رئیس جمهور شدن یک نظامی در ایران به معنی قحط‌ ‌الرجال است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 21:00

رئیس جمهور شدن یک نظامی در ایران به معنی قحط‌ ‌الرجال است

شماره: 11898
Aa Aa

مطهری گفته حضور نظامیان در عرصه سیاست و منصب ریاست جمهوری به صلاح نیست؛ تمرکز قدرت معمولاً موجب استبداد و فساد خواهد شد.

مردم ایران از رئیس جمهور نظامی استقبال نمی‌کنند؛
رئیس جمهور شدن یک نظامی در ایران به معنی قحط‌ ‌الرجال است

اینکه ما رئیس جمهور نظامی داشته باشیم صورت خوشی برای ایران ندارد. حکومتهای گذشته ترکیه و پاکستان را تداعی می‌کند که آنها با زحمت زیاد توانستند از سلطه نظامی‌ها خارج شوند. با توجه به این مطلب باید گفت حضور نظامیان در عرصه سیاست خصوصاً در منصب ریاست جمهوری به صلاح کشور نیست.

به گزارش اسپادانا خبر، علی مطهری در گفتگو با خبرآنلاین گفت:

من می‌گویم یک نظامی‌ که می‌خواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود باید از سپاه یا ارتش خارج شود و مانند یک فرد عادی خود را در معرض انتخاب قرار دهد نه اینکه از سمت خود استعفا دهد در حالی که هنوز نظامی است. این مانند مناصب دیگر می‌شود که افراد از سمت خود استعفا می‌دهند و اگر رأی نیاوردند به شغل خود باز می‌گردند. نظامی‌ها اگر تصمیم دارند وارد انتخابات شوند باید به طور کلی از ارتش یا سپاه خارج شوند.

او گفت:

مخالفان رئیس جمهور شدن نظامیان مصلحت کشور را در نظر می‌گیرند. اینکه ما یک رئیس جمهور نظامی داشته باشیم به معنی قحط‌ ‌الرجال است و اینکه ما نیروی غیرنظامی در حد ریاست جمهوری نداریم و مجبور شده‌ایم از میان نظامی‌ها رئیس جمهور انتخاب کنیم. این به صلاح کشور نیست. نظامی‌ها باید کار خود را انجام دهند و همان‌طور که امام(ره) فرمودند آنها نباید وارد سیاست شوند چون این کار باعث اختلاف در میان نیروهای مسلح می‌شود؛ همانطور که از ورود به اقتصاد منع شده‌اند. به طور کلی نظامی‌ها باید از ورود به سیاست و اقتصاد به معنی بنگاه‌داری پرهیز کنند. 

نماینده سابق مجلس گفت ادامه داد:

من فکر نمی‌کنم ریاست جمهوری نظامیان مورد اقبال مردم قرار بگیرد. به نظرم مردم هم از این موضوع استقبال نمی‌کنند. یک نظامی کارش نظامی‌گری است، کارش ورود در عالم سیاست نیست. هرکسی باید کار خود را انجام دهد. تداخل مسوولیت‌ها در یکدیگر به صلاح کشور نیست. علاوه بر این، تمرکز قدرت نظامی، سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای در یک فرد به وجود می‌آید و تمرکز قدرت معمولاً موجب استبداد و فساد خواهد شد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان