جاسوس شهید قاسم سلیمانی به اعدام محکوم شد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 21:41

جاسوس شهید قاسم سلیمانی به اعدام محکوم شد

شماره: 10196
Aa Aa

سخنگوی دستگاه قضا از بازداشت ۶ نفر از عوامل پرونده سقوط هواپیمای اوکراین خبر داد و گفت تخلف و جرم در قوه قضاییه یک استثناء نه یک رویه است.

فساد قضات رسیدگی می شود؛
جاسوس شهید قاسم سلیمانی به اعدام محکوم شد

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران در بیست و هفتمین نشست خبری خود ‌با اشاره به رسیدگی به پرونده طبری و متهمان دیگر این پرونده گفت:

رسانه‌ها، جریانات سیاسی و اشخاص مختلف، این پرونده را دستمایه و بهانه‌ای برای تسویه حساب‌های شخصی و گروهی قرار ندهند و از تخریب دیگران بپرهیزند.

به گزارش اسپادانا خبر، وی افزود: حتی نسبت به متهمان اجازه دهند رسیدگی قضایی انجام و حکم قانونی صادر شود زیرا تخلف و جرم در قوه قضاییه یک حادثه و استثناء نه یک رویه است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به تحول در قوه قضاییه اظهار داشت: تحول ارکان متعددی دارد که اصلاح رویه ها و ساختارها، شفافیت، فساد ستیزی سه ضلع مهم تحول است.

اسماعیلی اضافه کرد: در خرداد ماه مصادیق برجسته ای از این موارد در حوزه تحول قوه قضاییه شاهد بودیم؛ صدور بخشنامه نحوه رسیدگی به جرایم سیاسی، اعلام عملکرد حساب های قوه قضاییه، رسیدگی به پرونده اتهامی طبری و همدستان وی مصادیق تحول در دستگاه قضایی است.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در عمل به وعده هایمان صادق هستیم. امروز برخورد با مفاسد وظیفه قانونی و وعده ما به مردم بود و این مهم را بدون تبعیض اجرا می کنیم.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره آزادی «مایکل وایت» و نقش قوه قضاییه گفت: موضوع آزادی این زندانی تبعه آمریکا در جمهوری اسلامی ایران، اقدامی انسان دوستانه در چارچوب مقررات قضایی با عنایت به مصالح عمومی کشور با ورود شورای عالی امنیت ملی انجام شد.
وی ادامه داد: مساعدت ما به رهایی هموطنان ما از زندانهای آمریکا کمک می کرد از این رو قوه قضاییه با هماهنگی بین قوا و نظرات کارشناسی دبیرخانه عالی شورای امنیت ملی با آزادی این تبعه آمریکایی موافقت کرد.
اسماعیلی افزود: این پرونده شاکی خصوصی داشت که با پرداخت غرامت، رضایت شاکی خصوصی جلب شد. 
سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: این فرد به لحاظ بیماری ایدز که از قبل داشت و بیماری های دیگر به گونه ای خدمات زندانیانی به او ارائه شد که روند بهبودی را طی کرد و با بهره مندی از ارفاقات قانونی آزاد شد.
اسماعیلی اظهار داشت: متولی زندان و زندانیان قوه قضاییه است و آقایان در بخشهای مختلف جایگاه خود و قوه قضاییه را بدانند و وعده آزادی همه اتباع بیگانه را ندهند زیرا تصمیم گیری برای آزادی زندانیان با قوه قضاییه است البته قوه قضاییه مصالح ملی، نظرات کارشناسی شورای عالی امنیت ملی و بخش های کارشناسی دولت را لحاظ می کند.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر صدور حکم اعدام برای یک جاسوس گفت: سیدمحمود موسوی مجد هم به سرویس موساد و هم سیا وصل شده بود و در قبال دریافت دلارهای آمریکایی در حوزه های امنیتی به ویژه نیروهای مسلح از جمله سپاه قدس اطلاعاتی را در اختیار سرویس های جاسوسی قرار داده بود.
وی افزود: این فرد اطلاعات در مورد محل استقرار و رفت و آمدهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را در اختیار بیگانگان قرار داده بود که با حکم دادگاه به اعدام محکوم شد و اخیرا شعبه ١٩ دیوان عالی کشور اخیرا حکم اعدام را تایید کرده است و به زودی حکم اجرا می شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت:‌بخش قضایی پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی به عهده  قوه قضاییه و مشخصا سازمان قضایی نیروهای مسلح است. به محض وقوع حادثه دستوراتی صادر شد و در سازمان قضایی نیروهای مسلح شعبه ویژه ای تعیین شد.
وی ادامه داد: از ناحیه سازمان نیروهای مسلح اعلام شد که خانواده جانباختگان می توانند به سازمان قضایی مراجعه کرده و شکایت کنند که ۷۰ خانواده تا امروز شکایت خود را اعلام کرده اند. این در حالی است که برخی از خانواده ها با دادستان نیروهای مسلح دیداری داشته اند و در این پرونده تاکنون ۶ نفر از عوامل ذی ربط بازداشت شده اند که سه نفر با قرار تامین آزاد شده و سه نفر دیگر در بازداشت هستند.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به آخرین وضعیت پرونده عیسی شریفی گفت: در فرایند رسیدگی به پرونده تا امروز ۴٠ جلسه دادگاه برگزار شده و جلسات پایانی در هفته های آتی برگزار شده است
اسماعیلی اظهار داشت: دو متهم این پرونده همچنان در بازداشت هستند.
سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود انتصابات جدید در قوه قضاییه را اعلام کرد و گفت:

محمدمهدی حاج محمدی که تاکنون معاون قضایی رییس کل دادگستری استان تهران بود به عنوان رییس سازمان زندان‌ها منصوب شد و اصغر جهانگیر به عنوان مشاور رییس قوه و مسئول دفتر بازرسی قوه قضاییه انجام وظیفه می کند.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه میرسلیم از نمایندگان مردم تهران مدعی شده که یکی از روسای کمیسیون های مجلس سابق به میزان ۶۵ میلیارد تومان رشوه دریافت کرده؛ واکنش دستگاه قضایی به این موضوع چه بوده است گفت: بلافاصله بعد از ادعای میرسلیم سازمان بازرسی کل کشور از ایشان دعوت کردند و مطالب ایشان را شنیدند و مدارک ایشان را اخذ کردند.
وی ادامه داد: دستور رسیدگی به این ادعا صادر شده و سازمان بازرسی کل کشور در حال بررسی است. البته این موضوع جدید است اما در پایان رسیدگی نتایج به سمع و نظر عزیزان خواهد رسید.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: افراد اگر از جرمی مطلع می شوند بهتر است به جای رسانه ای کردن موضوع به قوه قضاییه مراجعه کنند اما خود قوه قضاییه در این جرایم ورود کرده و با جدیت بررسی خواهد شد.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درخصوص پرونده قتل رومینا اشرفی و لزوم بازنگری در قوانین گفت: در این پرونده با قاطعیت به موضوع رسیدگی می کنیم و نوع جنایت فرقی ندارد و هر کسی مرتکب جنایت و قتل شود به پرونده به طور قاطع رسیدگی می شود.
وی با اشاره به لایحه حفظ کرامت بانوان ادامه داد: در این لایحه آورده شده که اگر قتل به گونه ای باشد که متهم قصاص نشود، حتما باید مجازات تشدید شود.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: البته برخی افراد روزی درباره عدم قصاص حرف می‌زدند و مطلب می نوشتند اما امروز داعیه دار قصاص پدر رومینا شده اند.

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص پرونده هفت تپه و حضور یکی از متهمان به نام شریف زاده و اینکه چرا از جلسات بعدی در دادگاه نبوده است و اینکه گفته می شود این فرد ارتباطاتی دارد گفت: این پرونده دو بخش دارد که یک بخش آن هنوز در دادسرا مفتوح است.
وی افزود: این فرد جز کسانی که در زمره افرادی که اسمش در کیفرخواست باشد، نبوده و در آن بخش مفتوح است و اگر پرونده به کیفرخواست منتهی شود به دادگاه می آید.
سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: در این پرونده در حال تحمل هیچ فشاری نبوده ایم و اصلا فشارها را بر نمی تابیم و بدون تبعیض و فشار موضوعات را رسیدگی می کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص فساد برخی از قضات رسیدگی کننده به پرونده های اقتصادی و اینکه چرا نام آنها اعلام نمی شود گفت: اولا ما تخلفات قضات را در دو بخش می دانیم.
وی ادامه داد: یک بخش در دادگاه رسیدگی به صلاحیت قضات رسیدگی می شود و بخشی هم در دادگاه کیفری رسیدگی می شود. در قانون هم نیامده که اگر قاضی سلب صلاحیت شد باید نامش مطرح شود.
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: ما در حوزه پرونده های مفاسد اقتصادی میان قاضی و سایر متهمان تفاوتی قایل نیستیم و هر کجا که فسادی رخ بدهد اسامی متهمان را اعلام خواهیم کرد.
وی افزود: قانون برای اعلام اسامی در نظر گرفته است؛ هرکجا این شرایط بر متهمان صدق کرد اسامی را اعلام می کنیم که البته این هم دو بخش دارد برخی پرونده های جرایم اقتصادی است که در اثنای رسیدگی هم می توانیم اعلام کنیم یا پرونده های که با اذن رئیس قوه قضاییه بازتاب افکار عمومی دارد و برای انتشار نام متهمان اجازه گرفته می شود و بخش دیگر هم پایان رسیدگی است.
وی با اشاره به پرونده طبری افزود: برخی از قضات در این پرونده مطرح هستند و نامشان هم اعلام شده است و همین جا هم اعلام می کنیم که استقبال می کنیم از مطلبی که دیشب اعلام شد و یکی از قضات متهم در این پرونده که خارج از کشور است پیام داد که آماده بازگشت به کشور و دفاع از اتهامات خود است و اعلام کرد به قوه قضاییه اعتماد دارد.
اسماعیلی اظهارداشت: ما به همه متهمان توصیه می کنیم به کشور بازگردند و از خودشان در دادگاه دفاع کنند و اجازه دهند با حضور خودشان رای قانونی صادر شود.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه لایحه صیانت از بانوان در چه مرحله ای است، گفت: ما هم از معطلی رسیدگی به این لایحه ناراحت بودیم؛ این لایحه در کمیسیون لوایح دولت است و خوشحال شدیم که رییس جمهور دستور تسریع در رسیدگی به این لایحه را دادند.
اسماعیلی درخصوص مرخصی زندانیان و اینکه چه نظارتی بر این افراد وجود دارد زیرا مسئولان پلیس می گویند این افرادی که به مرخصی رفته اند مرتکب جرم می شوند، گفت: این ادعایی که تعدادی از زندانیان در حال مرخصی مرتکب جرم جدید شده اند نمی گویم اصلا این اتفاق رخ نداده اما با حجم ادعا منطبق نیست.
وی افزود: تا امروز ۱۲۸ هزار و ۶٠٠ زندانی به مرخصی رفته اند و اگر تعداد اندکی جرم مرتکب شده اند نباید این اقدام اثربخش و خداپسندانه را زیر سوال ببریم؛ عدد مجرمان عددی نبوده است که باعث نگرانی ما شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان