در اسلام اکثریت به خودی خود مورد پذیرش قرار ندارد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 7:46

در اسلام اکثریت به خودی خود مورد پذیرش قرار ندارد

شماره: 24936
Aa Aa

در اسلام فقط در جایی که رجحان ثبوتی در موضوعی مشخص نباشد به اکثریت مراجعه می‌شود؛ مراد، اکثریت متدین و متعبد است نه عاصی و متمرد.

ولایت‌فقیه همان ولایت رسول‌الله است؛
در اسلام اکثریت به خودی خود مورد پذیرش قرار ندارد

 احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در پنجمین جلسه تفسیر آیات قرآن کریم در ماه مبارک رمضان اظهار کرد:

برخی انسان‌ها تمام کار‌ها و دستورات الهی را قبول ندارند، بخشی را می‌پسندند و بخش دیگری را سنگین می‌دانند درحالی‌که مؤمن واقعی کسی است که تمام دستورات پیامبر (ص) را اطاعت کند و حتی اگر یک مورد را قبول نکند کافر محسوب می‌شود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از مهر، او افزود: 

ملت ایران متدین هستند یعنی اعتقاد دارند که نظام جمهوری اسلامی و انقلاب بر اساس دین شکل گرفته است بنابراین اگر دین از این نظام حذف شود دیگر کسی وابسته به این انقلاب و نظام نخواهد بود لذا ما باید همان موضعی که مسلمانان صدر اسلام نسبت به دستورات پیامبر (ص) داشتند را نسبت به ولایت‌فقیه داشته باشیم.

علم‌الهدی با بیان اینکه نقد مقام معظم رهبری مسئله‌ای متفاوت از تبعیت از ایشان است تأکید کرد:

زمانی که حتی مقلد مرجع تقلید دیگری هستیم در حکمی که از سوی آقا در امور اجتماعی اقامه می‌شود بر همه مقلدین واجب است که از آن تبعیت کنند.

او همچنین گفت:

عده‌ای می‌گویند تنها ۴۱ درصد مردم در انتخابات شرکت کردند و ۵۹ درصد دیگر مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت نکردند، بنابراین نمایندگانی که انتخاب شدند، مورد تأیید و پذیرش اکثریت نیستند و کاری که این افراد در برنامه‌ریزی‌های کشور انجام دهند برخلاف خواسته و نظر اکثریت جامعه است. در اسلام اکثریت به خودی خود مورد پذیرش قرار ندارد و فقط در جایی که رجحان ثبوتی در خصوص موضوعی مشخص نبوده یا مردد باشد از باب تشخیص رجحان اثباتی به اکثریت مراجعه می‌شود. در این میان مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد بنابراین برای اکثریتی که به دستور و فرمان رهبری در خصوص شرکت در انتخابات عمل نکردند در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت جایگاهی وجود ندارد.

علم الهدی به فتوا ندادن برخی از مراجع تقلید در خصوص مشارکت در انتخابات نیز اشاره کرد و گفت:

عده‌ای می‌گویند برخی مقلد مقام معظم رهبری و مراجعی که شرکت در انتخابات را واجب اعلام کردند، نبودند، پس در انتخابات شرکت نکردند. پاسخ این است که با توجه به اینکه هیچ مرجعی به لزوم عدم مشارکت در انتخابات فتوا نداده بود در این موقعیت فرد مسلمان و مؤمن باید همانند سایر احکام شرعی به مرجعی مراجعه کند که فتوا و نظری اعلام کرده است زیرا مشارکت سیاسی در اندیشه سیاسی اسلام یک تکلیف است. حال اگر کسی به تکلیف خود عمل نکرده در حقیقت حق خودش را از بین برده است.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان