خلیج فارس امروز بی‌صاحب است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 4:22

خلیج فارس امروز بی‌صاحب است

شماره: 11467
Aa Aa

کلانتری گفته محققان و متخصصان تنوع زیستی و ژنتیکی خیالشان راحت باشد و بدانند ارگان‌هایی که خود را مدعی امنیت می‌دانند حق دخالت مستقیم ندارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران؛
خلیج فارس امروز بی‌صاحب است

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در نخستین همایش تنوع زیستی اظهارکرد:

متاسفانه گاهی اوقات در کشور ما موضوعات مرتبط با تنوع زیستی و حفظ منابع ژنتیکی سیاسی شده بود. پس از چندین سال تلاش اخیرا دبیر شورای امنیت ملی نامه‌ای به سازمان محیط زیست ابلاغ کرده است که بر اساس آن دیگر مسائل مرتبط با تنوع زیستی و ژنتیکی امنیتی نیست‌.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی ادامه داد:

محققان و متخصصان تنوع زیستی و ژنتیکی خیالشان راحت باشد و بدانند که این مسائل مشکلات امنیتی ندارند و ارگان‌هایی که خود را مدعی امنیت می‌دانند حق دخالت مستقیم ندارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه امروزه تنوع زیستی در دنیا و از جمله ایران قربانی سه مسئله افزایش مصرف، مشکلات سیاسی و بین‌المللی و تغییر اقلیم شده است گفت:

افزایش مصرف که بخشی از آن مرتبط با مسائل سیاسی و بین‌المللی است فشاری بیش از حد بر منابع کشور و تنوع زیستی وارد می‌کند.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه ما ۶۰ درصد از بودجه سازمان حفاظت محیط زیست را برای کمک به حفظ تنوع زیستی هزینه می‌کنیم تصریح کرد: اما باز کافی نیست و درعین مسائل سیاسی نیز تنوع زیستی را تهدید می‌کند. امروزه هیچ کشوری خود را مقید به حفظ تنوع زیستی خلیج فارس نمی‌داند و خلیج فارس امروز بی‌صاحب است حتی ارگان‌های بین‌المللی که خود را مسئول حفاظت از آب‌های خلیج فارس می‌دانند دو سال است که اقدامی انجام نمی‌دهند. هیچ کشوری در این زمینه خود را مقید نمی‌داند و این نتیجه سیاست‌های تحمیلی آمریکا است و اکنون مانند دوران جاهلیت با تنوع‌زیستی خلیج فارس برخورد می‌شود. طی چند سال اخیر ۱.۵ میلیون هکتار به وسعت مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست افزوده شده است اما در کنار این تجاوزهایی نیز از سوی اشخاص یا ارگان‌ها رخ داده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: باید تلاش کنیم که در کشور به صورت کوتاه مدت فکر نکنیم. اهداف کوتاه مدت کشور را منحرف می‌کند. مشکلات زیست محیطی امروز حاصل سیاست‌های کوتاه مدت است.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان