جلوگیری از ورود ابراهیم رئیسی به آمریکا بچگانه و ساده‌لوحانه است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 16:57

جلوگیری از ورود ابراهیم رئیسی به آمریکا بچگانه و ساده‌لوحانه است

شماره: 14289
Aa Aa

اولویت قطعی ایران بازگشت زندانیان ایرانی در آمریکا است. هر چه آمریکا دست به گروگانگیری‌ بزند لیست ایرانیانی که باید آزاد کند بیشتر است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
جلوگیری از ورود ابراهیم رئیسی به آمریکا بچگانه و ساده‌لوحانه است

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی آنلاین با خبرنگاران درباره اتهام در دست داشتن ایران در حمله به نفتکش اسرائیلی گفت:

موجودیت نامشروع رژیم اشغالگر قدس باید دست از اتهام زنی‌های واهی بردارد. این رژیم بار اولش نیست که از این اتهامات مطرح می‌کند. این اتهامات بچه‌گانه و در چارچوب لابی اجاره‌ای و شناخته شده رژیم اشغالگر قدس در آمریکاست. مقامات رژیم صهیونیستی باید بدانند که با این فرافکنی‌ها، دردی دوا نمی‌شود. در دامی که صهیونیست‌ها و رژیم اشغالگر قدس پهن می‌کنند نیفتیم. این رژیم در روزهای تلخی از حیات خودش به سر می‌برد. این فرافکنی‌ها چیز جدیدی نیست و هر از چند گاهی که اتفاقات خوبی در منطقه می‌افتد از این فرافکنی‌ها می‌بینیم. رژیم اشغالگر قدس هر کجا پا گذاشته با خودش ناامنی، خشونت و ترور و جنگ برده و برای همین مسئول آن کسانی هستند که پای این رژیم را به این منطقه باز کردند.

به گزارش اسپادانا خبر، او درباره درخواست سناتورهای آمریکایی از بایدن برای جلوگیری از حضور رئیسی در نشست‌های سالانه مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت:

این درخواست‌ها بچگانه، ساده‌لوحانه و در چارچوب لابی‌های ضد ایرانی است. دولت آمریکا باید توجه کند که وظایف قطعی میزبانی درباره مقر سازمان ملل در نیویورک دارد و بر همین اساس فارغ از اختلافاتی که با کشورهای دیگر دارد وظایف مصرحی دارد که در همان چارچوب باید عمل کند. این چیز عجیبی نیست. لابی‌های ضد ایرانی از هر اتهامی استفاده کرده و قبلا نیز از این دست اقدامات انجام داده است.

او با بیان این‌که اولویت اول و قطعی ما بازگشت ایرانیانی است که به بهانه واهی در زندان‌های آمریکا هستند اظهار داشت:

هر چه آمریکا دست به گروگانگیری‌های بیشتری بزند لیست ایرانیانی که باید آزاد کند بیشتر است.

خطیب‌زاده درباره مذاکرات وین هم گفت:

در وین توافق‌های بسیار مهمی صورت گرفته و دستاوردهای خوبی داشته که در گزارش اخیر وزارت امور خارجه به مجلس روشن است البته ما توافقاتی هم نتوانستیم انجام دهیم و مشکلاتی هم باقیمانده که اگر مشکلات باقی نمانده بود حتما توافقات صورت می‌گرفت. آنها هم مسائل جدی هستند. رئیس جمهور فعلی آمریکا در دوران کارزار انتخاباتی خود اعلام کرد دولت آمریکا و مقامات فعلی آن وقتی که در دولت نبودند اعلام کردند فشار حداکثری آمریکا نه تنها شکست خورده بلکه به یک شکست حداکثری برای آمریکا رسیده است. منطق تحریم آن هم به بهانه‌های واهی منطق شکست خورده‌ای است به ویژه در مقابل جمهوری اسلامی ایران.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در خصوص مذاکرات وین نیز بیان کرد:

تکرار این ادعاهای عجیب و غریب نشان از عدم شناخته دقیق ایشان از تحولات غرب آسیا و درک ناقص ایشان از این تحولات دارد. ضرورت دارد که به آن‌چه به طور واقع و در روی زمین در جریان است، دبیرکل دقت داشته باشد و متوجه این تحولات باشد. آن‌چه ایشان می‌گوید بارها به ما گفته شده که منویات یک یا دو عضو این شورا است و نه به نمایندگی از همه اعضای شورای همکاری و جای تاسف دارد که اظهارات ایشان اجاره‌ای و در اختیار یک یا دو کشور است. پیشنهاد می‌کنم به مواضع ناقص و شناخت ناقص‌شان از تحولات داشته باشند. آن‌چه بین ایران و ۱+۴ در وین در جریان است چگونگی بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی‌اش است که تعهداتش را به صورت کامل انجام دهد.

او درباره مبادله زندانیان بین ایران، آمریا و انگلیس گفت:

این‌ها دو مسیر مختلف بودند ولی طرف آمریکایی‌ متاسفانه با برداشت اشتباه از تحولات در ایران به نظر می‌آید همه تعهداتش را یک بار دیگر زیر پا گذاشت و اگر به تعهداتش عمل می‌کرد امروز ایرانیان ما آزاد بودند. متاسفانه چندین بار نقض تعهدات را از سوی آمریکا دیدیم و ما هیچ گفت‌وگو را براساس اعتماد با آمریکا نداشتیم. آمریکایی‌ها نشان دادند که تا چه حد غیرقابل اعتماد هستند. آمریکا به عنوان ناقض برجام و کشوری که تحریم‌های ظالمانه را بر علیه ملت اعمال کرده و در یک جنگ جنایت آمیز اقتصادی علیه ملت ایران مسبب بسیاری از گرفتاری‌های ما در طی دو سه سال گذشته بوده در آخرین نقطه ای قرار دارد که در خصوص این گفت‌‌وگوها بتواند از موضع خواهان صحبت کند. آمریکا مجرم است و این همه ظلم‌ها بر علیه ملت ایران بی کیفر نمی‌تواند بماند. وزیر خارجه آمریکا بهتر از هر کسی می‌داند گفت‌وگوها با چه جدیتی از سوی ایران و ۱+۴ جلو رفته و این‌که آمریکا به تعهداتش عمل نکرده و زمانی که آمریکا به تعهداتش عمل کند توافق در دسترس خواهد بود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان