راهی جز آزادی‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نداریم | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 15:01

راهی جز آزادی‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نداریم

شماره: 13540
Aa Aa

او با بیان این که از آزادی اعتراضات بدون خشونت دفاع می کند گفته قرار نبوده حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی طولانی شود.

علی لاریحانی در شبکه اجتماعی کلاب هاوس؛
راهی جز آزادی‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نداریم

علی لاریحانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ایران و رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در شبکه اجتماعی کلاب هاوس گفت:

 با یاسی که مردم از شرایط کشور پیدا کرده‌اند و فشاری که دشمنان به کشور وارد می‌کنند وظیفه دانستم که حضور پیدا کنم.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

 ورودم به انتخابات گناه کبیره نبود و انگار پا روی منطقه ممنوعه گذاشتم. این همه توهین و تحقیر درست نیست؛ با خاک پاشیدن سرنوشت مردم را تباه می‌کنند.

او  با بیان این که بدترین قطعنامه‌ها در زمان مسئولیت آقای جلیلی منعقد شده گفت:

معیشت مردم و تورم طاقت فرسا بر مردم نباید بازیچه بازی‌های سیاسی عده‌ای شود. اگر کسی اینقدر توانمند است که تصویب یک معضل مهم ایران و جهان را در بیست دقیقه به سرانجام برساند شایستگی بالایی دارد. به او رای بدهید. این موضوع به این سادگی که مطرح می‌کنند نیست؛ پشت پرده داشت. از دو ماه قبل در کمیسیون‌ها مطرح کرده بودیم. این یک مسئله ملی بود و نمی‌خواستیم پیاز بفروشیم که به سادگی از کنار عبور کنیم. زمان کمی داشتیم برای این موضوع و نیاز داشت که از قبل هماهنگ باشیم. پیش از رای گیری جلسات چند ساعته در این خصوص داشتیم. برخی سروصدا می‌کردند و می‌خواستند در زمان رای گیری ۴۰۰ پیشنهاد را مطرح کنند. نمی‌توانستم مصالح ملی را فدای امیال برخی از افراد کنم. اگر برجام خیانت بود رهبری و شورای نگهبان آن را تایید نمی‌کردند​.

او ادامه داد:

مسئله حجاب یک موضوع فرهنگی است و باید با کار فرهنگی آن را پیش برد. متاسفم که اکنون این موضوع مورد کشمکش سیاسی شده است. زنان نباید پرده نشین باشند. باید مانند مردان در جامعه حضور داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه متولد نجف است و بسیاری او را ایرانی نمی‌دانند گفت:

در مسائل حقوقی خون ملاک است و ایرانی بودن به خون است نه به جغرافیا. من آنجا متولد شدم و شش سالگی به ایران برگشتم.

لاریجانی گفت:

بعد از انتخابات سال 88 آنطور که برخی شایعه کردند به آقای مهندس موسوی تبریک نگفتم. رفتم پیش موسوی و گفتم اکنون که انتخابات تمام شده موضوع را تمام کنید. ایشان گلایه داشتند و گفتم با رهبری ملاقات کنید او هم پذیرفت و با حجازی صحبت کردم و فردای آن روز با رهبری دیدار کردند. درباره کروبی هم همین طور بود.

 او با تاکید براینکه قرار نبود که حصر انقدر طولانی شود به روحانی پیشنهاد کرد سریعتر جلسه ای بگذارد و به این موضوع پایان دهد.

لاریجانی ادامه داد:

حکومت ما از رهبر فرهیخته ای برخوردار است. بسیار با تجربه و پارسا است و مسائل کشور را خوب اداره می‌کند. به جد معتقدم اگر ما بخواهیم تئوری معقول در خصوص عدالت داشته باشیم ما راهی جز آزادی‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نداریم و اینکه حدود آن کجا هست این بحث تکنیکی هست.

او در خصوص اعتراضات آبان گفت:

در مورد مسائله آبان یک کار دردناک انجام گرفت که بخشی از آن مربوط به نوع تصمیم‌گیری بود بخشی از آن مربوط به اجراء که افراد باید پاسخ دهند. در بخش اجراء تعدادی کشته شدند و گروهی تشکیل شده که آن را بررسی کند.

اعتراضات اگر امنیتی شود بخش امنیتی ورود می‌کند و دیگر کاری از دست مجلس و دیگر نهادها برنمی‌آید ما در جلوی مجلس هر روز عده‌ای اعتراض می‌کردند و مسئولان می‌رفتند پاسخ می‌دادند. در خصوص اعتراضات از آزادی اعتراضات بدون خشونت دفاع کنید.

لاریجانی تاکید داشت که در دوران حضور در صدا و سیمای ایران در جریان پخش برنامه هویت نبوده است.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان