تحریم‌ها وضعیت حقوق بشر در ایران را به خطر انداخته است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 19:02

تحریم‌ها وضعیت حقوق بشر در ایران را به خطر انداخته است

شماره: 17817
Aa Aa

او از تمام کشورهایی که تحریم‌ها را اعمال کرده اند به خصوص آمریکا خواسته تحریم‌ها علیه مردم ایران را در زمینه‌های غذا، دارو، آب و بهداشت را متوقف کنند.

«آلنا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل در تهران؛
تحریم‌ها وضعیت حقوق بشر در ایران را به خطر انداخته است

«آلنا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل پس از سفر ۱۲ روزه به ایران و در یک نشست خبری در تهران در مورد "تاثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر بهره‌مندی از حقوق بشر" توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او گفت:

امروز گزارش اولیه از نتایج سفر ۱۲ روزه خود به ایران را منتشر می کنم. گزارش نهایی این سفر و بررسی های انجام شده در نشست سپتامبر شورای حقوق بشر در سال ۲۰۲۲ منتشر می شود. در این سفر با تعدادی از نمایندگان دولت و اعضای آن، نمایندگان بخش بهداشت و سلامت، خیرین، نمایندگان نهادهای مدنی، کنش‌گران حقوق بشر، کسب و کار و... جلساتی داشتم. بررسی ها نشان می دهد که تحریم ها از سال ۲۰۱۸ تاثیرات بسیار منفی بر اقتصاد ایران داشته است. این تحریم‌ها مخرب‌ترین تاثیرها را روی قشرهای آسیب پذیر، کم درآمد، افرادی که بیماری خاص دارند، زنان سرپرست خانوار، مهاجران و سالمندان داشته است. معتقدم که تحریم‌های یک جانبه، اولیه و ثانویه و تهدید به اعمال تحریم ها بحث وضعیت حقوق بشر را در ایران به خطر انداخته است. ورود دارو به ایران به دلیل تحریم های ثانویه با مشکلاتی روبرو است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت:

از کشورهایی که اقدام به اعمال تحریم های یک جانبه کرده‌اند از جمله آمریکا می خواهم که این تحریم های اعمال شده علیه ایران را بردارند چرا که بر اساس حقوق بین‌الملل قابل توجیه نیست به خصوص در مورد تجارت، انتقال پول و همچنین مسائل مربوط به زیر ساخت ها مانند تهیه غذا، دارو، بهداشت، مسائل انسانی و ...

او ادامه داد:

از دولت ها می خواهیم که درآمدهای بلوکه شده ایران را آزاد کنند که دولت ایران بتواند به تعهدات خود در زمینه حقوق بشرعمل کند. به دولت ها و شرکت ها توصیه می کنم که تبعیت افراطی از تحریم های یکجانبه را متوقف کنند و مسائل انسانی را به خصوص در زمینه غذا و دارو در نظر بگیرند

آلنا دوهان گفت:

من با خودم برای پرداخت پول هتل و هزینه هایم در ایران پول نقد آوردم چون کارت های بین المللی در ایران به خاطر تحریم ها کار نمی کنند. غالبا دولت ها ی دیگر نمی دانند که اثرات تحریم ها چیست و اغلب فکر می کنند که مسایل مربوط به آن و صحبت هایی که در این زمینه مطرح می شود فقط حرف است و فقط در رسانه ها است و تاثیرات حقوق بشری آن مغفول مانده است.

او با بیان این که تحریم‌ها موجب کاهش کیفیت زندگی مردم ایران شده است گفت:

من از تمام کشورهایی که تحریم‌ها را اعمال کردند به خصوص آمریکا می‌خواهم تحریم‌ها علیه مردم ایران را در زمینه‌های غذا، دارو، آب و بهداشت را متوقف کنند. من به دولت آمریکا توصیه می‌کنم وضعیت اضطراری و تحریم‌ها علیه ایران را پایان دهد. درخواست می‌کنم ایران بتواند حق عضویت خود را در سازمان ملل پرداخت کند. من از آمریکا میخواهم تا شرایط را برای هنرمندان ورزشکاران و دانشمندان ایرانی تسهیل کند تا از خدمات بهره شوند. من می‌خواهم تا تحریم ها در مورد بیماری های خاص از جمله دیابت و بیماری پروانه ای برداشته شود.

او گفت:

ایران هم‌اکنون مشمول گسترده‌ترین تحریم‌ها است و آمریکا تحریم‌های مالی و تجاری بزرگی را از دهه 1970 علیه این کشور اعمال کرده است و اقداماتی را انجام داده است که ایران را از نظام مالی و تجاری جهان منزوی کند. در همین راستا در سال 2010 بسیاری از بخش‌های اقتصادی را هدف قرار داد. تحریم آمریکا هدفش بانک مرکزی ایران بود. بعد از انعقاد توافق هسته‌ای و قطعنامه 2231 تمام تحریم‌های ثانویه علیه ایران برداشته شد و سازمان ملل به‌نحوی عمل کرد که از طریق برجام اقداماتی را انجام داد و بخشی از آن سرمایه‌گذاری در ایران بود اما آمریکا یکجانبه از برجام خارج و تحریم‌ها را مجدداً علیه ایران وضع کرد و بانک مرکزی ایران و چند بانک ایرانی را در لیست تحریم‌ها قرار داد و بسیاری از شرکت‌ها از بازار ایران خارج شدند و دارایی‌های ایران مسدود شدند که این اقدامات 100 تا 120 میلیارد دلار به ایران آسیب زده است.

دوهان با بیان اینکه بیش از 700 فرد حقیقی و حقوقی در لیست تحریم‌های ضدایرانی قرار دارند ادامه داد: 

علاوه بر این کانادا تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرده و بیش از 200 فرد حقیقی و حقوقی ایرانی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

او با اشاره به تأثیر تحریم‌ها بر بخش‌های دانشگاهی و صنایع دستی و رشد اقتصادی ایران و همچنین همکار‌ی‌های بین‌المللی ایران با سایر کشورها گفت:

تأثیر تحریم‌ها بر گروه‌های آسیب‌پذیر و سرپرستان خانواده و اتباع مهاجر افغانی در این سال‌ها غیرقابل انکار بوده است. تحریم‌ها ارائه کمک‌های بشردوستانه از طریق آژانس‌های بین‌المللی را مختل و امکان نقل و انتقال پول را مسدود کرده است. این اقدامات قهری یکجانبه به‌عنوان اقدامات تنبیهی موازین حقوق بشر جهانی را نقض کرده است. تحریم‌ها علیه شرکت‌هایی که با ایران تجارت داشتند و استفاده ابزاری از آن و اعمال تحریم‌های ثانویه امری غیرقانونی است. جلوگیری از داشتن حساب بانکی برای دیپلما‌ت‌های ایرانی خلاف کنوانسیون وین بوده است و ممانعت از پرداخت حق عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی هم خلاف قوانین بین‌المللی است. تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده است از دید شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل قابل توجیه نیست. تحریم‌های یکجانبه به‌شکل  اولیه و ثانویه و تهدید به اعمال تحریم‌ها همه این‌ها بحث وضعیت حقوق انسانی را در ایران به خطر انداخته است و این تحریم‌های اعمال‌شده به تحریم صادرات کالاها و تحریم بانک‌های ایران و تحریم غذا و دارو منجر شده که باعث کاهش درآمد دولت و افزایش قیمت‌ها و  فقر و افراد آسیب‌پذیر و پناهندگان و زنان سرپرست خانوار شده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان