حل مشکلات در تغییر قانون اساسی نیست | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 8:08

حل مشکلات در تغییر قانون اساسی نیست

شماره: 20357
Aa Aa

محمدباقر قالیباف می گوید آنچه نیاز به تغییر دارد نگاه ما و نحوه اجرای قانون اساسی است اما برخی نیروها و دسته‌های سیاسی با قانون اساسی درافتاده‌اند.

هنوز از همه ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده نکرده ایم؛
حل مشکلات در تغییر قانون اساسی نیست

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران در همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی در سالن اجلاس سران گفت:

هیچ سندی معتبرتر، مؤثرتر، مورد وثوق تر و در دسترس تر از قانون اساسی نداریم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از خانه ملت، وی ادامه داد:

همه باید با هر گرایش، دین، مذهب و سلیقه و قومیتی که در ایران عزیز زندگی می کنیم و شهروند جمهوری اسلامی محسوب می شویم باید به آن احترام بگذاریم. همه ما باید قانون اساسی را میثاق ملی خود بدانیم. به بهانه اینکه قصد داریم مشکلی را حل کنیم و یا موضوعی را زودتر پیش ببریم، حقی را به حق دار بدهیم و عدالتی را برقرار کنیم نباید باعث قانون گریزی شویم که عملی نابخشودنی و کار غیرعقلانی است.

قالیباف گفت:

در اهمیت قانون اساسی ما همین بس که بدانیم در دو سه ماه اخیر دشمن کجا را هدف قرار گرفته است؟ امروز دشمن انسجام و وحدت ملی ما، یکپارچگی سرزمینی ما و در حقیقت دشمن همه ویژگی‌های قانون اساسی و میثاق ملی ما را مورد هجمه قرار داده از این رو باید بدانیم برنامه دشمن علیه هویت ملی، امنیت ملی و پیشرفت ملی ما است. پس همه آنهایی که دل در گرو ایران عزیز و دل در گرو اسلام و افتخار این سرزمین دارند باید برای اجرای تمام عیار قانون اساسی تلاش کنند که اجرای قانون اساسی باطل السحر برنامه دشمن علیه هویت ملی، امنیت ملی و پیشرفت ما است. در همین دهه‌ها و سال‌های گذشته برخی نیروها و دسته‌های سیاسی را می‌بینیم که با قانون اساسی درافتاده‌اند یا خواهان تجدیدنظر در قانون اساسی هستند و یا از اجرای قانون اساسی طفره می‌روند و شاید بهانه آنها این باشد که بگویند این قانون اساسی کارآمد نیست. همه ما باید بدانیم قانون اساسی میثاق ملی همه ماست. ارزش های ما، اسلامیت، جمهوریت نظام و امنیت ما در این قانون اساسی است البته که باید توجه داشته باشیم همه ابعاد قانون اساسی را به طور متوازن اجرا کنیم تا قانون اساسی کارآمدی خود را به نمایش بگذارد. هنوز ما از همه ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده نکرده ایم. ما به قانون اساسی در همه قلمروهای تدوین شده و پرداخته شده، توجه نکرده‌ایم و به بخشی از آنها هنوز عمل نکرده و یا به طور کامل و متوازن عمل نکرده‌ایم. از این رو راهکار نجات دهنده برای ما اجرای کامل، متوازن و بدون تحریف و انحراف از قانون اساسی است. قانون اساسی ما قانون مترقی بوده و امروز حلال مشکلات ما در ابعاد مادی و معنوی است و آنچه نیاز به تغییر دارد، نگاه ما و نحوه اجرای قانون اساسی بوده و حل مشکلات در تغییر قانون اساسی نیست.

او افزود:

اولین حق مردم این است که ما یک زندگی خوب در سایه دین و به کارآمدترین شکل برایشان فراهم کنیم و این را مردم در همه شئونات زندگی خود ببینند. بدون شک فقر، فساد و تبعیض در تضاد با کرامت و منزلت انسان‌ها است. عمق باورها و نگاه اجتماعی ما مبتنی بر قانون اساسی است که برخاسته از فرهنگ قرآنی و فرهنگ اهل بیت(ع) است و ما از بعد دینی، اخلاقی، اسلامی، انسانی، دنیوی و اخروی به‌عنوان کارگزاران نظام در مقابل یکایک مردم خود و حقوق آنها مسئول هستیم و این تنها از بعد اجرای یک قرارداد خاص نیست.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان