دوران مداخله‌های بزرگ نظامی برای ساختن کشورها به پایان رسید | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 18:37

دوران مداخله‌های بزرگ نظامی برای ساختن کشورها به پایان رسید

شماره: 14681
Aa Aa

ماموریت آمریکا در افغانستان به پایان نرسیده است. ما به جنگ با تروریسم در افغانستان و دیگر کشورها بدون جنگ زمینی ادامه خواهیم داد.

جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده؛
دوران مداخله‌های بزرگ نظامی برای ساختن کشورها به پایان رسید

جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده در اولین سخنرانی خود پس از پایان حضور آمریکا در افغانستان با دفاع دوباره از اقدام خود در پایان دادن به خروج از این کشور گفت:

«خروج از افغانستان بهترین گزینه برای ایالات متحده بود ولی آمریکا به مبارزه با تروریسم در افغانستان و دیگر کشورها بدون جنگ زمینی ادامه خواهد داد.»

به گزارش اسپادانا خبر، او با بیان این که دوران مداخله‌های بزرگ نظامی برای دوباره ساختن کشورها به پایان رسیده است گفت:

جنگ افغانستان به پایان رسیده است. خروج از افغانستان بهترین گزینه برای ایالات متحده بود و من نسل جدیدی از آمریکایی‌ها را به افغانستان نمی‌فرستم. زمان خروج از افغانستان فرا رسیده بود. ما هیچ علاقه‌ای به ماندن در افغانستان نداریم به جز برای جلوگیری از هرگونه حمله به آمریکا. با وجود خروج از افغانستان ماموریت ما در آن‌جا به پایان نرسیده است. ما به جنگ با تروریسم در افغانستان و دیگر کشورها بدون جنگ زمینی ادامه خواهیم داد.

رییس جمهوری آمریکا در پاسخ به انتقادات گفت:

فرماندهان میدانی و مشاوران نظامی ما همگی در مورد پایان عملیات تخلیه فرودگاه کابل اتفاق نظر داشتند. حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ شهروند آمریکایی در افغانستان باقی مانده‌اند که بیشتر آن ها شهروندان دو تابعیتی هستند. ما مصمم هستیم که آمریکایی‌های باقی مانده در افغانستان را تخلیه کنیم.

رییس جمهوری آمریکا گفت:

ما اقدامات طالبان و پایبندی آنها در انجام تعهدات‌شان را دنبال می‌کنیم.

بایدن بخشی از مسئولیت خروج از افغانستان را متوجه دونالد ترامپ، رییس جمهوری پیشین امریکا دانست و با اشاره به مذاکرات دولت ترامپ با طالبان در دوحه گفت:

من بعد از ورود به کاخ سفید، دو گزینه داشتم؛ پایبند بودن به توافق با طالبان یا شدت دادن جنگ و افزایش نیروهای اعزامی به افغانستان اما من مسئولیت تصمیم خروج از افغانستان را بر عهده می‌گیرم.

رییس جمهوری آمریکا افزود:

جنگ افغانستان برای آمریکا دو هزار میلیارد دلار هزینه داشته است. اولویت‌های آمریکا را رقابت با چین و روسیه تعیین می‌کند و روسیه و چین می‌خواستند ایالات متحده یک دهه دیگر هم در افغانستان باقی بماند.

رییس جمهوری امریکا خطاب به داعش نیز گفت:

«کار ما هنوز با شما تمام نشده است.»

او خطاب به شاخه خراسان داعش گفت:

ایالات متحده نمی‌بخشد و فراموش نمی‌کند. ما شما را شکار می‌کنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان