دولت جدید آمریکا باید روش خود را در قبال ایران عوض کند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 12:48

دولت جدید آمریکا باید روش خود را در قبال ایران عوض کند

شماره: 11714
Aa Aa

محمدجواد ظریف می گوید بین ترامپ و بایدن تفاوت‌های روشنی وجود دارد اما چیزی که برای ما اهمیت دارد لحن یا الفاظ نیست بلکه اقدامات است.

وزیر خارجه ایران مطرح کرد؛
دولت جدید آمریکا باید روش خود را در قبال ایران عوض کند

«محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه ونزوئلایی «تله‌سور» درباره دیدار خود با «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت:

ما درباره وضعیت بین‌المللی هم صحبت کردیم. درباره این نیاز که کشورهایی که از سوی آمریکا تحت فشار قرار دارند، کنار هم قرار بگیرند و بر حاکمیت قانون و منشور سازمان ملل مصّر باشند و با یکدیگر برای غلبه بر این تحریم‌های غیرقانونی همکاری کنند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، ظریف گفت:

برای ایران و ونزوئلا کاملاً قانونی است که همکاری دفاعی داشته باشند و آمریکا تلاش کرد مانع آن در شورای امنیت شود و شکست خورد. شکست سنگینی خورد؛ ۱۳ در برابر ۲ و به همین خاطر ایالات متحده به استراتژی کهنه خود که اساساً تهدید کشورها و قلدری کردن است، متوسل شده است. ایران و ونزئلا به آمریکا اجازه قلدری ندادند و فکر می‌کنم این روند ادامه خواهد داشت. همکاری ما کاملاً قانونی است و ما به همکاری با ونزوئلا حتی در زمینه دفاعی ادامه خواهیم داد و معتقدیم حق ونزوئلاست که از هر جایی که بخواهد تجهیزات نظامی خریداری کند و به آمریکا هیچ ارتباطی ندارد. تحریم بیشتری باقی نمانده که آمریکا علیه ایران اعمال کند بنابراین خودشان را از تحریم بیشتر محروم کرده‌اند.

او گفت:

هنوز نمی‌دانیم چه کسی وارد کاخ سفید خواهد شد. بین دو کارزار تفاوت‌های روشنی وجود دارد. بخصوص در دولت ترامپ که در حزب جمهوری‌خواه تفاوت دیده شد درباره نوع دیپلماسی که ترامپ دنبال می‌کرده یا نمی‌کرده و اساساً شاهد دیپلماسی زیادی نبودیم. در دوران ترامپ شاهد تهدیدهای زیادی از سوی او و وزیر خارجه بودیم، بنابراین تفاوت‌هایی خواهد بود اما چیزی که برای ما اهمیت دارد لحن یا الفاظ نیست بلکه اقدامات است. ایالات متحده اقدامات غیرقانونی علیه ایران انجام داده است. به اقتصاد ما آسیب زده به مردم ما آسیب زده و باید روش خود را عوض کند اگر می‌خواهد وضعیت تغییر کند.

او گفت: آمریکا تصمیم گرفت از توافق خارج شود و اگر می‌خواهد برگردد باید یک صندلی در میز مذاکره به دست بیاورد. چیزی که مهم است این است که آمریکا حق ترک این توافق را نداشت زیرا این توافقی دوجانبه بین ایران و آمریکا نبود، بلکه بخشی از قطعنامه شورای امنیت است. بنابراین اگر آمریکا می‌خواست از الزامات آن قطعنامه خلاص شود، باید سازمان ملل را ترک می‌کرد و نه فقط این توافق را.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان