در مبارزه با کرونا هیچ تصمیمی برخلاف روند علمی جهان نگرفتیم | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 30 فروردين 1403 - 23:12

در مبارزه با کرونا هیچ تصمیمی برخلاف روند علمی جهان نگرفتیم

شماره: 14279
Aa Aa

حسن روحانی با بیان این که آنچه در توان داشتیم برای مقابله با کرونا انجام دادیم گفته یکی از موفقیت‌ها و افتخارات بزرگ ما مساله واکسن است.

 

رئیس جمهور ایران عنوان کرد؛
در مبارزه با کرونا هیچ تصمیمی برخلاف روند علمی جهان نگرفتیم

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت:

تصمیمات ما در این ستاد همواره بر پایه خرد جمعی بوده است و هیچ تصمیمی برخلاف روند علمی جهان نبوده است البته از تجربه جهانی نیز استفاده کردیم.

به گزارش اسپادانا خبر، او وی با بیان اینکه ما به علت تحریم چاره‌ای نداشتیم جز اینکه از آغاز بر توان داخلی خودمان تکیه کنیم گفت:‌ 

صدا و سیما با آنچه که رسانه‌های خارجی سیاه‌نمایی می‌کردند مقابله می‌کرد و بسیار موثر عمل کردند.

وی ادامه داد:

ما بی مشکل نبودیم چراکه با مسائلی که افکار عمومی مطرح میشد و یا خارج‌نشینان درست می‌کردند یا برخی اختلاف سلیقه‌ها دوگانه‌هایی ایجاد می‌شد. اولین آن دوگانه علم و دین بود که بسیار هم خطرناک بود. می‌گفتند یا باید پزشکی و آنچه که به بهداشت درمان مربوط است را مدنظر بگیریم یا دعا و توسل و متکی شدن به ارواح طیبه بزرگان را در نظر بگیریم. علم در کنار دین و یافته‌های علمی و یقینی بشری است. اتکای ما هم به خداست و باید از همه امکانات علمی استفاده و بهره‌برداری کنیم. یک دوگانه بسیار خطرناکی بود. در رفع این دوگانگی و مقام معظم رهبری کمک کردند و گفتند «من تابع مصوبات ستاد هستم»؛. در عمل هم ایشان هم این کار را کرد و اگر جلسه‌ای بود همه پروتکل‌ها را رعایت می‌کردند. ایشان هم با زبان هم با عمل این دوگانگی را حل کرد. مراجع حوزه یا دانشمندان و فرهیختگان نیز به صحنه آمدند و حتی یک عالم و یک فرد عالی مقام نبود که بخواهد این دوگانگی را ایجاد کند هر چند که یک عده در سطوح پایین حرف‌هایی می‌زدند. مساله بعدی مساله آئین‌های دینی بود که بعضی می‌خواستند مطرح کنند اما آئین‌ها هم برگزار شد که گفتیم در این حوزه باید پروتکل‌ها بیشتر رعایت شود.

روحانی افزود:

در خصوص واکسن هم دو گانگی ایجاد شد که آیا واکسن بخریم یا واکسن داخلی تولید کنیم و مرجع ما وزارت بهداشت بود که هر کجا واکسن مورد تائید بود، خریداری شد. در داخل هم باید کمک کنیم و واکسن داخلی ما هم خیلی از واکسن جهانی عقب نبود. واکسن ساختن کار ۶ ماه و یکسال نیست و گاهی واکسن‌هایی ۱۲ تا ۱۵ سال طول کشیده تا درست شود. دنیا هم به این نتیجه رسید که بصورت اضطرار ساخته شود. در جمع، واکسن زدن با نزدن قابل مقایسه نیست. الان یکی از موفقیت‌های ما در کل مساله واکسن است. یکی از موارد مهم نوع مدیریت این داستان و جلوگیری از ایجاد این دوگانگی‌ها است. واکسن یکی از افتخارات بزرگ ما است.

رئیس دولت تدبیر و امید بیان داشت: 

مردم عزیز ما بدانند آنچه در توان داشتیم برای مقابله با کرونا انجام دادیم و فکر می‌کنم که مسئولان در کنار یکدیگر توانسته‌اند در این مسأله بیماری به خوبی به وظیفه خودشان عمل کنند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان