در ایام محرم پهنای باند باید به بهترین وجه در اختیار مردم باشد | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 22:07

در ایام محرم پهنای باند باید به بهترین وجه در اختیار مردم باشد

شماره: 11010
Aa Aa

رئیس جمهور ایران گفته به داوطلبان مبتلا به کرونا اجازه شرکت در آزمون سراسری داده‌اند؛ در کشورهای دیگر اینطور دلسوزانه چنین کارهایی انجام نمی شود.

در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا؛
در ایام محرم پهنای باند باید به بهترین وجه در اختیار مردم باشد

حسن روحانی، رییس جمهور ایران در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به فرارسیدن روز پزشک اظهار کرد:

امسال یک تبریک جانانه تری را باید تقدیم پزشکان جامعه کنیم. همیشه پزشکان ما در خط مقدم سلامت مردم بودند و همیشه تلاش کردند و به قسم خود پایبند بودند. پزشکان عزیز ما کار خود را به عنوان یک شغل تلقی نمی‌کردند بلکه به عنوان یک وظیفه و تلاش عاشقانه برای سلامت مردم تلقی می‌کردند.  

به گزارش اسپادانا خبر، وی افزود:

موج اول در نوع خودش سخت بود برای اینکه با این ویروس و خطرات آن و این که چه نوع دارو و درمانی می‌تواند مفید باشد یا چه مراقبتی اهمیت بیشتری دارد، آشنا نبودیم پس از اسفند تا اواخر فروردین، دو ماه بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم. موج دوم کرونا اما از اواخر خرداد آغاز شد و تمام تیر و مرداد ماه را هم در بر گرفت. این موج تا حدی با موج اول متفاوت بود به طوری که این موج وسیع‌تر و سنگین‌تر بود و ویروس مهاجم‌تر شده بود.  

وی با اشاره به آماری از جانباختگان کرونا در مدت اخیر اظهار کرد: در میان جانباختگان، جوانان در سنین ۳۰ تا ۴۰ سال را مشاهده می کنیم در حالی که در موج اول این آمار کم بود اما در موج دوم بیشتر شده است و علاوه بر این در موج دوم استان‌های زیادی درگیر شده اند. اگر یک یا دو استان درگیر باشند راحت‌تر می‌توان مدیریت کرد اما گاهی از ۳۱ استان، بیش از ۲۰ استان درگیر بیماری هستند آن وقت شرایط دیگر متفاوت می‌شود.

رییس جمهور با اشاره به برگزاری آزمون‌های سراسری اظهار کرد:

واقعاً برگزاری این آزمون و تصمیم‌گیری برگزاری برای ما سخت بود. اینکه برگزار بشود یا نشود و اگر بشود چگونه باشد. برخی می‌گفتند اصلا برگزار نشود. می‌شود گفت یک‌ سال دیرتر انجام شود اما بیان‌ کردن آن خیلی سخت است. عمر، آرزو، برنامه‌ریزی و امید یک جوان و خانواده‌اش در میان است. حالا بگوییم صبر کن تا یک‌ سال دیگر یا برو در دانشگاه‌های پایین‌تر مشغول تحصیل شو. ولی زمانی است که این جوان می‌آید در آزمون سراسری شرکت می‌کند و نمره کافی نمی‌آورد، آنوقت می‌گوید من تلاشم را کردم، آن دانشگاهی که می‌خواستم نشد، دانشگاه‌های رده بعدی شد اما زمانی ما نمی‌گذاریم او ورود پیدا کند و تلاش کند، این دیگر خیلی سخت است. از طرف دیگر اگر ما نمی‌توانیم به خاطر ویروس یک آزمون برگزار کنیم پس چطور می‌گوییم مغازه‌ها باز باشد؟ پس چطور می‌گوییم در این شرایط اداره‌ها باز باشد؟ پس چطور در شرایط این ویروس می‌توانیم اجازه دهیم مردم سفر بروند؟ اینها همه مشابه هم هستند. چطور بازار باز است؟ مغازه باز است؟ ادارات باز است؟ اتوبوس و مترو باز است؟ سفرها به استان‌ها آزاد است؟ این آزمون هم مثل همان‌هاست. من تشکر می‌کنم که اگر کسی مبتلا بوده است شرایطی برایش در نظر گرفته شده که بیاید امتحان دهد و کسی که در بیمارستان بستری بوده به او هم به شکلی دیگر اجازه آزمون داده‌اند. فکر نمی‌کنم در کشورهای دیگر اینطور دلسوزانه چنین کارهایی انجام شود.

رییس جمهور با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی گفت:

ادارات ما هم باید به همین شکل رفتار کنند. مسئولان اداری باید به ادارات بگویند که این پروتکل‌ها مال تیر و مرداد فقط نبوده و نیست. این تا پایان سال حداقل ادامه دارد. ما زمانی می‌گفتیم هر هفت دقیقه یک فوتی داریم، ممکن است فردا به هر پانزده دقیقه یک فوتی برسیم یا در هر بیست دقیقه یک فوتی باشد اما نباید دلیل شود که دستورالعمل‌ها را کنار بگذاریم. اگر باز هم رعایت پروتکل‌ها شل شود باز هم شاهد شیوع مجدد می‌شویم. برخی می گویند پیک سوم در راه است. باید گفت که این دست خود ماست. دو چیز را تاکید می‌کنم؛ یکی دولت الکترونیک و دیگری سلامت الکترونیک. این دو امر بسیار برای ما مهم است. در دولت الکترونیک مردم از خانه خارج نمی‌شوند، به بانک، اداره ثبت و دیگر ادارات نمی‌روند و از خانه مشکل خود را حل می‌کنند. اگر اداره‌ای کاری را بشود از فضای سایبری انجام دهد اما به طرف بگوید که باید حضوری بیایی، این باید حتماً تنبیه شود. از آن تنبیه‌هایی که انفصال سه‌ماهه و شش‌ماهه بود.

رییس جمهور از وزیر ارتباطات خواست زیرساخت‌های برگزاری مراسم محرم به شکل اینترنتی را تامین کند و تاکید کرد:

در ایام ماه محرم روی موضوع پهنای باند، امکان ارتباطی در سراسر کشور باید به بهترین وجه در اختیار مردم باشد. همه تکایا، حسینیه‌ها  در اعلامیه های خود بیان می‌کنند که فلان مداح از طریق فلان کانال سایبری مشاهد کنید و باید پایه‌ها و امکانات و شبکه این فضای سایبری برای پوشش این برنامه‌ها کاملا مستحکم باشد.

 روحانی گفت: از وزیر ارتباطات می‌خواهم که به هیچ مسئول مهمی که باید مراقب باشد در این ایام مرخصی داده نشود، تاسوعا و عاشورا  این مسئولان باید سرکار خود بوده و مراقب باشند زیرا این می‌تواند موجب به هم ریختگی برنامه باشد زیرا همه در این ایام عزاداری برای ارائه برنامه در کانال‌های مختلف برنامه‌ریزی کرده اند

وی با بیان اینکه فضای مجازی و صداو سیما وظیفه بسیاربزرگی در این ایام بر عهده دارند گفت: باید از لحاظ امکانات ارتباطی همه توان خود را به کار بگیریم و هم عزاداری‌ها و هم سخنرانی‌ها پخش شود و فضای معنوی عزاداری وارد خانه‌ها شود؛ این دو از رسانه‌های بزرگ ما و بسیار مهم هستند، مراقبت‌ها لازم را داشته باشیم و همه امکانات را در اختیار بگذاریم که مردم بتوانند شاهد محرمی پرشور با دلی پر از عزا برای حسین (ع) و سالار شهیدان خود باشند و در عین حال به سلامتی خود، فرزندان خود و همه عزاردان اهمیت دهند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان