روحانی: در زمینه نفت و گاز شرمسار مردم ایران نیستیم | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 18 ارديبهشت 1403 - 6:30

روحانی: در زمینه نفت و گاز شرمسار مردم ایران نیستیم

شماره: 11028
Aa Aa

رییس جمهور گفته اگر دولت این خبیث در آمریکا سر کار نیامده بود در روز بیش از یک میلیون بشکه نفت در میدان مشترک نفتی تولید می‌شد.

یادگار بزرگی در بخش گاز برای دولت آینده گذاشتیم؛
روحانی: در زمینه نفت و گاز شرمسار مردم ایران نیستیم

حسن روحانی در آیین افتتاح طرح‌های ملی وزارت نفت که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد گفت:

امروز در غرب کشور هم گاز را به ترکیه و هم به عراق صادر می‌کنیم و هم قادر هستیم گاز را به کشورهای شرقی صادر کنیم. ما خط لوله گاز را در مرز پاکستان بردیم که کار عظیمی در دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفت.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، رییس جمهور با بیان این که حدود ۱۷ هزار روستا در دولت یازدهم و دوازدهم به شبکه گاز سراسری متصل شد بیان کرد: شبکه گازی که امروز در ایران شاهد هستیم در دنیا بی‌نظیر است یعنی همه روستاها و شهرها تقریبا ۹۵ درصد از گاز استفاده می‌کنند. شهرها همه استفاده می کنند به استثنای شهرهای سیستان که در دولت یازدهم گاز وارد آن جا شد.

وی گفت: اکثر روستاها امروز از گاز استفاده می‌کنند تقریبا تا پایان این دولت می‌توان گفت به همه روستاها به استثنای برخی روستاها که راه‌های دور هستند و جمعیت کم دارند، گاز رسیده است. خیلی مهم است که امروز اکثر نیروگاه‌های کشور به وسیله انرژی گاز اداره می‌شوند یعنی خطوط برق در سایه گاز اداره می شود.در سراسر کشور از عسلویه تا خوزستان تا کردستان و آذربایجان شرقی و غربی همه جا تقریبا در سراسر این کشور خط لوله گاز را می بینیم.

روحانی گفت:در تولید گاز از ۶۰۰ میلیون متر مکعب امروز به نزدیک یک هزار میلیون یعنی یک میلیارد متر مکعب در روز رسیده ایم. در زمستان ما حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز را در اختیار خانه ها و مصارف کشور قرار می‌دهیم. ما یادگار بزرگی در بخش گاز برای دولت آینده گذاشتیم. همه فازهای پارس جنوبی جز یک فاز افتتاح و تمام شده است؛ در گاز کاملا خودکفا شدیم.  

روحانی گفت: در زمستان در زمینه گاز به واردات نیازمند بودیم امروز روی پای خود ایستاده ایم. در بنزین و گازوئیل خودکفا شده‌ایم. اینها ارمغان‌هایی برای ملت و دولت بعدی است. دولت بعد وقتی شروع به کار می‌کند از نظر گاز، بنزین و گازوئیل کاملا خودکفا است. ما در زمینه نفت و گاز در برابر مردم ایران شرمسار نیستیم.

روحانی ادامه داد:

در میدان مشترک گازی تولید و استحصال گاز نسبت به سال ۹۲ دو نیم برابر شده است و در زمینه میدان مشترک نفتی که امروز افتتاح نیروگاه را در آنجا انجام دادیم، افزایش ۶ برابری داشته ایم و از ۷۰ به ۴۰۰ رسیده ایم و اگر دولت این خبیث در آمریکا سر کار نیامده بود و برجام روند خود را طی می‌کرد اکنون به جای چهار صد هزار بشکه در روز بیش از یک میلیون بشکه نفت در اینجا تولید می‌شد.

 روحانی افزود:

نباید سنگ‌معدنی و حتی سنگ ساختمانی ارزشمند نباید به صورت خام از کشور خارج شود و در یک کشور اروپایی یا کشور شرقی ساخته و پرداخته شود و همان سنگ دوباره به ایران بازگردد، این قابل قبول نیست.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان