تعدادی از مسائل مطرح شده توسط ایران ربطی به برجام ندارند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 11:44

تعدادی از مسائل مطرح شده توسط ایران ربطی به برجام ندارند

شماره: 17323
Aa Aa

ایران به جای مطرح کردن مسائل خارج از محتوای مذاکرات وین یا مقصر دانستن دیگران برای توقف مذاکرات بر توافق مذاکره شده در وین متمرکز شود.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید ادعا کرد؛
تعدادی از مسائل مطرح شده توسط ایران ربطی به برجام ندارند

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید ادعا کرد که آمریکا و متحدانش آماده یک توافق قوی با ایران هستند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او در یک نشست خبری در واشینگتن گفت:

به نتیجه رساندن مذاکرات برای دستیابی به توافق بر عهده ایران است. آمریکا با کمک متحدان و شرکای خود در مذاکرات وین در خصوص یک نقشه راه برای بازگشت به پایبندی مذاکره کرده است. اگر این توافق در راستای منافع آمریکا باشد جو بایدن اعلام کرده که حاضر است وارد آن شود. آمریکا و متحدانش آماده هستند یک توافق قوی ارائه دهند اگر ایران آماده انجام اقدامات مشابه را داشته باشد. ایران تعدادی از مسائل را مطرح کرده است که ربطی به پایبندی مشترک در توافق هسته ای ندارند و بازگشت به پایبندی در تمرکز و هدف ما است. ما از ایران می خواهیم به جای مطرح کردن مسائل خارج از محتوای مذاکرات وین یا مقصر دانستن دیگران برای توقف مذاکرات بر توافق مذاکره شده در وین متمرکز شود.

  •  

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در کنفرانس خبری هفتگی‌اش گفت:

همه کسانی که در مذاکرات مشارکت داشته‌اند به خوبی می‌دانند چه کسی پیشنهادهای سازنده‌ای مطرح کرده است، چه کسی درخواست‌هایی را مطرح کرده که به برجام بی‌ربطند و ما چطور به موقعیت فعلی رسیدیم. ما راجع به این مسائل، به طور علنی بحث نمی‌کنیم. هنوز بر این باوریم که فرصت غلبه بر اختلافات باقی‌مانده‌ وجود دارد. ما امروز در تاریخ ۴ آوریل ۲۰۲۲ هنوز بر این باوریم که بازگشت دوجانبه به پایبندی در راستای منافع ما در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و در راستای منافع گسترده‌تر ما در زمینه امنیت ملی است. به این دلیل که امروز هم مانند قبل بازگشتی دوجانبه به پایبندی دوباره موجب اعمال محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی و دائمی بر برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد و برنامه هسته‌ای ایران را دوباره داخل جعبه خواهد گذاشت طوری که به نفع ما و به نفع اروپایی‌ها خواهد بود که عضوی از گروه 1+۵ هستند، و نه تنها به نفع آن‌ها بلکه به نفع جامعه گسترده‌تر بین‌المللی خواهد بود.
او گفت:

ایران از سال ۲۰۱۸ یعنی از وقتی دولت قبلی[آمریکا] از توافق هسته‌ای ایران خارج شد پیش‌رفت‌های چشم‌گیری در برنامه هسته‌ای‌اش داشته است و تداوم این پیش‌رفت‌ها به تدریج از منافع عدم اشاعه‌ای بازگشت دوجانبه به برجام برای ما و متحدان و شرکایمان در سراسر جهان می‌کاهد. به محض این که دیگر نفعی برای ما نداشته باشد، به محض این که پیش‌رفت‌های ایران در برنامه هسته‌ای‌اش فراتر از آن منافع عدم اشاعه‌ای بروند که در ازای بازگشت دوجانبه به پایبندی نصیب ما خواهد شد، آن وقت است که توافق دیگر به نفع ما نخواهد بود و ما برای اطمینان‌یابی از این که ایران هیچ‌گاه نتواند به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، دنبال روش‌های دیگری خواهیم رفت. وقتی توافق هسته‌ای در آغاز کاملا اجرایی شده بود زمان گریز [هسته‌ای] ایران نزدیک به یک سال بود. وقتی توافق کاملا اجرایی شده بود این بازه زمانی از چند ماه معدود به تقریبا ۱۲ ماه رسیده بود و ما از طریق همکارانمان در اینجا[وزارت امور خارجه آمریکا] و کارشناسان‌مان در جامعه اطلاعاتی آمریکا و کارشناسان‌مان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطلعیم که ایران به تعهداتش تحت برجام[توافق هسته‌ای] پایبند بود و پروتکل‌هایی که به منظور ممانعت قابل راستی‌آزمایی و دائمی ایران از دست‌یابی به یک سلاح هسته‌ای مقرر شده بود کارآمد بودند. حالا ایران در موقعیتی قرار گرفته است که سرعت برنامه هسته‌ای‌اش را به طریقی که توسط برجام ممنوع می‌بود و از آن‌ها ممانعت می‌شد، افزایش داده است و با وجود این، ایران توانسته است این زمان گریز را از زمانی که [اجرای توافق] شروع شد به نقطه‌ای برساند که طبق محاسبات ما به جای چند ماه چند هفته باشد. این به عنوان طرح و قضیه‌ای بلندمدت برای ما غیرقابل قبول است. تنها  طرح بلندمدتی که برای ما قابل قبول می‌باشد این است که ایران هرگز نباید مجاز به دست‌یابی به یک سلاح هسته‌ای باشد.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان