در حمله اسرائیل به مسجدالاقصی ده‌ها فلسطینی زخمی شدند | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 9:22

در حمله اسرائیل به مسجدالاقصی ده‌ها فلسطینی زخمی شدند

شماره: 17431
Aa Aa

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) هشدار داده که تعرض و تعدی به مسجد الاقصی سراسر منطقه را به آتش خواهد کشید.

در مرکز اورژانس قدس بیمارستان صحرایی برپا شد؛
در حمله اسرائیل به مسجدالاقصی ده‌ها فلسطینی زخمی شدند

منابع فلسطینی از یورش نظامیان اسرائیلی به صحن‌های مسجدالاقصی و زخمی کردن ده‌ها فسطینی در این حمله خبر دادند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، هلال احمر فلسطین اعلام کرد که 90 فلسطینی تاکنون زخمی شده‌اند که همگی به بیمارستان‌های قدس اشغالی منتقل شده اند.

طبق گزارش هلال احمر فلسطین، نظامیان صهیونیست مانع از تردد آمبولانس‌های حامل مجروحان می‌شوند.

هلال احمر فلسطین از برپایی بیمارستان صحرایی در مرکز اورژانس قدس هم خبر داد.

نظامیان اسرائیلی با بمب‌های صوتی و گاز اشک آور به سمت نمازگزاران حمله‌ور شدند که بر اثر آن شماری از فلسطینی‌ها زخمی شدند. نمازگزاران فلسطینی هم به مقابله پرداخته و مانع از یورش آنها به مسجدالاقصی شدند.

الجزیره گزارش داد که نظامیان صهیونیست همه دربهای منتهی به مسجدالاقصی را به جز باب حطه بسته‌اند و شماری از نمازگزاران در داخل مسجدالاقصی و مسجد قبه الصخره در محاصره هستند.

رسانه‌های اسرائیل نیز از زخمی شدن سه نظامی خویش در درگیری با فلسطینی‌ها خبر داد.

«عکرمه صبری» خطیب مسجدالاقصی به الجزیره گفت:

تشکیلات خودگردان ملزم به تحمل مسئولیت در حمایت از مسجدالاقصی است. افراطیون یهود بر تصمیمات کابینه اسرائیل در حال حاضر حاکم هستند. اشغالگران به حملات خود با هدف تخلیه مسجدالاقصی از نمازگزاران ادامه می دهند. از کشورهای عربی می خواهم که به نقش خود در ممانعت از تخلیه مسجدالاقصی از سوی اشغالگران عمل کند. به شدت درباره وارد کردن قربانی‌ها به مسجدالاقصی هشدار می‌دهیم. اشغالگران از شیوه‌های ناجوانمردانه استفاده می‌کنند و نمازگزاران بی دفاع را با سلاح گرم هدف قرار داده‌‌اند.

عمر الکسوانی، مدیر مسجدالاقصی نیز به الجزیره گفت:

درگیری‌ها ادامه دارد و نظامیان رژیم صهیونیستی با خشونت شدید با نمازگزاران برخورد می کنند.  اشغالگران اسرائیلی پس از بازداشت ۴۰۰ نمازگزار فلسطینی درهای مسجد الاقصی را بازگشایی کردند.

صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در اظهاراتی مطبوعاتی گفت که ملت فلسطین هر لحظه برای رویارویی و مقابله با اشغالگران اسرائیلی آماده است و فلسطینیان وارد موج جدیدی از عملیات‌های مقاومتی به منظور بیرون راندن اشغالگران از کرانه باختری و قدس خواهند شد. دفاع از مقدسات فلسطین بر همه فلسطینیان فرض عین است. ما گول وعده‌های دشمن را نمی‌خوریم و به قدرت و آمادگی ملت برای دفاع از مسجد الاقصی با تمامی داشته‌های خود ایمان داریم. ملت فلسطین وارد مرحله خیزش سراسری و فراگیر علیه دشمن صهیونیستی در کرانه باختری، قدس، سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ و حتی خارج از فلسطین شده و غزه در این مرحله جایگاهی استراتژیک دارد. فلسطینیان ساکن سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ از بارزترین نقاط قوت ملت فلسطین هستند و در نبرد شمشیر قدس نیز خیزش قهرمانانه‌ و بی‌نظیری از خود به نمایش گذاشتند. دشمن صهیونیستی با اهتمام ویژه‌ای اقدامات قهرمانانه ساکنان اراضی اشغالی ۱۹۴۸ را تحت نظر دارد؛ آن‌ها وظیفه اعتکاف و حراست در مسجد الاقصی را عهده‌دار هستند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز به سران رژیم صهیونیستی هشدار داده که تعرض و تعدی به مسجد الاقصی سراسر منطقه را به آتش خواهد کشید.

  •  

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران "تعرض بی‌شرمانه" صهیونیست‌ها در ماه مبارک رمضان به اماکن مقدس فلسطین و یورش به روزه‌داران و نمازگزاران در مسجدالاقصی را قویا محکوم و نسبت به "تداوم اقدامات وحشیانه و تروریستی اشغالگران در قدس و فلسطین اشغالی" هشدار داد.

او با اشاره به ضرب و جرح نمازگزاران فلسطینی به دست نظامیان اشغالگر اظهار داشت:

جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین حاکی از ضعف روزافزون این رژیم اشغالگر می‌باشد که برای سرپوش گذاشتن بر آن، توان پوشالی خود را در برابر عده‌ای نمازگزار بی‌دفاع را به نمایش می‌گذارد. این جنایات که نقض آشکار حقوق بین‌الملل و حقوق بشر است، بیش از پیش نشان می‌دهد که خیانت برخی سران کشورهای اسلامی در عادی‌سازی روابط با رژیم‌ جعلی صهیونیستی به عادی سازی رفتارهای این رژیمِ ذاتا خون‌ریز و بحران آفرین نمی انجامد بلکه بر عکس اقدامات ددمنشانه این رژیم در قبال فلسطینیان به دلیل پشت کردن برخی سران کشورهای اسلامی و عربی به آرمان فلسطین افزایش یافته تا حدی که شاهد خشونت افسار گسیخته این رژیم آپارتاید و نژادپرست هستیم. 

وی ضمن دعوت از دولت‌ها و سازمان‌های بین المللی به حمایت از مردم فلسطین و جلوگیری از تداوم جنایات صهیونیست‌ها در فلسطین خواستار تحرک مردمی و ملت های مسلمان در حمایت از مسجد الاقصی شد.

خطیب زاده پیامد اقدامات صهیونیست‌ها درقدس و فلسطین را متوجه این رژیم و حامیان منطقه‌ای و بین المللی آن دانست و خواستار واکنش صریح و فوری سازمان همکاری اسلامی و کشورهای مسلمان در حمایت از مسجد الاقصی شد.

  •  

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای با محکومیت شدید "حمله وحشیانه و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی" ظهور انتفاضه نوین و حضور حماسی و شجاعانه نسل جوان فلسطین در میدان مقاومت و مبارزه را کابوس صهیونیست‌ها و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن‌ها دانست.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

اقدامات تجاوزگرانه و جنایات جدید رژیم صهیونیستی علیه مسجد الاقصی که پس از عملیات‌های شهادت‌طلبانه روز‌های اخیر مجاهدان مومن و جوانان غیور فلسطینی به‌ویژه در قلب مرکزیت رژیم شدت یافته است بیانگر وحشت و هراس صهیونیست‌ها از شکل‌گیری انتفاضه نوین و عمق یافتن مبارزه ملت فلسطین به متن جوانان و نوجوانان فلسطینی و ارتقای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مقاومت ضدصهیونیستی است. هتک حرمت ارزش‌های مقدس مسلمانان و تعرض به مسجد الاقصی در ماه مبارک رمضان که توسط نظامیان و نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی با استقرار تجهیزات نظامی و یورش وحشیانه به مبارزان غیرتمند و نمازگزاران بی دفاع فلسطینی صورت پذیرفت و منجر به مجروحیت و مصدومیت بیش از ۱۵۰ تن گردید محکوم به شکست بوده و تاثیری در خیزش قهرمانانه و شعله‌ور شده این روز‌های مجاهدان انتفاضه نداشته بلکه صهیونیست‌ها را با کابوس و چالش‌های جدی تری مواجه خواهد ساخت.

این بیانیه با تاکید بر لزوم واکنش جامعه جهانی به تحولات فلسطین و جنایات این روز‌های غاصبان قدس شریف در مسجد الاقصی و دیگر سرزمین‌های اشغالی تصریح کرده است:

بی تردید پیامد‌ها و تبعات این اقدام و توطئه خطرناک دامان سکوت کنندگان در کشور‌های اسلامی و نیز مدعیان حقوق بشر در مجامع بین‌المللی را خواهد گرفت و در افکار عمومی جهانیان عقوبت سختی برای آنان متصور می‌سازد.

این بیانیه اقدامات محکوم نمایشی و بی خاصیت سازش و برقراری رابطه با رژیم پلید و جعلی صهیونیستی از سوی برخی کشور‌های عربی را موجب گستاخی و جسارت بی مهابای صهیونیست‌ها در تعرض به مقدسات و نوامیس مسلمین در فلسطین اشغالی توصیف و تأکید کرده است:

اراده مردم فلسطین در رویارویی مستقیم با صهیونیست‌ها در بیت المقدس و حمایت‌های هوشمندانه و هوشیارانه مردم منطقه و حق طلبان جهان از آزادی قدس در رخدادی تاریخی و تحولی شگفت انگیز، رژیم صهیونیستی و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن را نظاره گر جلوه‌های جدیدی از مقاومت ضدصهیونیستی قرار خواهد داد که نشانه آن تشدید روند حرکت موفق انتفاضه و تحولات فلسطین به سمت پایان رژیم جعلی و کودک کش و مهاجرت معکوس غاصبان فلسطین عزیز خواهد بود.

این بیانیه با محکومیت شدید حمله رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و سکوت مرگبار مجامع جهانی حقوق بشری و سران برخی کشور‌های عربی، رمزگشایی از تشدید حملات و تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و شکل‌گیری موج حمایتی جدید در حمایت از انتفاضه نوین فلسطین را امری مهم و تاثیرگذار در صحنه تحولات جاری در فلسطین اشغالی قلمداد و تاکید کرده است:

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأسی به گفتمان و وصایای جاودان حضرت امام (ره) و راهبرد‌ها و رهنمود‌های مقام معظم رهبری، امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) و به‌عنوان یکی از حامیان اصلی و راهبردی انتفاضه فلسطین، اراده همه مجاهدان طریق القدس را می‌ستاید و در حمایت از آنان دریغ نکرده و به فضل الهی همراه با سایر حامیان شجاع و غیرتمند ملت فلسطین در جبهه‌ای متحد و مقتدر یاری بخشی به مقاومت و ملت مظلوم فلسطین را تداوم بخشیده و اجازه نخواهد داد آمال و آرزو‌های نظام سلطه و صهیونیسم برای خروج مسئله فلسطین از اولویت جهان اسلام محقق و غده سرطانی اسرائیل همچنان بر جغرافیای اسلام و پیکره امت اسلامی تحمیل گردد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان