ترویج بی‌حجابی یکی از آسیب های آموزش مجازی است | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 7:39

ترویج بی‌حجابی یکی از آسیب های آموزش مجازی است

شماره: 12681
Aa Aa

علیرضا کاظمی گفته شایعات، تهمت‌ها، افتراها، کلیپ‌های جعلی و دروغ در ذهنِ پاک دانش‌آموزان تاثیرگذار است زیرا آن‌ها قدرت تشخیص و تمیز ندارند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش؛
ترویج بی‌حجابی یکی از آسیب های آموزش مجازی است

«علیرضا کاظمی»، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره آسیب‎های شیوع کرونا ویروس بر دانش آموزان گفت:

دانش‌آموزانی که در فضای مجازی فعال هستند در معرض انواع و اقسام آسیب‌ها قرار می‌گیرند. یکی از آن آسیب‌ها، آسیب‌های جسمی است که ابعاد مختلفی دارد مانند تاثیری که استفاده مکرر از گوشی و تبلت روی چشم دانش‌آموزان می‌گذارد.

به گزارش اسپادانا خبر، کاظمی در گفتگو با ایلنا ادامه داد:

یک سری از آسیب‌ها هم می‌تواند روی روان دانش‌آموزان تاثیر بگذارد،به عنوان مثال ممکن است به خاطر حضور دانش‌آموزان در فضاهای خاص مجازی و دیدن یک سری صحنه‌ها و کلیپ‌ها اثرات منفی روحی و روانی در دانش آموزان ایجاد شود. دوری از همسالان و انزوایی که بر فرد عارض می‌شود، یک سری از مسائل روانی از جمله افسردگی را در پی خواهد داشت که در ادامه به کاهش مهارت‌های ارتباطی نیز منجر می‌شود. یک سری از آسیب‌ها هم به موارد اخلاقی و اعتقادی برمی‌گردد زیرا به دلیل نوع مواجهه‌ای که دانش‌آموز می‌تواند در فضای مجازی داشته باشد، طبیعتا در معرض یک سری شبهه‌ها در زمینه‌های اعتقادی قرار می‌گیرد. شایعات، تهمت‌ها، افتراها، کلیپ‌های جعلی و دروغ در ذهنِ پاک دانش‌آموزان تاثیرگذار است زیرا آن‌ها قدرت تشخیص و تمیز ندارند. از این رو تاثیرات مخربی در باورهای آن‌ها ایجاد خواهد شد به ویژه زمانی که دانش‌آموز دسترسی به هیچ پرسش و پاسخی ندارد، بیشتر دچار آسیب می‌شود. امروزه دشمن به شدت در فضای مجازی فعالیت دارد و فضاهای غیراخلاقی را برای قشر دانش آموزان و جوانان تولید می‌کند از این رو اگر دانش آموز آگاهی و دانش لازم را نداشته باشد ممکن است به راحتی در معرض آسیب‌ها قرار بگیرد. یک سری آسیب‌های دیگر هم در حوزه های سیاسی و فرهنگی است که دشمن روی آن کار می‌کند به عنوان مثال سبک زندگی غیراسلامی، توطئه و ترویج بی‌حجابی از جمله مشکلات ناشی از فضای مجازی است که دانش‌آموزان در برابر آن قرار می‌گیرند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: راهبردی که ما می‌توانیم در برابر این آسیب‌ها داشته باشیم و آن را کنترل کنیم این است که در وهله اول یک فضای امن ایجاد کنیم و آموزش و پرورش به زعم خودش تلاش کرد که این فضای امن را از طریق شبکه شاد ایجاد کند البته فراتر از این باید اتفاق بیفتد و آن هم ایجاد فضای امن در محیط اینترنت ملی و بین‌المللی است. همچنین موضوع اپلیکیشن‌های نظارتی نیز باید در نظر گرفته شود. حتی تولید سیم کارت ویژه دانش‌آموزی می‌تواند، این آسیب‌ها را کم کند. مهم‌ترین کاری که باید صورت بگیرد، ارتقای دانش، آگاهی و توانمندی دانش‌آموزان در مقابل آسیب‌های فضای مجازی است. ما هرچقدر مهارت و توانمندی‌های دانش آموزان را در حوزه مواجهه با فضای مجازی افزایش دهیم، طبیعتا آسیب‌هایی که به دانش‌آموزان وارد می‌شود، کمتر خواهد شد. باید یک سری مهارت‌ها مانند مهارت تاب‌آوری را به دانش آموزان یاد بدهیم. در حقیقت مهارت‌هایی که بتواند در حوزه روانی قدرت تاب‌آوری دانش آموزان در مواجهه با مسائل را افزایش دهد.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد:

در آموزش و پرورش یک تیم تحت عنوان «مداخله در فوریت‌های روانی و اجتماعی» را تشکیل داده‌‍‌ایم که این تیم متشکل از متخصصان توانمندی در حوزه روانی، اجتماعی، مددکاری، مشاوره‎ای، پزشکی و روانپزشکی است که اکنون در برخی استان‌ها فعالیت دارند. این کارگروه وقتی با یک موضوع برخورد می‌کند به سرعت آن را مدیریت خواهند کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان