بازرسان آژانس اورانیوم غنی شده ۸۴ درصد در ایران پیدا کرده‌اند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 10:47

بازرسان آژانس اورانیوم غنی شده ۸۴ درصد در ایران پیدا کرده‌اند

شماره: 21333
Aa Aa

آژانس در تلاش است دریابد ایران چگونه اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصد را انباشته کرده که غلظت آن تنها ۶ درصد کمتر از مقدار مورد نیاز برای یک سلاح است.

بلومبرگ به نقل از دو دیپلمات ارشد ادعا کرد؛
بازرسان آژانس اورانیوم غنی شده ۸۴ درصد در ایران پیدا کرده‌اند

به گفته ی دو دیپلمات ارشد، بازرسان اژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران هفته ی گذشته اورانیوم غنی شده ای در سطحی کمتر از میزان مورد نیاز برای یک سلاح هسته ای پیدا کرده اند.

به گزارش اسپادانا خبر، بلومبرگ نوشته است:
این دیپلمات ها بر این خطر تأکید کردند که فعالیت‌های اتمی بدون محدودیت تهران می‌تواند باعث ایجاد یک بحران جدید شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا دریابد که ایران چگونه اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴ درصد را انباشته کرده است - بالاترین سطحی که بازرسان در این کشور تا به امروز پیدا کرده‌اند و غلظت آن تنها ۶ درصد کمتر از مقدار مورد نیاز برای یک سلاح است.

ایران قبلاً به آژانس گفته بود که سانتریفیوژهایش برای غنی‌سازی اورانیوم تا سطح خلوص 60 درصد پیکربندی شده‌اند.

  •  

همزمان، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتر درباره گفت‌وگوی با حسین‌ امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نوشت:

با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کردم. دوباره موضع اتحادیه اروپا را در قبال رفتار ایران مورد تاکید قرار دادم؛ نقض حقوق بشر را متوقف کند، دست از حمایت از جنگ متجاوزانه روسیه بکشد و بازداشت شهروندان اتحادیه اروپا را متوقف کند. ایران باید فورا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

  •  

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت:

«امشب در گفتگوی تلفنی با جوزپ بورل در خصوص روابط ایران و اتحادیه اروپا، توافق برای رفع تحریم ها، همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و تحولات اوکراین بحث و تبادل نظر کردیم. تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران نظامی متکی بر مردم است و ۲۲ بهمن بار دیگر آنرا اثبات کرد

  •  

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درپی ادعای مطرح شده درشبکه بلومبرگ درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران اعلام کرد درحال گفت‌وگو با تهران در زمینه فعالیت‌های راستی آزمایی اخیر آژانس در ایران است.

  •  

کمالوندی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به ادعای بلومبرگ گفت:

وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازیِ بالای ۶۰ درصد نیست. این موضوع در روند غنی‌سازی بسیار طبیعی است که حتی می‌تواند با کاهش خوراک آبشارهای سانتریفیوژ در یک لحظه به وجود بیاید.

  •  

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خود در خصوص گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:

در ارتباط با ادعای مطرح شده در خصوص غنی سازی 84 درصدی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران توضیحات دقیقی ارائه کردند اما اشاره می‌کنم که ایران متعهد به ان پی تی است. همکاری حرفه‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک اصل مهم برای ایران در مناسبات خودش با آژانس است البته ما به طور متقابل انتظار داریم آژانس رفتار حرفه‌ای داشته باشد و به اصول و چارچوب همکاری حرفه‌ای پایبند باشد. ما تاکید می‌کنیم که استفاده سیاسی از آژانس جایگاه این سازمان را مخدوش می‌کند. طرح این چنین مباحثی که می‌بایست در دیدارهای دوجانبه قرار گیرد طرحش در رسانه‌ها نشانه از فاصله گرفتن آژانس از رفتار حرفه‌ای است. چارچوب مذاکرات در ارتباط با رفع تحریم‌های ظالمانه و بازگشت همه طرف‌ها روشن است و باید در همان چارچوب استمرار پیدا کند.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان