حرم شاهچراغ شیراز هدف حمله تروریستی قرار گرفت | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 7:48

حرم شاهچراغ شیراز هدف حمله تروریستی قرار گرفت

شماره: 19951
Aa Aa

داعش مسئولیت حمله تروریستی به شاهچراغ را بر عهده گرفت| عامل حادثه دستگیر شد| در میان شهدای این حادثه ۲ کودک دیده می شوند.

۱۵ نفر کشته و ۴۰ نفر زخمی شدند؛
حرم شاهچراغ شیراز هدف حمله تروریستی قرار گرفت

۳ نفر فرد مسلح وارد صحن حرم مطهر شاهچراغ شدند و به سمت زائران رگبار گلوله بسته اند.

به گزارش اسپادانا خبر، برخی منابع غیر رسمی اسلحه مهاجمان را کلاشینکف اعلام کرده اند.

خبرگزاری ایرنا تعداد شهدا را ۱۵ نفر اعلام کرده است.

اسماعیل محبی پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت:

متأسفانه شامگاه امشب چهارشنبه ٤ آبان تیراندازی تروریسی در حرم شاهچراغ (ع) موجب زخمی شدند تعدادی از شهروندان شده است. در این حادثه همچنین ۲۷ نفر زخمی شدند. بنا بر بررسی‌ها فرد مسلح یک نفر بوده است که زخمی و دستگیر شده است. در میان شهدای این حادثه دست کم ۲ کودک دیده می شوند.

او ادامه داد:

محیط تحت کنترل است. شمار شهدای حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ در شیراز به ۱۵ نفر رسید.

او به صدا و سیما گفت:

عامل تروریستی حمله به شاهچراغ جوانی ۳۰ساله بوده و عملیات خود را انفرادی انجام داده است. وسیله مورد استفاده یک قبضه کلاشینکف با خشاب اضافه بوده که قریب۶۰گلوله را به صورت اتفاقی به هرکس در مسیر بود شلیک کرده است. حال عمومی تروریستی که عملیات انتحاری در حرم مطهر شاهچراغ انجام داد وخیم است. تاکنون امکان بازجویی از این تروریست فراهم نبوده ولی در تلاش هستیم که امکان این موضوع فراهم شود.

خبرگزاری ایرنا در توضیح جزئیات واقعه نوشته است:

«تروریست‌ها با خودروی پژو به سمت حرم شاهچراغ رفته و از ورودی خیابان ۹ دی وارد حرم شدند و در همان محل خدام و زائران حاضر در آن ورودی را به رگبار بسته‌اند. نیرو‌های ناجا همزمان دو تروریست از سه نفر حمله کننده به حرم شاهچراغ را دستگیر کرده‌اند و یکی از تروریست‌ها متواری شده است.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم یک منبع آگاه امنیتی گفت که عامل حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ (ع) عنصر وهابی- تکفیری است که با سوءاستفاده از ناامنی‌های اخیر دست به اقدام تروریستی زده است.

رهام بخش حبیبی، فرمانده انتظامی استان فارس گفت:

عامل حمله تروریستی چهارشنبه حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شیراز یک نفر بود که هم اینک در حال بازجویی است. بعد از این اقدام تروریست، نیروی واکنش سریع فراجا به سرعت وارد عمل شد و عامل اقدام تروریستی را مجروح و دستگیر کرد. هم اینک عامل تروریستی در حال مداوا و بازجویی است.

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت:

مردم در حرم مطهر شاهچراغ(ع) مشغول نماز بودند که یک تروریست نمازگزاران را در کنار حرم مطهر به رگبار بست. یک خانم و ۳ کودک در میان شهدا و زخمی‌ها هستند. دادستان استان و نیروهای امنیتی در صحنه حاضر هستند.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس گفت:

مهاجم می‌خواست نماز جماعت شبستان را به رگبار ببندد که با بستن درِ شبستان توسط خادمان، موفق به این کار نشده و به‌سمت حرم رفته است.

امامزاده صالح تعطیل شد

در پی حادثه تروریستی در شیراز حرم امامزاده صالح(ع) در شمال تهران برای امنیت زائران موقتا تعطیل شد.

یک منبع آگاه امنیتی به تسنیم گفت که عامل حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ (ع)، عنصر وهابی- تکفیری است.

فرمانده پلیس فارس نیز در گفت و گویی تلویزیونی تاکید کرد:

«مهاجم حمله تروریستی حرم شاهچراغ یک نفر بوده که دستگیر شده است.»

نورنیوز نوشته تروریست‌هایی که به حرم مطهر احمد بن موسی(ع) شاهچراغ در شیراز حمله کردند دارای ملیت ایرانی نیستند.

 رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد در جریان حمله تروریستی به‌ حرم مطهر شاهچراغ تاکنون ۱۵ نفر از هموطنانمان شهید و حدود ۴۰ نفر مجروح شده‌اند.

  •  

سازمان‎ ملل حادثه تروریستی شاهچراغ را محکوم کرد

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد:

حمله به یک مکان مذهبی در ایران شایسته محکومیت است و ما همه اقدامات تروریستی را محکوم می‌کنیم.

  •  

پیام رئیس‌جمهور اسلامی ایران در پی حادثه تروریستی حمله به حرم شاهچراغ

بسم الله الرحمن الرحیم

ندای مظلومیت و اقتدار ملت ایران این بار در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیه‌السلام طنین انداز شد و جنایتی دیگر بر سیاهه جنایات دشمنان انقلاب اسلامی ایران افزود. اینجانب، شهادت و زخمی شدن جمعی از زائران حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیه‌السلام در این حمله تروریستی را به خانواده‌های این عزیزان و همه مردم ایران تسلیت عرض میکنم. تجربه نشان می دهد دشمنان ایران، انتقام استیصال و به سنگ خوردن تیرهایشان در ایجاد انشقاق در صفوف متحد ملت و پیشرفت کشور را با خشونت و ترور می‌گیرند. این شرارت قطعا بی‌پاسخ نخواهد ماند و دستگاههای امنیتی و انتظامی با شناسایی عقبه‌های این جنایت کور به آمران و طراحان آن پاسخ پشیمان‌کننده و عبرت‌آموزی خواهند داد.

  •  

وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران نیز گفت:

 حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ نشان داد توطئه دشمن توطئه پیچیده‌ای است که همه خشونت‌ها و شهادت جمع بی‌گناهان را مدنظر دارد. حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ چند چیز را برای ما آشکار کرد. اولا توطئه‌های دشمن و  همچنین پرده دیگری از جنایات دشمن را آشکار کرد و نشان داد توطئه دشمن توطئه پیچیده‌ای است که همه خشونت‌ها و شهادت جمع بی گناهان را مدنظر دارد. این امر نشان دهنده مقابله با همه قداست‌ها و حرکت‌های ضددینی بود که پیش از این نیز مشاهده شده و این بار به حرم شاهچراغ اسائه ادب شد و شماری از افراد به شهادت رسیدند.

او گفت:

مساله سوم نشان‌دهنده قساوت قلب دشمنان ماست و پیشتر گونه هایی از آن را در خیابان‌ها از سوی اغتشاشگران مشاهده کردیم. باید توجه کرد که این جریان اغتشاشات که روزهای گذشته موجب اذیت مردم شد در شکل‌های دیگر توسط دشمن در حال رفتن به مسیرهای خطرناکی است و جریان تروریستی با استفاده از فضای اغتشاش وارد عمل شدند. مسئولان امنیتی با شدت و حدت مراقبت خواهند کرد.

  •  

داعش مسئولیت حمله تروریستی به شاهچراغ را بر عهده گرفت.

  •  

​اژه ‎ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در تماس با رئیس کل دادگستری فارس خواستار اشد مجازات عاملان حمله تروریستی شد.

او گفت:

با بهره ‎گیری از کلیه امکانات امنیتی انتظامی نسبت به شناسایی عاملان و آمران این حادثه تلخ و تاسف بار اقدام کرده و در اسرع وقت پرونده قضایی تشکیل و خاطیان به اشد مجازات محکوم شوند. ضمن آرزوی بهبودی و عافیت برای مجروحان این حادثه تروریستی تسلّا و همدردی خود را به خانواده‌های شهدای عزیز عرض می‌کنم و صبر و سکینه‌ الهی را برای آنان و علوّ درجات را برای شهیدان مسألت می‌نمایم.

  •  

حسبن سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران: آتش خشم ملت ایران اردوگاه شیطان را به سزای خود خواهد رساند

او طی پیامی ضمن تسلیت حادثه تروریسیتی شیراز گفت:

آتش خشم و انتقام ملت بصیر، هوشمند و همیشه در صحنه ایران که توطئه اغتشاشات و آشوبگری‌های اخیر دشمن را در مسیر میرایی قرار داده و با سلب شادمانی از اردوگاه شیطان آنان را مایوس و ناامید ساخته است، سرانجام دامان آنان را خواهد گرفت و به سزای اعمال ننگین خود خواهد رساند.

گوترش، دبیر کل سازمان ملل حمله تروریستی به شاهچراغ را شدیدا محکوم کرد

آنتونیو گوترش گفت:

ما این حمله تروریستی که شاهچراغ در شیراز ایران را هدف قرار داد را به شدت محکوم می‌کنیم. اقداماتی که طی آن مراکز دینی هدف قرار می‌گیرند اقداماتی شنیع هستند. عاملان این حمله تروریستی به شهروندانی که در حال انجام شعائر دینی بودند باید محاکمه شوند.

  •  

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حمله تروریستی شیراز در صفحه اینستاگرام خود در واکنش به حمله تروریستی شب گذشته به شاهچراغ در شیراز نوشت :

این جنایت نیات شوم مشوقان ترور و خشونت در ایران را کاملا روشن ساخت. اطلاعات موثقی موجود است که دشمنان پروژه چند لایه ناامن سازی ایران را طراحی کرده‌اند. بی‌تردید اجازه نمی‌دهیم منافع و امنیت ملی ایران بازیچه دست تروریست‌ها و مداخله‌گران خارجی مدعی حقوق بشر قرار گیرد.

  •  

سرلشکر باقری در واکنش به حمله تروریستی شیراز اظهار داشت:

 امنیت و آرامش مردم ایران خط قرمز ماست. طراحان و عاملان داخلی و خارجی به زودی در کمین نیروهای انتظامی امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی قرار خواهند گرفت و به سزای اعمال ننگین‌شان خواهند رسید. اغتشاشگران و فریب‌خوردگان بدانند که امنیت، آرامش و حفظ جان و مال مردم شریف ایران خط قرمز نیروهای مسلح است. فتنه‌ توسط مثلث شوم عبری-عربی-غربی طراحی و فرماندهی می‌شود.

  •  

خبرگزاری فارس نوشته است:

مهاجم حرم شاهچراغ به نام «حامد بدخشان» پس از چند عمل جراحی به هلاکت رسید. او ۶ خشاب سلاح کلاشینکف به همراه‌ داشت که از دو خشاب خود استفاده کرد اما یک نیروی امنیتی در حرم با او درگیر شد و اجازه ادامه کشتار به او نداد.

  •  

​کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:

حمله تروریستی به زائران شاهچراغ، شلیک به ایران و تن به تن ایرانیان است. تجربه نشان داده جایی که سیاست‌هایشان کارساز نباشد اقدام تروریستی را انتخاب می‌کنند. تروریست‌هایی به خط شدند که نه حرم امن می‌شناسند و نه زن و کودک! نتیجه دهه‌ها سیاست آمریکا و متحدانش در منطقه ویرانی و مرگ میلیون‌ها انسان بود و در ۴۰ روز اخیر نیز در پس اظهارات به ظاهر بشردوستانه دقیقا همین صحنه‌های خشونت و به خاک و خون کشیدن مردم ایران را می‌خواستند. ایران قوی، آرام و یکپارچه خواسته آنان نیست اما تحقق آرزوهای شوم‌شان را هرگز نمی‌بینند. نمی‌گذاریم که ببینند.

  •  

پویتن، رئیس‌جمهور روسیه در پیامی به رئیسی، حمله تروریستی در شیراز را تسلیت گفت و بر آمادگی روسیه برای افزایش همکاری‌ها با ایران در مبارزه با تروریسم تاکید کرد. ‌

ترکیه، چین، ونزوئلا، ارمنستان، عمان، سوریه و جمهوری آذربایجان هم حمله تروریستی به حرم شاهچراغ را محکوم کردند.

  •  

ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد آماده گرفتن انتقام شهدا هستیم.

در بیانیه ارتش آمده است:

 دشمن با طراحی اغتشاشات بدنبال ایجاد ناامنی و آشوب در کشور بود که این اقدام تروریستی نیز بخشی از آن است. ارتش تحت فرماندهی فرمانده معظم کل قوا آماده است تا در هر نقطه‌ای مشت پولادین و نابودکننده ملت ایران را بر سر دشمنان فرود آورد.

  •  

«پیتر استانو»، سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) را محکوم کرد اما بخشی از بیانیه را هم به حمایت از اغتشاشات اختصاص داد.

پیتر استانو در توئیتر نوشت:

«اتحادیه اروپا به شدت حمله ترویستی به حرم مقدس شاه چراغ در شیراز در روز چهارشنبه را محکوم می‌‌کند. این حمله که داعش آن را به عهده گرفته نمونه دیگری از هدف قرار دادن شهروندان بی‌گناه توسط تروریست‌ها است. اتحادیه اروپا به خانواده‌های قربانیان تسلیت می‌گوید. همزمان، اتحادیه اروپا کماکان وضعیت در ایران را از نزدیک دنبال می‌کند و درباره گزارش‌های مربوط به استفاده نامتناسب از زور توسط نیروهای امنیتی در منطقه سقز نگران است. اتحادیه اروپا از مسئولان می‌خواهد از هر گونه خشونت امتناع کرده و آزادی شهروندان و حقوق آنها را تضمین کنند.»

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان