهی است.

هیچ نهاد و شخصی نمی تواند بگوید مقدس است؛
این گونه نمی توان جمهوری اسلامی را اداره کرد

قلدری و گردن کلفتی کردن در برابر حق دیگران و جامعه، زیبنده شورای نگهبان نیست.

به گزارش اسپادانا خبر، مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با جماران گفت:

عدم احراز با ردصلاحیت در انتخابات اثری یکسان به دنبال دارد و فرقی نمی کند. در اینجا ممکن است هم به کاندیداها و هم به جامعه ظلم شود. اقدام شورای نگهبان و بدتر از آن توجیهاتی که بعد از اعلام لیست نهایی صورت گرفت هیچکدام افکار عمومی را قانع نخواهد کرد. با این شکل نمی توان جمهوری اسلامی را اداره کرد. شورای نگهبان برای دفاع از حقوق اساسی مردم در برابر استبداد احتمالی و انحراف حکومت از مسیر آزادی ایجاد شد نه برای قیمومیت بر مردم و بی تردید اقدام اخیر شورای نگهبان ضربه مهلکی به جمهوریت نظام، اعتماد و امید جامعه بود. اینکه گفته شود امام چکی سفید امضاء به شورای نگهبان داده است تا آنها در جایگاه عصمت قرارگیرند و کسی نتواند از عملکردشان انتقاد کند برداشتی کاملا غلط است. همچنان که نسبت به سایر نهادها نیز این اصل حاکم است برای نمونه امام فرمودند مجلس عصاره فضایل ملت است. این حرف بدین معنا نیست که تا ابد مجلس با هر نوع انتخاباتی و هر جور عملکردی، عصاره فضایل ملت یا فراهم آمده از الله اکبرهای ملت باشد. باید دید که آیا این نهاد الزامات حقوقی، قانونی، شرعی و عرفی و همچنین احترام و اثرگذاری خود را رعایت می کند یا نه. تصور اقتدار و مشروعیت بدون حمایت و حضور مردم سرابی بیش نیست. گام دوم انقلاب که بیانیه آن توسط مقام معظم رهبری صادر شده به شدت بر ادامه مسیر حضور مردم و نقش بی بدیل آزادی مردم تاکید کرده است. به نظر می رسد بعضی ها فکر می کنند در گام دوم انقلاب می توان به جای اندیشه سیاسی امام که تکیه بر جمهوریت نظام داشت، به دنبال الگوهای مطرود دیگر رفت و «حکومت» را به جای جمهوریت نشاند یا بیعت را جایگزین «رای آزاد» کرد. عده ای تصور می کنند با اقتدار سخت نظامی یا انتخابات کنترل شده و یا حتی بلاموضوع کردن انتخابات می توانند نظام را حفظ کنند اما این نظام بدون حاکمیت مردم و انتخابات آزاد بی معناست و روی دیگر سکه نظام شاهنشاهی خواهد بود.

او ادامه داد:

صندوق رای تنها زبان مسالمت آمیز و مشارکت جویانه مردم با حاکمیت است. گرفتن این زبان از مردم کشور را به ناکجاآباد و انقلاب را به انحراف و نظام را در معرض تهدید جدی قرار خواهد داد و جامعه را به ناامیدی، ازهم پاشیدگی و ایجاد فاصله با دولت می کشاند. تقاضای ما از رهبر انقلاب این است که جامعه و مسئولین و همه ما را در برابر این انحراف بزرگی که کیان نظام و انقلاب را تهدید می کند، راهنمایی کنند و یک بار دیگر بر ارزش های زلال حضرت امام و مکتب بزرگی که آن انقلاب تاریخ ساز را رقم زد، تاکید بورزند و با تدابیر خودشان دلسوزان نظام را از این نگرانی خارج کنند. این روزها دلسوزان نظام به شدت از آنچه که در عرصه سیاسی کشور می گذرد، نگرانند و بازهم امیدشان به این است که مسیر حضور و مشارکت مردم در انتخابات از موانع ایجاد شده عبور کند و لااقل برای آینده آنچه اتفاق افتاده، تکرار نشود.

انصاری گفت:

انتقاد در نظام جمهوری اسلامی ایران بنابر تاکید حضرت امام از موهبت های الهی است حتی امام در سخنانی می فرمایند «جامعه بدون نقد، جامعه ای ساکت و مرده ای است.» اساسا انقلاب اسلامی بر مبنای نقد و به تعبیر فقهی بر پایه امر به معروف و نهی از منکر شکل گرفت. اگر اعتقاد به این اصل نبود، انقلابی رخ نمی داد و کسی به وضع موجود انتقاد نمی کرد. طبیعی است که هر کس در هر جایگاهی که باشد مصون از انتقاد نیست جز معصومین(س) که آنها نیز خودشان جامعه را تشویق به نقد کردن و بدون لکنت زبان صحبت نمودن، می کردند. هیچ نهاد و شخصی نمی تواند بگوید مقدس بوده یا اینکه کسی نباید نسبت به عملکردش نقد داشته باشد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان