بسته تحریمی جدید اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 0:34

بسته تحریمی جدید اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید

شماره: 21009
Aa Aa

اتحادیه اروپا می گوید اعمال بی‌رحمانه قدرت و خشونت از سوی مقامات ایران علیه شرکت‌کنندگان در اعتراضات مسالمت‌جویانه را قویا محکوم می‌کند.

ریاست سوئدی شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد؛
بسته تحریمی جدید اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید

صفحه توییتر ریاست شورای اتحادیه اروپا در پیامی اعلام کرد که وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا بسته تحریمی جدیدی علیه ایران در نظر گرفته‌اند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از خبرگزاری رویترز، ریاست سوئدی شورای اتحادیه اروپا در جریان برگزاری نشست شورای روابط خارجی اروپا در بروکسل در توییتر نوشت:

امروز وزیران بسته تحریمی جدیدی علیه ایران در نظر گرفتند که افراد سرکوب‌گر را هدف قرار می‌دهد.

در این پیام آمده است:

اتحادیه اروپا اعمال بی‌رحمانه و نامتناسب قدرت و خشونت از سوی مقامات ایرانی علیه شرکت‌کنندگان در اعتراضات مسالمت‌جویانه را قویا محکوم می‌کند.

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای جزئیات چهارمین بسته تحریمی علیه ایران را که به بهانه مسائل حقوق بشری در شورای وزیران امور خارجه این اتحادیه تصویب شد ارائه کرد.

۱۸ شخصیت و ۱۹ نهاد ایرانی در فهرست تحریم ها قرار دارند. نام «سید حمید سجادی» وزیر ورزش نیز به دلیل آنچه فشار روی ورزشکاران ایران نامیده شده در تحریم‌ها افزوده شده است.

  •  

اشخاص تحریم شده بر اساس تارنمای اتحادیه اروپا عبارتند از:

سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، حسن عسگری فرماندار سنندج، حسین مدرس خیابانی استاندار سابق سیستان و بلوچستان، اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان، محمداسماعیل کوثری نماینده مجلس شورای اسلامی، سید مصطفی آقامیرسلیم نماینده مجلس شورای اسلامی، محمدتقی نقدعلی نماینده مجلس شورای اسلامی، موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، احمد نوروزی، معاون برون مرزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مدیر پرس تی وی، یوسف پورانواری از مدیران برون مرزی صدا و سیما، احمد خادم رئیس قرارگاه کربلای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمد نظر عظیمی فرمانده قرارگاه منطقه ای نجف اشرف، عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسلم معین مسئول قرارگاه فضای مجازی بسیج ، محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان، علی اکبر جاویدان فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه و عباس آذرپندار رئیس شرکت رادیس ویرا تجارت.

  •  

نهادهای تحریم شده نیز عبارتند از:

شرکت سامان گستر سحاب‌پرداز

سازمان ارتباطات و مقررات تنظیم رادیویی

ستاد امر به معروف و نهی از منکر

شرکت ایمن صنعت زمان فرا

نیوری ویژه پاد وحشت

شرکت رادیس ویرا تجارت

سپاه شهدا آذربایجان غربی

سپاه نبی اکرم کرمانشاه

سپاه قدس گیلان

سپاه کربلای مازندران

سپاه سیدالشهدا

پایگاه عملیاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خوزستان

پایگاه عملیاتی قدس سپاه پاسداران در کرمان

قرارگاه غرب نجف اشرف

سپاه ولی عصر خوزستان

سپاه حضرت الوالفضل

سپاه بیت‌المقدس

سپاه سلمان سیستان و بلوچستان

  •  

شارل میشل، رئیس شورای اروپا با اشاره به ناآرامی‌های چند ماه اخیر در ایران مدعی شد که اتحادیه اروپا صدای مردم ایران را می‌شنود.

او گفت:

اروپا به حمایت از آرمان شما برای آزادی و کرامت ادامه خواهد داد. چهارمین بسته تحریمی که امروز تصویب شد پیام روشنی است که در برابر نقض حقوق بشر در ایران بیکار نخواهیم ماند.

بر اساس این گزارش، دارایی های افراد و نهادهای تحریم شده مسدود و شرکت ها و شهروندان اتحادیه اروپا از مراوده مالی با آنان ممنوع شدند.

اشخاص حقیقی تحریم شده حق سفر به کشورهای عضو را نداشته و ورود یا گذر آنها به این کشورها ممنوع است.

به این ترتیب فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران به بهانه مسائل حقوق بشری به ۱۷۳ شخصیت و ۳۱ نهاد افزایش یافت.

  •  

ایران به زودی فهرست تحریم‌های جدید علیه ناقضان حقوق بشر و مروجان تروریسم در اتحادیه اروپا و انگلیس را اعلام خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام اتحادیه اروپا و نیز رژیم انگلیس در خصوص اعمال تحریم علیه تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را قویا محکوم کرد.

ناصر کنعانی افزود:

اقدام اتحادیه اروپا و رژیم انگلیس نشانه ناتوانی ذهنی آنها از درک درست واقعیت‌های ایران و نیز سردرگمی آنان در قبال اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.

کنعانی اقدامات تحریمی اخیر اروپا و انگلیس علیه برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسؤلان قضایی، نظامی، انتظامی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را نشانه استیصال، سرخوردگی و عصبانیت آنان از شکست فضاحت بار اخیر در ایجاد بی ثباتی در ایران به رغم تلاش ها و هزینه های سنگین دانست و افزود:

البته آنان به خوبی می‌دانند که تحریم ها بر عزم و اراده ملت ایران برای مقابله با دخالت و توطئه های خارجی خللی وارد نخواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران حق خود برای عمل متقابل در خصوص این قبیل سیاست های شکست خورده را محفوظ دانسته و به زودی فهرست تحریم‌های جدید علیه ناقضان حقوق بشر و مروجان تروریسم در اتحادیه اروپا و انگلیس را اعلام خواهد کرد.

  •  

منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی ایران از جایگاه مدعی العموم در نامه ای خطاب به وزیر امور خارجه این کشور ضمن فاقد وجاهت دانستن اقدام پارلمان اروپا بر جلوگیری از تکرار این اقدام خلاف حقوق بین‌الملل تاکید کرد.

در این نامه آمده است:

با توجه به صدور قطعنامه مورخ 29/10/1401 پارلمان اروپا و قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا، صرفنظر از غیر الزام‌­آور بودن این قطعنامه، بلحاظ جایگاه حقوقی دادستانی کل کشور به عنوان مدعی‌­العوم، اعلام می‌دارد که این اقدام فاقد وجاهت قانونی و خلاف حقوق بین‌­الملل می‌باشد؛ زیرا کشورها در اجرای ماده 2 منشور ملل متحد در روابط بین‌­المللی خود می­‌بایست از توسل به تهدید یا هر نحو دیگری که با اصول و روش‌­های ملل متحد متباین باشد امتناع کرده و در صورت تخطی از آن لازم است اقدامات حقوقی متناسب از طریق سازوکارهای بین­ المللی مرتبط صورت گیرد.

همانگونه که مطلع می‌باشید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از بازوان توانمند دفاعی ملت عظیم­الشأن ایران نهادی رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تأمین امنیت ملّی و منطقه‌­ای به ویژه در مبارزه با تروریسم داشته و دارد.

ملّت­های مسلمان و مظلوم عراق، سوریه و لبنان شکست داعش که بزرگترین گروه تروریستی جهان بوده را مدیون حضور و فداکاری­‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می­‌دانند. بنظر می­رسد منظور پارلمان اروپا از تحریم این نهاد مقدس به عنوان یک نهاد تروریستی در واقع مقابله با جمهوری اسلامی و مآلاً ملت مقاوم و همیشه در صحنه ایران اسلامی است. بنابراین انتظار است با توجه به شرح وظایف وزارت امور خارجه که از جمله آنها استیفاء حقوق ملت از اقدامات دولت‌های خارجی است دستور فرمائید به‌منظور جلوگیری از تکرار این اقدام خلاف حقوق بین‌الملل موضوع با جدّیت پیگیری و اقدامات لازم بعمل آورده و نتیجه حاصله را مستمراً گزارش نمایند.

در این رابطه دادستانی کل کشور مستنداً به ماده 290 قانون آئین دادرسی کیفری آمادگی خود را برای هرگونه همکاری اعلام می دارد.

محمدجعفر منتظـری

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان