حقانیت‌ جایگاه ایران و سوریه‌ کاملاً اثبات شده است | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 12 ارديبهشت 1403 - 18:56

حقانیت‌ جایگاه ایران و سوریه‌ کاملاً اثبات شده است

شماره: 22055
Aa Aa

جمهوری اسلامی همانطور که در مبارزه با تروریسم در کنار دولت و ملت سوریه ایستاد در عرصه آبادانی و پیشرفت نیز در کنار برادران سوری خواهد ماند.

دیدار و گفت وگوی ابراهیم رئیسی و بشار اسد در دمشق؛
حقانیت‌ جایگاه ایران و سوریه‌ کاملاً اثبات شده است

سیدابراهیم رئیسی و بشار اسد روسای جمهور ایران و سوریه در کاخ ریاست جمهوری در دمشق دیدار و گفت وگو کردند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، روسای جمهور ایران و سوریه در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور با تاکید بر اینکه روابط تهران و دمشق حتی در دوره‌های سخت و دشوار هم با وجود طوفان‌های شدید سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه، روابط با ثبات و پایداری بوده‌ است تصریح کردند:

تغییرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار نتوانسته بر روابط بردارانه دو کشور تاثیر بگذارد.

سیدابراهیم رئیسی در این نشست ضمن ابراز خرسندی از پیروزی دولت و ملت سوریه و جبهه مقاومت در برابر تروریسم‌ و عبور از دوران سخت گفت:

روابط ایران و سوریه با خون شهدای عزیز ما به خصوص شهید حاج قاسم سلیمانی گره خورده‌ و این اسم رمز پایداری‌ و استحکام روابط دو کشور است. دولت و ملت سوریه دشواری‌ها و مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشتند و امروز می‌توانیم بگوییم که شما این مشکلات را پشت سر گذاشتید و با وجود تهدیدها و تحریم‌هایی که علیه شما تحمیل شد توانستید پیروز شوید. امروز حقانیت‌ جایگاه ایران و سوریه‌، انطباق این مسیر با عقلانیت‌ و مقاومت و ایستادگی کاملاً اثبات شده و جواب داده و کسانی که تا دیروز نسبت به موضع و جایگاه سیاسی و نظرات و دیدگاه‌های ایران درباره سوریه تردید داشتند،متقاعد شده‌اند که این موضع به‌حق و عادلانه بوده است.

 

254

 

رئیسی با تاکید بر حمایت و کمک ایران به تحقق صلح پایدار، ثبات‌ و آرامش در سوریه گفت:

جمهوری اسلامی همانطور که در مبارزه با تروریسم در کنار دولت و ملت سوریه ایستاد در عرصه آبادانی و پیشرفت نیز در کنار برادران سوری خود خواهد ماند.

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه نیز در این نشست با قدردانی از مواضع و حمایت‌های جمهوری‌ اسلامی از دولت و ملت سوریه در روزهای سخت‌ و بحرانی این کشور گفت:

دولت و ملت سوریه محبت‌ها و کمک‌های برادران ایرانی خود را فراموش نخواهند کرد.

رئیس جمهور سوریه خواستار نقش‌آفرینی بیشتر جمهوری اسلامی ایران در برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور و حضور مؤثر در بازسازی مناطق جنگ‌زده شد.

بشار اسد گفت:

روابط سوریه و ایران، روابط غنی و مملو از تجارب است به این دلیل که حتی در دوره‌های سخت و دشوار هم با وجود طوفان‌های شدید سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه، روابط با ثبات و پایداری بوده‌ است.

در این دیدار، روسای جمهور ایران و سوریه با اشاره به امضای اسناد همکاری‌ بین دو کشور، بر اهمیت «برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه» در جهت تامین منافع دو ملت و سایر ملت‌های منطقه تاکید کردند.

  •  

سید ابراهیم رئیسی که با دعوت رسمی و به‌منظور سفری دو روزه وارد سوریه شده است در کاخ مردم این کشور مورد استقبال رسمی بشار اسد قرار گرفت.

در مراسم استقبال رسمی ابتدا سرود ملی دو کشور نواخته شد و رئیسی و بشار اسد مقامات عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

شایان ذکر است رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۳ سال به سوریه سفر کرده است.

این نخستین سفر یک رئیس جمهوری اسلامی ایران به سوریه از آغاز جنگ در این کشور است.

  •  

امضای برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه و ۱۴ سند همکاری دیگر

 

24

 

 ابراهیم رئیسی و بشار‌ اسد در مراسمی در قصر الشعب سوریه برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه در حوزه‌های مختلف را امضا کردند.

همچنین مقامات ارشد ایران و سوریه در حضور رئیسی و اسد ۱۴ سند همکاری‌ بین دو کشور در حوزه‌های همکاری‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی-مهندسی، مسکن، حمل و نقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی را به امضا رساندند.

این اسناد توسط وزرای خارجه، راه و شهرسازی، اقتصاد،‌ نفت‌ و ارتباطات و فناوری اطلاعات‌ با همتایان سوری‌ آنها امضا شد.

  •  

سید ابراهیم رئیسی در سخنرانی خود در حرم حضرت زینب(س) نیز گفت:

سلام بر همه شهدای اسلام در طول تاریخ، سلام بر شهدای سوریه، لبنان، ایران،عراق و همه کسانی که به نام حسین و به نام ثارالله به شهادت رسیدند و برای اعتلای کلمه حق خون مطهرشان بر زمین ریخت. سلام بر همه جانبازان و ایثارگران که برای خدا و مبارزه با ستم و استکبار با همه وجود در مقابل مستکبران ایستادگی کردند وسلامت شان را از دست دادند و امروز در کسوت مقدس جانبازی و ایثارگری قرار دارند.

وی افزود:

دشمنان ۱۲سال ظلم کردند، امپراتوری رسانه ای در جهت جنگ روانی فعال بود، کشتار کردند، خانه ها را ویران کردند، کودکان را کشتند و ۱۲ سال از جنایات هولناک آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی و دست پروده های آن ها تکفیری ها و داعش می گذرد اما امروز سوریه مقاوم و سرافراز ایستاده است. ننگ ابدی برای دشمنان اسلام و عزت و افتخار برای مجاهدین راه خدا. در کنار این صفحه جنایت بار و جریان ۱۲ ساله یک صفحه نورانی قرار دارد و آن صفحه مقاومت، ایستادگی و دلدادگی به خداست، عشق به اهل بیت و عصمت و طهارت و دفاع از حرم حضرت زینب و رقیه است، صفحه ایستادگی در مقابل دشمنان خداست.

 

25

 

وی همچنین بیان کرد:‌

زمانی که جریان تکفیری آغاز شد، سوریه و عراق مورد تهاجم قرار گرفتند، برخی جریان را خوب نشناختند، موضع گیری درست نکرده و شرایط را درست تحلیل نکردند، مقتدای با بصیرت ما مقام معظم رهبری شرایط را خوب شناختند و جنس این حرکت را صهیونیستی و آمریکایی دانستند و اینکه ولو افراد این جریان به ظاهر اسم خود را مسلمان بگذارند اما این همه جنایت هولناک به دست مسلمان نمی‌تواند سر بزند، درست تحلیل فرمودند و هدایت کردند و در جهان اسلام انسجام و وحدت ایجاد کردند. من به نوبه خودم و از طرف دولت و ملت ایران صمیمانه از دولت و ملت سوریه بخاطر ایستادگی و مقاومت و بخاطر امتیاز بزرگ پیروزی در این عرصه تقدیر و تشکر می‌کنم حقیقتا آقای دکتر بشار اسد و دولت و ملت سوریه با بصیرت در مقابل این فتنه ایستادگی کردند و باید این ایستادگی و مقاومت ۱۲ ساله مورد تقدیر و تحسین قرار بگیرد.

رئیسی با بیان اینکه سوریه ۱۲ سال ایستادگی کرد و پیروز شد گفت:

امروز در کنارهم جشن پیروزی می‌گیریم. سوریه به دستان شما مردم دوباره ساخته می شود و بدانید  همانطور که جمهوری اسلامی در دوران سخت در کنار شما بود در دوران بازسازی نیز در کنار شما خواهد بود. این یک ارتباط سیاسی و دیپلماتیک نیست بلکه ارتباط قلبی و راهبردی میان دو ملت و دو دولت است و هرگز این ارتباط گسستنی نیست. امروز ابتکار عمل به دست مجاهدان راه خدا، میدان‌داران فلسطینی و همه کسانی است که برای آزادی قدس تلاش می‌کنند. امروز رژیم صهیونیستی بسیار آسیب پذیر است. ما هم در کنار مردم مظلوم فلسطین، لبنان و سوریه بوده و هستیم. سیاست جمهوری‌اسلامی ایران حمایت از مقاومت است و بر این راهبرد تاکید داریم.

  •  

سید ابراهیم رئیسی در اجتماع اقشار مختلف مردم، خانواده شهدا، فرماندهان و رزمندگان محور مقاومت و علمای مذاهب مختلف سوری نیز گفت:

کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا و رژیم صهیونیستی ۱۲ سال با حمایت‌های مالی، تجهیزاتی و رسانه‌ای از گروهک‌های تروریستی علیه سوریه فتنه‌انگیزی کردند و در این کشور کشتار و ویرانی به راه انداختند اما امروز سوریه مقاوم و سرافراز ایستاده و ننگ ابدی آن توطئه‌ها برای دشمنان اسلام و عزت برای مجاهدان راه خدا مانده است.

 

241

 

رئیسی افزود:

روزی که جریان تکفیری آغاز شد و عراق و سوریه را مورد حمله قرار داد برخی شرایط را به درستی تحلیل نکردند ولی مقتدای بصیرت‌آفرین ما فرمود جنس این دسیسه‌ها آمریکایی و صهیونیستی است. رهبر معظم انقلاب با تحلیل درست تحولات و شرایط مسیر مقاومت را هدایت کردند و در جهان اسلام مقابل تکفیری‌ها و جنایتکاران وحدت ایجاد کردند.

او با بیان اینکه مقاومت دولت و ملت سوریه و مقاومت مردم فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی و مقاومت مردان و زنان منطقه در مقابل رژیم صهیونیستی شرایط را به نفع جبهه مقاومت تغییر داده است گفت:

انتفاضه اول تا چهارم مردم مقاوم فلسطین و پیروزی‌های حزب‌الله لبنان و مقاومت فلسطین در جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و ۷ روزه، شرایط را به گونه‌ای تغییر داد که امروز اسرائیل از هر زمانی شکننده‌تر شده و مجاهدان راه خدا از همیشه قوی‌تر شده‌اند.

رئیسی با بیان اینکه سوریه همانطور که ۱۲ سال ایستادگی کرد و پیروز شد امروز به دست توانای شما مردم ساخته و همه خرابی‌ها به بناهایی ماندگار تبدیل خواهد شد گفت:

جمهوری اسلامی همانطور که در روزهای سخت کنار دولت و ملت سوریه ایستاد، در دوران بازسازی هم کنار شما خواهد بود. ارتباط ایران و سوریه صرفاً روابطی سیاسی و دیپلماتیک نیست بلکه ارتباطی قلبی و راهبردی است که هر روز عمیق‌تر می‌شود و این برادری گسستنی نیست تا به پیروزی نهایی برسد؛ این وعده الهی است که «ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم».

  •  

آزادی قدس مهم‌ترین مسئله امروز جهان اسلام است

 

365

 

رئیسی همچنین در دیدار با فرماندهان مقاومت فلسطین اظهار داشت:

آزادی قدس مهم‌ترین مسئله امروز جهان اسلام بوده و همه معادلات جهان اسلام ذیل آن تعریف می‌شود. دشمنان می‌خواهد با جنگ ترکیبی القا کند که زندگی فلسطینیان در گرو وجود رژیم صهیونیستی است.

او گفت:

تنها راه‌حل فلسطین‌، حاکمیت دولتی براساس اراده فلسطینی‌ها‌ست و اگر غربی‌ها مدعی دموکراسی هستند،مراجعه به رأی مردم فلسطین را بپذیرند و به نتیجه آن متعهد باشند.

  •  

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه در پایان سفر رسمی دو روزه سید ابراهیم رئیسی به این کشور بیانیه مشترکی منتشر کردند.

در متن این بیانیه آمده است:

در پاسخ به دعوت رسمی از سوی جناب آقای دکتر بشار اسد، رئیس جمهوری عربی سوریه، جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، دیداری رسمی از کشور جمهوری عربی سوریه طی دو روز چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ به عمل آورده و با مقامات عالی این کشور در خصوص راه‌های گسترش و تقویت روابط دوجانبه، آخرین تحولات منطقه و اوضاع در صحنه جهانی، بحث و تبادل نظر نمودند.

- دو رئیس جمهور گفتگو‌های عمیقی انجام دادند که تمرکز آن بر راه‌های توسعه و تقویت روابط دوجانبه براساس روابط برادرانه و استراتژیک میان دو کشور و هم‌چنین آخرین تحولات در منطقه و شرایط جهانی بود.

- دو طرف بر ضرورت احترام به حاکمیت ملی، استقلال و حفظ تمامیت ارضی دو کشور، طبق اهداف و اصول منشور ملل‌متحد تأکید نمودند.

- دو طرف بر اهمیت تقویت روابط دوجانبه از طریق تداوم همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، کنسولی و سایر زمینه‌های همکاری و هم‌چنین استمرار تبادل هیات‌های عالی‌رتبه میان دو کشور تأکید کردند.

- دو طرف آمادگی و تمایل خود را برای انجام هرگونه اقدام به منظور توسعه روابط تجاری ـ اقتصادی بین دو کشور از طریق سازوکار‌های موجود از قبیل کمیسیون عالی مشترک ابراز نمودند. آن‌ها هم‌چنین بر همکاری‌های موجود فیمابین در زمینه بازسازی جمهوری عربی سوریه تأکید کردند.

- دو طرف با ابراز خوشنودی از همکاری مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، بر تداوم همکاری مشترک جهت نابودی نهائی تمامی گروه‌های تروریستی تاکید نمودند.

- دو طرف، تجاوزات رژیم صهیونیستی به جمهوری عربی سوریه را به‌شدت محکوم کرده و آن را عاملی بی‌ثبات کننده در منطقه تلقی نمودند. دو طرف بر حق مشروع سوریه جهت پاسخ به این تجاوزات با روش مناسب تاکید نمود.

- دو طرف، ادامه اشغال جولان سوریه توسط رژیم اشغال‌گر و هم‌چنین اقدامات این رژیم اشغال‌گر از جمله تصمیم به الحاق جولان را محکوم کردند که در تناقض با اصول حقوق بین‌الملل بوده و وضعیت حقوقی جولان سوریه به‌عنوان اراضی اشغالی شمرده می‌شود. آن‌ها هم‌چنین تصمیم دولت آمریکا را در به‌رسمیت شناختن الحاق جولان که نقض آشکار اصول سازمان ملل‌متحد می‌باشد، به‌شدت محکوم کردند.

- دو طرف، هرگونه حضور غیرقانونی نیرو‌های نظامی در اراضی جمهوری عربی سوریه که اشغال شمرده می‌شود، را محکوم کرده و بر ضرورت پایان آن که ناقض حاکمیت ملی جمهوری عربی سوریه و تمامیت ارضی آن می‌باشد، تأکید می‌نمایند. آن‌ها بر لزوم گسترش حاکمیت جمهوری عربی سوریه بر سرتاسر سرزمین خود تصریح نمودند. آن‌ها اقدامات آمریکا در سرقت منابع طبیعی جمهوری عربی سوریه را قویاً محکوم کرده و خواستار واکنش قاطعانه جامعه بین‌المللی جهت توقف این قبیل اقدامات شدند.

- دو طرف، اقدامات قهرآمیز، یک‌جانبه و غیرمشروع اعمال شده از سوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپائی علیه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه را به‌شدت محکوم کردند؛ اقداماتی که نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بین‌الملل بشردوستانه به‌شمار می‌رود. آن‌ها هم‌چنین نسبت به این رویکرد که سبب آسیب رسیدن به مردم بی‌گناه می‌شود، ابراز نگرانی نموده و بر ضرورت لغو فوری این‌گونه اقدامات غیرانسانی تاکید کردند.

- هم‌چنین طرف ایرانی بار دیگر، ایستادگی خود را در کنار دولت و ملت جمهوری عربی سوریه و همبستگی با آنان در قبال زلزله ویرانگر اخیر در این کشور، اعلام نمود. دو طرف هم‌چنین ادامه محاصره ظالمانه و مجازات‌های غیرقانونی از سوی دولت‌های غربی علیه مردم سوریه در شرایط بعد از زلزله را محکوم کردند. آن‌ها بر ضرورت شکستن فوری این محاصره به‌منظور وصول کمک‌های بین‌المللی برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده از زلزله تأکید نمودند.

- دو طرف از تحولات مثبت سیاسی در منطقه، به‌ویژه ارتباط سازنده میان جمهوری عربی سوریه و کشور‌های عربی و توافق ایران و سعودی که زیر نظر چین انجام شد، استقبال نموده و این توافق را گام مهمی به سوی تحولات مثبت که در خدمت ثبات خاورمیانه می‎باشد، برشمردند. آن‌ها هم‌چنین بر ضرورت همبستگی و انسجام بین دولت‌های منطقه برای مقابله با چالش‌ها و تأمین امنیت، رفاه و آرامش در منطقه از طریق همکاری داخلی منطقه‌ای تأکید ورزیدند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان