خروج از افغانستان بزرگترین شرمساری تاریخ آمریکا است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 30 فروردين 1403 - 8:56

خروج از افغانستان بزرگترین شرمساری تاریخ آمریکا است

شماره: 14506
Aa Aa

او گفته ایالات متحده «تحقیرآمیزترین دوره» را سپری می کند. حمله به افغانستان بدترین تصمیم در تاریخ کشور ما بود و ما خاورمیانه را ویران کردیم.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا؛
خروج از افغانستان بزرگترین شرمساری تاریخ آمریکا است

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا تصمیم اشغال افغانستان پس از حملات ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ را بدترین تصمیمی خواند که تاکنون اتخاذ شده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از یورونیوز، او در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» ادامه داد:

«رفتن به خاورمیانه تصمیم وحشتناکی بود. می دانم که خانواده بوش خوشحال نخواهند شد اما معتقدم این تصمیم [حمله به افغانستان] بدترین تصمیم در تاریخ کشور ما بود. ما خاورمیانه را ویران کردیم. آیا فکر می کنید اکنون بهتر از ۲۰ یا ۲۱ سال پیش شده است؟ خیلی بدتر شده است. تصمیم وحشتناکی بود که برای ما تریلیون ها دلار خرج داشت. مایلم به هر دو طرف ماجرا نگاه کنم. میلیون ها و میلیون ها نفر جان باختند. هیچ فرقی هم با وضعی که داشت نکرده است و بدتر هم هست زیرا باید بازسازی اش کنید.»

دونالد ترامپ از اعضای گروه طالبان به عنوان «جنگجویان خوب» ستایش کرد و با انتقاد از مدیریت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت:

معتقدم این بزرگترین شرمساری در تاریخ ماست. وقتی چین این را تماشا می کند بسیار خوشحال است و آنها به ما می خندند. من میلیاردها و میلیاردها دلار از چین بیرون کشیدم. هرگز چنین اتفاقی نمی افتد. ما هرگز ۰.۱۰ دلار هم از چین نگرفتیم. میلیاردها و میلیاردها. آنها از مشاهده یک انتخاباتی که همراه با تقلب بوده بسیار خوشحال بودند و در واقع آنها ممکن است به آن در طول این روند کمک کرده باشند اما آنها بسیار خوشحال بودند. آمریکا به سربازان افغان پول زیادی داد بنا براین وقتی که آمریکا از افغانستان خارج شد افغانها دست از نبرد کشیدند. افراد متفاوت زیادی به من اطلاعات بسیاری بدی گفتند. حقیقت این است که آنها جزو سربازانی در جهان با بالاترین سطح حقوق بودند. آنها به خاطر چک حقوق کار می کردند چون وقتی ما این کار را متوقف کردیم و به مجرد این که خارج شدیم آنها دست از نبرد کشیدند. همه شجاع هستند اما حقیقت این است که کشور ما ثروت هنگفتی را به سربازان افغان پرداخت می کرد بنا براین ما به نحوی به آنها برای نبرد رشوه می دادیم. ما ۴۲ میلیارد دلار در سال بودجه صرف می کردیم. فکر کنید ۴۲ میلیارد دلار. من می‌دانم روسیه ۵۰ میلیارد دلار در سال برای کل ارتشش خرج می کند. ما ۴۲ میلیارد دلار بودجه خرج می کنیم و ما هیچ چیز در ازایش دریافت نمی کنیم.

او با اشاره به تصاویر هواپیمای نظامی آمریکا در فرودگاه کابل و دویدن جمعیت به دنبال آن گفت که ایالات متحده «تحقیرآمیزترین دوره» را سپری می کند.

دونالد ترامپ گفت:

بایدن بیش از هر رئیس‌جمهور دیگری در تاریخ و همکار دموکراتش جیمی کارتر در بحران گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران ایالات‌متحده را تحقیر کرد. نمی‌دانم این را شکست نظامی بخوانم یا شکست روانی. هیچگاه چنین چیزی اتفاق نیفتاده بود. می‌توانید تا دوره کارتر و گروگانگیری عقب بروید.

ترامپ گفت:

او به رهبران طالبان هشدار داده بودم که اگر آمریکایی‌ها در معرض تهدید قرار گیرند چنان ضربه‌ای به آنها خواهم زد که در تا کنون مشابه آن را تجربه نکرده‌اند.

دونالد ترامپ با اشاره به آویزان شدن مردم افغانستان به چرخ‌های هواپیمای نظامی آمریکا روی باند فرودگاه کابل برای فرار از افغانستان گفت؛

این تصاویر به اندازه‌ای دردناک است که ماجرای هلی‌کوپترهای جنگ ویتنام را به حاشیه می‌راند.

ترامپ درباره اشرف غنی، رئیس جمهور سابق افغانستان گفت:

صادقانه من هرگز اعتماد زیادی به غنی نداشتم. من این صحبت را علنی گفتم. من فکر می کردم او یک حقه باز تمام عیار است. من هرگز از او خوشم نیامد.

رئیس جمهور سابق آمریکا گفت:

ما در افغانستان هلی کوپترهای بلک هاوک جدید به ارزش میلیاردها و میلیاردها دلار داریم که روسیه حالا به بررسی آنها خواهد پرداخت و همین طور چین و همینطور هر کس دیگری زیرا این تجهیزات نظامی عالی ترین در جهان هستند.

  • شایان ذکر است طالبان از سه روز پیش کنترل کابل، پایتخت افغانستان را به دست گرفته است.
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان