با تدبیر و فضل الهی ایران ونزوئلا نشد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 22:58

با تدبیر و فضل الهی ایران ونزوئلا نشد

شماره: 13231
Aa Aa

ما نتوانسته ایم به مردم بگوییم که قرار بود با طراحی های دشمنان چه بلایی بر سر کشور بیاورند؛ در خصوص عبور از تحریم ها فیلم های سینمایی بسازید.

جهانگیری، معاون اول رییس جمهور ایران عنوان کرد؛
با تدبیر و فضل الهی ایران ونزوئلا نشد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور ایران در نخستین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال ۱۴۰۰ گفت:

در چند سال اخیر با خروج آمریکا از برجام و شیوع بیماری کرونا ایران با دو تکانه بزرگ و سهمگین که منابع ارزی و ریالی کشور را تحت تاثیر قرار می داد مواجه شد به طوری که در سال ۱۳۹۹ که یکی از دشوارترین سالهای پس از انقلاب از نظر بودجه و اقتصادی بود، درآمد ارزی دولت از محل فروش نفت که به بانک مرکزی واریز شد حدود ۵ میلیارد دلار ارز بود.
به گزارش اسپادانا خبر، جهانگیری اظهار داشت:

در آغاز تحریم ها نگران بودم که ممکن است برخی از کارخانه های کشور به دلیل نیاز به مواد اولیه ای که انحصار آن صرفاً ‌در اختیار آمریکا یا تعداد محدودی کشور است از جریان تولید خارج شوند اما به فضل الهی و تدبیر صحیح نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه ما شاهد افزایش تولید و صادرات هستیم. اگر آمریکا از برجام خارج نمی شد و کشورمان با ویروس منحوس کرونا دست و پنجه نرم نمی کرد قطعاً وضعیت اقتصاد کشور بسیار متفاوت تر با شرایط کنونی بود. علاوه بر آمریکایی ها که به دنبال فروپاشی اقتصاد ایران در وهله نخست بودند بسیاری از اقتصاد دانان داخلی نیز شرایط اسفناکی را برای ایران پس از وقوع تحریم ها و کرونا پیش بینی می کردند. پیش بینی بسیاری از اقتصاد دانان این بود که تورم ایران تورمی ونزوئلایی می شود یعنی تورم رشد ۱۰۰۰ درصدی خواهد شد که قطعاً به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی غیرقابل کنترل است اما به فضل الهی و تدبیرهایی که صورت گرفت نرخ تورم در عدد ۳۶ درصد متوقف شد. دولت می داند که این نرخ نیز زندگی مردم را با دشواری مواجه کرده و مردم بسیار اذیت شده اند اما نباید آن سوی معادله که قرار بود اقتصاد ایران فرو بریزد را فراموش کنیم.

او گفت:

واقعیت این است که ما نتوانسته ایم با مردم خوب ارتباط برقرار کنیم و به آنها بگوییم که قرار بود با طراحی های دشمنان چه بلایی بر سر کشور بیاورند البته کسانی که در حوزه اقتصاد فعال هستند می دانند که چه دستاوردی برای کشور رقم خورده است ولی باید بتوانیم با زبان ساده این واقعیت ها را به جامعه نیز منتقل کنیم.

جهانگیری از سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا با کمک یکدیگر و استفاده از ابزارهای رسانه ای و هنری زمینه را برای تولید مقالات، مستندات و حتی فیلم های سینمایی در خصوص عبور از تحریم ها فراهم نمایند. باید از ظرفیت متخصصان علوم اجتماعی، هنرمندان و اصحاب رسانه استفاده کنیم تا مردم بدانند که برای اداره کشور چه اقداماتی انجام شد، چه مصائبی ممکن بود بر سر کشور بیاید و در صورت نبود تحریم ها و کرونا کشور می توانست به چه جایگاهی برسد.

وی با قدردانی از صبوری، بردباری و همراهی مردم در این مقطع گفت:

اگرچه با وجود همه آمارها و شاخص ها دولت در کمال مظلومیت به ناکارآمدی متهم می شود اما آنچه مهم است این است که این دستاوردها ثبت شود و قطعا در آینده بیش از پیش روشن خواهد شد که تا چه میزان دولت در انجام وظایف خود موفق بود.

منبع| پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس‌جمهور ایران

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان