جمعیت امام علی(ع) سیاه نمایی می کرد و فعالیت های سیاسی داشت | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 11:02

جمعیت امام علی(ع) سیاه نمایی می کرد و فعالیت های سیاسی داشت

شماره: 12862
Aa Aa

تشویش اذهان عمومی، عدم شفافیت مالی، ضدیت با مسائل مذهبی، اسطوره های ملی، مراجع اعظام و مقدسات از تخلفات این جمعیت عنوان شده است.

معاون سازمان امور اجتماعی ایران؛
جمعیت امام علی(ع) سیاه نمایی می کرد و فعالیت های سیاسی داشت

زهرا عابدینی، معاون سازمان امور اجتماعی ایران در جمع خبرنگاران و در تشریح فرایند انحلال جمعیت امام علی(ع) گفت:

به دلیل عدم تمکین این جمعیت برای اصلاح وضعیت خود و بی اعتنایی به تذکر کتبی نهایتا تصمیم بر انحلال آن گرفته شده است.

به گزارش اسپادانا خبر، معاون مشارکت های سازمان امور اجتماعی ایران ادامه داد:

این تشکل بر اساس اساسنامه مقید شده در چارچوب سیره حضرت علی (ع) برای اقشار آسیب پذیر به ویژه کودکان فعالیت کند. تا پیش از سال ۱۳۹۸ نیز مجوز این جمعیت تمدید میشد اما از سال ۹۷ گزارشاتی از فعالیت های خارج از اساسنامه توسط گزارش های مردمی و نهادهای نظارتی به وزارت کشور می رسید که نیازمند بررسی و داشتن مستندات بود. از سال ۹۸ گزارشات مستمری از سوی مردم و نهادهای نظارتی همراه با پیوست مستندات ارائه شده که به تدریج تکمیل و در نهایت دبیرخانه شورای ملی به این جمع بندی رسیده که این جمعیت در حال خارج شدن از مسیر اصلی خود است و بخش زیادی اقدامات آن از ماهیت اصلی خارج شده است. بر این باوریم که برخی شعب آن خدمات اجتماعی ارائه داده و می دهند اما هسته مرکزی ۱۱ نفره ظرف دو سال اخیر اقداماتی را به نام جمعیت رقم زده که انحراف از اهداف اساسنامه بوده است.

معاون سازمان امور اجتماعی کشور در تشریح تخلفات جمعیت امداد دانشجویی امام علی (ع) گفت:

خروج از اهداف اجتماعی، سیاه نمایی و فعالیت های سیاسی از جمله صدور بیانیه هایی که در شرایط بحرانی در کشور تلاش برای تشویش اذهان عمومی قلمداد می شود همراه با عدم شفافیت مالی کافی از جمله تخلفات این جمعیت بوده است. هنگامی که از این جمعیت گزارشی در خصوص مسائل مالی خواسته می شد بسته ای ارائه می کرد اما شفافیت وجود نداشت به ویژه در خصوص منابع مالی خارج از کشور که چگونگی و محل این منابع و هزینه کرد آن مشخص نبود. همچنین در مواقع بحران شماره حساب هایی از سوی این جمعیت اعلام شد که در آن ابهاماتی وجود داشت.

وی ادامه داد:

در ارتباط با مسائل دینی و مذهبی و  کلاس هایی تحت عنوان "رهیافتی به درون" توسط رئیس هیات امنای این جمعیت یعنی "شارمین میمندی نژاد" مسائلی در ضدیت با این مناسک و اسطوره های ملی و مراجع اعظام و مقدسات اهل بیت ارائه می شد.

وی تاکید کرد:

قطعا هر تشکلی تخلف داشته باشد و در قبال تذکرات نسبت به اصلاح اقدام نکند منحل خواهد شد چرا که جامعه از دولت در این مورد پرسش خواهد کرد. در خصوص هجمه ای که برای انحلال این جمعیت مطرح شده باید این سوال را مطرح کرد که مگر این اولین تشکلی است که به سمت انحلال می رود؟ چندین تشکل به دلیل تخلف خود به سمت انحلال رفته اند. مگر می شود نظارت را نادیده گرفت؟ یکی از مطالبات اصلی سازمان های مردم نهاد وجود مکانیزم های شفاف نظارتی است.

عابدینی عنوان کرد:

در اسفند ۹۸ جلسه ای با حضور مدیرعامل و رئیس هیات امنا و چهار نفر از اعضای دیگر جمعیت به همراه نمایندگان نهادهای نظارتی و وزارت کشوربرگزار شد اما اعضای جمعیت به ویژه شارمین میمندی نژاد به جای پذیرش و تلاش برای حل و فصل صحبت هایی مطرح کردند که در شأن جمعیت امام علی و سازمان های مردم نهاد نبود. همچنین توهین هایی را نسبت به دولت، نهادها و شهید سلیمانی ارائه کردند.

وی تاکید کرد:

نهایتا در سال ۱۳۹۹ نهادهای نظارتی شامل وزارت اطلاعات و مراجع امنیتی طبق مکاتبه مکتوب با وزارت کشور و دبیرخانه شورای ملی با توجه به تخلفات سیاسی و انحراف اعضای این جمعیت و سماجت و لجاجت اعضا بر ادامه این فعالیت خود نهایتا اعلام شده که فعالیت این جمعیت به صلاح نیست و بهتر است منحل شود. مقرر شد جلسه ای در دبیرخانه شورای ملی تشکیل شود. در آن جلسه تلاش شد برای اصلاح وضعیت آنها بپذیرند که ساختار را تغییر دهند و نسبت به اصلاح وضعیت اقدام کنند. عموما گزارش های رسیده در خصوص این جمعیت مربوط به تعدادی از عناصر این جمعیت در هسته هیات امنا بود، افرادی همچون شارمین میمندی نژاد که پیشنهاد شد از مجموعه خارج شود اما آنها نپذیرفتند و اعلام کردند شارمین میمندی نژاد یعنی جمعیت امام علی و جمعیت امام علی یعنی شارمین میمندی نژاد. نهایتا آنها برای امضای صورتجلسه اعلام کردند که چند روز دیگر اقدام خواهند کرد که نهایتا پیشنهاداتی را ارائه کردند که مورد پذیرش ما نبود. لذا در یازدهمین جلسه شورای ملی موضوع تبدیل به تذکر کتبی با مهلت ۲۰ روزه برای این جمعیت شد اما بعد از آن نیز اتفاقی نیفتد و موارد اصلاح نشد. لذا در پانزدهمین جلسه شورای ملی که با حضور مدیرعامل این جمعیت برگزار شد اعلام کردند که تذکرات را نمی پذیرند. قطعا مسئله ما ساختار جمعیت نبود و این موضوع راهکاری برای برون رفت و خروج افرادی که تخلفاتی را رقم زده بودند از این مجموعه بود. نهایتا با توجه به همه تذکرات و عدم تمکین و پذیرش تذکرات تصمیم به درخواست انحلال جمعیت به مراجع قضایی داده شد. ما این درخواست را سه ماه نگهداشتیم و حتی یک هفته قبل از جلسه دادگاه نیز باز هم پیامی برای پذیرش تذکرات و اصلاح ساختار دادیم که نپذیرفتند. به این ترتیب سیزدهم اسفند ماه سال جاری جلسه دادگاه تشکیل و قاضی حکم انحلال جمعیت را صادر کرد. البته درخواست تجدید نظر حق آنهاست و ما منتظر رای تجدید نظر هستیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان