جمع‌بندی ۶ دور مذاکرات قبلی پیش‌نویس است نه توافق | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 4 ارديبهشت 1403 - 14:10

جمع‌بندی ۶ دور مذاکرات قبلی پیش‌نویس است نه توافق

شماره: 15890
Aa Aa

علی باقری گفته پیش‌نویس محل مذاکره است اما امریکا می گوید اگر ایران بیشتر مطالبه کند و چیزهای کمتری ارائه کند مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید. 

رئیس هیئت مذاکره کننده هسته ای ایران در وین؛
جمع‌بندی ۶ دور مذاکرات قبلی پیش‌نویس است نه توافق

رئیس هیئت مذاکره کننده هسته ای ایران با ۱+۴ در وین گفت:

آن چه از ۶ دور مذاکرات قبلی پیش روی ماست یک پیش‌نویس است نه یک توافق و پیش‌نویس محل مذاکره است.

به گزارش اسپادانا خبر، علی باقری ادامه داد:

تا وقتی در مورد همه چیز توافق نشده باشد در مورد هیچ چیزی توافق نشده است. بر این اساس همه مباحثی که در ۶ دور گفت‌وگوهای وین به یک جمع‌بندی رسیده قابل مذاکره است و این مورد اذعان همه طرف‌های گفت‌وگو در نشست روز دوشنبه هم بود.

علی باقری پس از نشست روز دوشنبه ایران و ۱+۴ در جمع خبرنگاران گفت:

ایران تصریح کرد که عامل وضعیت کنونی اقدام آمریکا در نقض برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و خروج از برجام است و سایر اعضا هم بر این موضع تاکید داشتند. نکته دیگر که در نشست تاکید شد، بحث استمرار این وضعیت است یعنی سیاست فشار حداکثری آمریکا که در پی خروج آمریکا از برجام علیه ایران اتخاذ شد ادامه دارد در حالی که دولت فعلی با سیاست‌های قبلی مخالفت داشته و دارد.

  •  

جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت:

از مذاکرات وین چیزی برای ارائه ندارم. فکر می کنم چیزهای بیشتری در راه خواهد بود.

او ادامه داد:

توسعه هسته ای ایران غیر سازنده و مغایر با هدف تعیین شده بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام است. وارد جزئیات مذاکراتی که در حال حاضر جریان دارند نمی شویم اما فقط می توانم تاکید کنم مذاکرات غیر مستقیم خواهند بود که به درخواست ایران است و آمریکا در هیچ یک از این نشست ها به طور مستقیم با ایران مشارکت نداشته است. دولت بایدن ثابت قدم بوده است و ما هم در دنبال کردن مسیر دیپلماسی هدفمند برای رسیدن به بازگشتی دوجانبه به برجام و پرداختن به طیف کاملی از نگرانی هایی که درباره ایران وجود دارد صادق و ثابت قدم بوده ایم. 
او گفت:

ما در حال حاضر بر مذاکرات متمرکزیم، فوق متمرکزیم. ما به وضوح گفته ایم توسعه های ادامه دار هسته ای ایران غیرسازنده و ناسازگار با هدف بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام هستند. البته، در مذاکرات هیچ اهرم فشاری برای ایران ایجاد نخواهند کرد. بر کسی پوشیده نیست که لغو تحریم ها در تمام روند مذاکرات اولویت ایران بوده است اما ما در یک نشست مطبوعاتی مذاکره نمی کنیم و نظری راجع به برخی ادعاهایی که درباره مذاکرات وجود دارند نمی دهیم. ماهیت دقیق و توالی اقدامات مربوط به تحریم ها که آمریکا باید انجام دهد تا به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام برسد، موضوعی است که باید در مذاکرات مطرح شود. بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام بهترین انتخاب برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران است و بستری برای پرداختن به رفتار ثبات زدای آن ایجاد می کند. البته اگر ایران بیشتر مطالبه کند و حاضر به ارائه چیزهای کمتری باشد این مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید. 

  •  

همزمان اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است:

آمریکا باید همه تحریم‌ها را لغو کند. مذاکرات وین درباره بازگشت آمریکا به برجام است و آن‌ها باید همه تحریم‌ها را لغو کنند و این باید عملی و قابل راستی آزمایی باشد.

 

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان