ذخیره اورانیوم ایران برای ۳ بمب کافیست | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 4:04

ذخیره اورانیوم ایران برای ۳ بمب کافیست

شماره: 23983
Aa Aa

در گزارش محرمانه آژانس اتمی تاکیده شده در خصوص نصب مجدد تجهیزات نظارتی و منشا ذرات اورانیوم پیشرفت‌های مورد نظر حاصل نشده است. 

ادعای گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛
ذخیره اورانیوم ایران برای ۳ بمب کافیست

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود اعلام کرد ذخایر اورانیوم غنی 22 برابر بیشتر از حد مجاز است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از عصر ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود مدعی شد که ذخیره اورانیوم غنی شده ایران 22 برابر بیشتر از حد مجاز شده است.

آژانس با فضاسازی دوباره در مورد فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران ادعا می‌کند که تهران همچنان محدودیت‌های علیه فعالیت‌های هسته‌ای خود ذیل برجام را نقض می‌کند.

در گزارش محرمانه آژانس اتمی بار دیگر تاکید شده که در خصوص دو موضوع نصب مجدد تجهیزات نظارتی و پاسخ‌های تهران در خصوص منشا ذرات اورانیوم پیشرفت‌های مورد نظر حاصل نشده است. 

در این گزارش آمده بر اساس تعریف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد (نزدیک به درجه تسلیحاتی برای سه بمب اتمی) در اختیار دارد.

 بر اساس این گزارش محرمانه که خبرگزاری رویترز نسخه‌ای از آن را مشاهده کرده میزان ذخایر اورانیوم تا ۶۰ درصد غنی‌سازی شده ایران نسبت به آخرین گزارش آژانس در ماه سپتامبر از ۶.۷ کیلوگرم به ۱۲۸.۳ کیلوگرم افزایش یافته است.

این میزان بیش از سه برابر تقریبا ۴۲ کیلوگرمی است که طبق تعریف آژانس در صورت غنی‌سازی بیشتر از نظر تئوری برای ساخت یک بمب اتمی کفایت می‌کند. 

در گزارش آژانس همچنین بار دیگر تاکید شده که در خصوص دو موضوع نصب مجدد تجهیزات نظارتی و پاسخ‌های تهران در خصوص منشا ذرات اورانیوم پیشرفت‌های مورد نظر حاصل نشده است. 

خبرگزاری فرانسه هم که این گزارش را رویت کرده گزارش داده که میزان اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به بیشتر از ۲۲ برابرمیزان مجاز در برجام رسیده است. 

در حال حاضر ماه‌هاست که هیچ مذاکره‌ای برای احیای برجام صورت نمی‌گیرد و تلاش‌های کشورهای میانجی برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های ایران به آمریکا و اروپا برای حصول توافق بی‌نتیجه بوده است.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان