درباره تبادل زندانیان آمریکا و ایران توافق مکتوب وجود دارد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 15:56

درباره تبادل زندانیان آمریکا و ایران توافق مکتوب وجود دارد

شماره: 21550
Aa Aa

طرف آمریکایی در ماه مارس به صورت مکتوب توافق مبادله زندانیان را امضا کرد اما درخصوص نشان دادن توافق تبادل زندانیان معذوریت دیپلماتیک وجود دارد.

سفارتخانه‌های ایران و عربستان به زودی بازگشایی می شود؛
درباره تبادل زندانیان آمریکا و ایران توافق مکتوب وجود دارد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خویش گفت:

به اجرای توافق تبادل زندانیان خوشبین هستیم.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

درباره تبادل زندانیان بین آمریکا و ایران توافق مکتوب وجود دارد؛ علت تکذیب این قضیه را باید دولت آمریکا پاسخ بدهد. درخصوص نشان دادن توافق تبادل زندانیان معذوریت دیپلماتیک وجود دارد و ما به آن پایبند هستیم ولی قطعا وجود دارد. ما آمادگی داریم این کار به عنوان یک موضوع انسانی صورت گیرد؛ مشکلات طرف آمریکایی به خودشان ربط دارد و در صورت برخورد واقع بینانه طرف آمریکایی، موضوع مبادله زندانیان قابل انجام است.

 کنعانی پیرامون تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا با بیان این که در مورد تبادل زندانیان قبلا با آمریکا به توافق رسیدیم گفت:

روند مذاکرات باید به نتایج عملی لازم منتج شود. ایران به مسیر دیپلماسی به عنوان بهترین روش برای حل مشکلات اعتقاد عملی و راسخ دارد.

طرف آمریکایی در ماه مارس به صورت مکتوب توافق مبادله زندانیان را امضا کرد.

وی ادامه داد:

ایران اخذ ضمانت و راستی آزمایی از سوی طرف آمریکایی را یک ضرورت می‌داند و آن را دنبال می کند.

او همچنین با بیان این که چین از ایجاد ثبات در منطقه و خلیچ فارس منافع قابل توجهی کسب می‌کند گفت:

 مانعی برای دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در دور کشور وجود ندارد و این دیدار به زودی انجام خواهد شد.

او گفت:

توافق ایران و عربستان یک توافق بسیار مثبت بود. ما در مرحله بازگشت روابط سیاسی ایران و عربستان قرار گرفتیم. بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان در تهران و ریاض و سرکنسولی‌های دو کشور در جده و مشهد به زودی صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سوالی درباره جایگاه موضوع یمن در توافق ایران و عربستان گفت:

موضوع یمن همیشه یکی از اولویت‌های جدی ایران بوده است. این انتظار است که با فضای مثبت جدیدی که در روابط ایران و عربستان شکل گرفته این تحول بتواند نتایج مثبت و خوبی در ارتباط با موضوع یمن داشته باشد. موضوع یمن همواره یکی از اولویت‌های جدی ایران است. در موضوع یمن همواره معتقد بودیم که جنگ راهکار نیست. در آخرین سفر دکتر امیرعبداللهیان به ژنو، به دبیرکل سازمان ملل متحد قول دادیم که میزبان گفتگوها برای پایان بحران یمن باشیم.

کنعانی در واکنش به احضار سفیر جمهوری اسلامی ایران به وزارت خارجه آذربایجان گفت:

این موضوع مربوط به پرواز یک هواپیما در محدوده مرزی دو کشور است. پروازی که انجام شد یک پرواز عادی و متعارف بود که به صورت دوره‌ای در چارچوب پایش مناطق مرزی ایران و در فضای داخلی ایران انجام شد و در گذشته‌ هم این پروازها انجام می‌شد. پرواز هواپیما به موازات مرز مشترک در فضای داخلی ایران و با فاصله مناسب از مرز آذربایجان انجام شد. اگر اتفاقاتی به سهو و اشتباه رخ دهد معمولا رادارها و شبکه‌های پدافندی در ارتباطات رادیویی هشدارهای لازم را می‌دهند اما در ارتباط با این پرواز هیچ هشدار راداری و رادیویی داده نشد. روند معمول در قوانین پروازی بین‌المللی این است که اگر تحول خارج از عرفی رخ داده شود در همان چارچوب‌های فنی پیام و تبادل می‌شود که این اتفاق رخ نداد.

او گفت:

ما با جمهوری آذربایجان در حوزه دفاعی رابطه داریم، سفارت ما فعال است و وابسته نظامی ما حضور دارد. اگر بنا به حسن‌نیت بود موضوع می‌توانست در ارتباط با سفارت ایران و وابسته نظامی ما طرح و تبادل‌نظر و رفع سوءتفاهم شود. نمی‌توانیم این اقدام دولت جمهوری آذربایجان در احضار سفیر و رسانه‌ای کردن موضوع توأم با حسن‌نیت و در قالب روابط بین کشورهای همسایه تلقی کنیم. اینگونه موضوعات تخصصی را انتظار داریم در چارچوب‌های تخصصی مطرح و حل و فصل شود. در موضوعات اختلافی طرح مسائل در فضای رسانه‌ای و از پشت تریبون‌ها کمکی به حل و فصل نمی‌کند و نشانه حسن‌نیت نیست.

وی در مورد آخرین وضعیت زندانیان فرانسوی در ایران نیز گفت:

افرادی که بازداشت شده اند در ارتباط با اغتشاشات اخیر دارای نقش آفرینی بوده و در ارتباط با قوانین جمهوری اسلامی ایران اقدامات آنها مجرمانه بود. در ارتباط با شهروندان فرانسوی هم گفت و گوهای دیپلماتیک و قضایی در جریان هست و بنده به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه می توانم اظهار امیدواری کنم که شاهد روند خوبی باشیم.

کنعانی همچنین اظهار داشت:

گروه‌های تجزیه‌طلب اقلیم عراق باید خلع سلاح شده و مجرمین تحت تعقیب تحویل ایران شوند. نباید شاهد هیچ‌گونه فعالیت مسلحانه گروه‌های تجزیه‌طلب و وجود اردوگاه‌های نظامی و آموزشی در اقلیم عراق باشیم. اینها موضوعاتی است که در چارچوب کمیته عالی امنیتی میان ایران و عراق قبلا توافق شده و در حال انجام است.

او درباره تعطیلی اینترنشنال در توافق بین تهران و ریاض گفت:

توافق بین ایران و عربستان محرمانه است. من نسبت به پیش بینی های رسانه ها درباره توافق ایران و عربستان اطهار نطر نمی‌کنم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان